کد مطلب: 62926
 
کشاورزی بخش مسلط بر پیشرفت است؛
کشاورزی ظرفیتی بالقوه در جهت توسعه سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان استانی وسیعی با آب‌وهوایی متغیر که با داشتن ۴۰۰ هزار هکتار زمین قابل‌کشت نعمتی الهی در جهت توسعه و پیشرفت استان است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۱
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه بخش کشاورزی به‌عنوان بخش مسلط بر اقتصاد شناخته شده است و افزایش روزافزون تقاضای مواد غذایی در این امر بسیار تأثیرگذار است.

 سیستان و بلوچستان استانی وسیعی با آب‌وهوایی متغیر گرم و خشک تا معتدل سرد و کوهستانی نعمتی الهی است که با داشتن ۴۰۰ هزار هکتار زمین قابل‌کشت برخوردار است.

 این استان بزرگ‌ترین تولیدکننده نهال میوه‌های گرمسیری جنوب شرق ایران است که با تأمین نیاز داخلی استان، به ۹ استان دیگر کشور نیز نهال صادر می‌کند.

 خرما، موز، مرکبات، انبه، پاپایا، گوآوا، چیکو، پسته و انگوریاقوتی از جمله میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سیستان و بلوچستان است که ظرفیت بالای این استان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را نشان می‌دهد.

 از گذشته تا جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تأمین نیازهای غذایی است، به‌گونه‌ای که امنیت غذایی به‌عنوان یکی از اهداف مهم در صدر برنامه‌های دولت‌ها قرار گرفته است.

 سهم بالای بخش کشاورزی در اشتغال بر اهمیت این بخش می‌افزاید و شاید بتوان توسعه بخش کشاورزی را پیش‌شرط توسعه اقتصادی دانست.

 بدون شک به‌منظور رسیدن به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاست‌های مطلوب و برخورداری از منابع کافی، تولید کشاورزی باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند.

کشاورزی به‌عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی
 کشاورزی به‌عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی در مراحل اولیه توسعه است و در مراحل بعدی رشد هم برای بخش کشاورزی حداقل پنج نقش عمده (تأمین درآمد، ایجاد اشتغال، تأمین غذا، ایجاد بازار و ارزآوری) را در تغییر ساختار اقتصاد است.

 به لحاظ خصوصیات عدم وابستگی بخش کشاورزی به خارج و فراهم بودن امکانات و منبع داخلی، حرکت اولیه رشد اقتصادی می‌تواند از بخش کشاورزی شروع شود.

 بخش کشاورزی معمولاً با هر بخش دیگری به‌صورت رقابتی عمل نمی‌کند، بلکه رشد آن می‌تواند مکمل رشد بخش‌های دیگر باشد نقش بخش کشاورزی از لحاظ تأمین درآمد، اشتغال، ارزآوری، بازار و به‌ویژه تأمین غذا در میان سایر بخش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 تأمین غذا از وظایف اصلی کشاورزی در هر کشوری تأمین نیازهای غذایی آن جامعه و امنیت غذایی است، بخش کشاورزی یکی از اجزاء مهم تشکیل‌دهنده درآمد یا تولید ملی در اکثر کشورها است.

 گسترش کشاورزی تقاضای این بخش برای محصولات سایر بخش‌ها را افزایش داده و در مجموع، رشد تولید ناخالص داخلی را بیشتر می‌کند.
 ویژگی‌های منحصربه‌فرد بخش کشاورزی این قابلیت را داراست که بتواند همواره مقدار قابل‌ملاحظه‌ای از جمعیت جویای کار را جذب کند.
 
 جذب ۲۸۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌های بخش خصوصی جهت توسعه کشاورزی سیب و سوران

 محمد حنیف سپاهی بیان کرد: بخش کشاورزی این شهرستان از آغاز دولت سیزدهم با رفع موانع تولید و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری توسعه‌یافته از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مبلغ ۲۸۰۰۰ میلیارد ریال از سرمایه‌های بخش خصوصی جهت اجرای طرح‌های تولیدی بخش کشاورزی جذب شده است.

وی ادامه داد: عمده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را در راستای اجرای ۱۰۰ هکتار گلخانه، ۴۵ واحد مرغداری به ظرفیت یک میلیون و هفتصد و پنجاه‌هزار قطعه که تعداد ۲۲ واحد اجرا شده و مابقی در حال اجرا هستند، کشتارگاه صنعتی طیور و کارخانه خوراک طیور و.... است.

مدیر جهاد کشاورزی سیب و سوران تصریح کرد: استقبال سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را ناشی از برداشتن موانع، تعامل و همراهی مجموعه سازمان جهاد کشاورزی، اعتماد سرمایه‌گذاران و زودبازده بودن بخش کشاورزی است.

وی در پایان اظهار کرد: با این میزان سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک علاوه بر ارتقای تولید، زمینه اشتغال ۱۸۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark