کد مطلب: 62918
 
به مناسبت دهه فجر؛
۱۹۳۱ پروژه در سیستان و بلوچستان افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد
در دهه فجر ۱ هزار و ۹۳۱ پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد ازاین‌بین ۱ هزار و ۷۷۲ پروژه افتتاح و ۱۵۹ پروژه عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۱
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، منصور بیجار در نشست خبری با اصحاب رسانه در ارتباط با پروژه و طرح‌های آماده بهره‌برداری سیستان و بلوچستان در ایام دهه فجر بیان کرد: مقام معظم رهبری همواره به برنامه‌ها و پروژه‌های سیستان و بلوچستان توجه ویژه دارند باتوجه‌به اینکه به ایده‌آل‌ها هنوز فاصله وجود دارد؛ اما اقدامات بی‌نظیری انجام شده است.

به وی ادامه داد: در دهه فجر ۱ هزار و ۹۳۱ پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد ما روند رو به صعودی را در پیش گرفتیم ازاین‌بین ۱ هزار و ۷۷۲ پروژه افتتاح و ۱۵۹ پروژه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان تصریح کرد ۲۲۳۰ میلیارد تومان هزینه عملیات اجرایی است ۹۱۹۴ میلیارد تومان در این ایام به پروژه‌های خاص که بهره‌برداری و آغاز می‌شود تخصیص شده است.

وی افزود: نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد پروژه و ۷۶.۵ درصد رشد اعتبار و هزینه‌ها را داشته‌ایم که این نشان‌دهنده روند صعودی است.

بیجار تشریح کرد: در حوزه راه و حمل‌ونقل ۲۶۳ کیلومتر راه روستایی در سطح سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب استان و ۱۰۰ کیلومتر در حوزه راه‌های اصلی بهره‌برداری می‌شود.

وی عنوان کرد: پل بزرگ لیپار در محور کریدور ساحلی چابهار به سمت پسابندر با چهار دهنه ۴۵ کیلومتری از پل‌های خاص کشور است که به لحاظ سازه چهارمین پل در کشور محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان اظهار کرد ۶۷ مدرسه با ۲۴۵ کلاس درس از جمله اقدامات دیگری است که به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: ۷۵ طرح هادی و روستایی بهره‌برداری می‌شود در حوزه روستایی و دهیاری با مشارکت این دو بخش در حوزه طرح‌های هادی اتفاقات مطلوبی رخ‌داده است به‌طورکلی ۲۰۰ روستا و در ایام دهه فجر ۷۵ روستا این طرح انجام می‌شود.

بیجار اذعان کرد: از جمله اقدامات دیگری که در این دولت اتفاق افتاده برخورداری ۱۳۰ روستا از چمن مصنوعی بوده است که تأثیر بسیار مطلوبی بر ایجاد شور و انگیزه در جوانان در زمینه ورزش داشته است.

وی افزود: بیمارستان مادر و کودک ایرانشهر پروژه بسیار مهم درمانی و تخصصی است در جنوب شرق جزو پروژه‌های بی‌نظیر محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان بیان کرد: اقدامات خاص و بی‌نظیری این دوره با دولت‌های قبل و قبل از انقلاب قابل‌قیاس نیست قبل از انقلاب ۶۹۰ کیلومتر راه فرعی داشتیم و هیچ روستایی از راه آسفالت برخوردار نبود و فقط ۱۸۰۰ کیلومتر راه‌های شنی و شسته داشتیم.

وی ادامه داد: در دولت‌های قبل ۳۳۲ کیلومتر راه بوده است که در این دولت به ۶۵۰ کیلومتر رسیده است از این میان ۶۰ کیلومتر مشخصات فنی لازم را ندارد؛ اما به علت کاهش تلفات جاده‌ای به‌عنوان بزرگراه از آن استفاده می‌شود.

بیجار اذعان کرد: ۲۷۲.۵ کیلومتر بزرگراه و ۸۱ کیلومتر راه اصلی که در مجموع ۳۵۳.۵ کیلومتر راه از ابتدای انقلاب تا این دولت به‌صورت متوسط سالی ۷.۵ کیلومتر بزرگراه ساخته است در طی دو سال و نیم به ۱۰۹ کیلومتر رسیده است و امید داریم که به متوسط سالی ۱۳۰ کیلومتر این آمار برسد این اقدامات با گذشته قابل‌قیاس نیست.

وی افزود فقط در حوزه روستایی ۹۰۰ کیلومتر راه ساخته شده است این میزان علاوه بر نگهداری ۱۳۰۰ کیلومتر راه اصلی فرعی روستایی و بزرگراه است به طور متوسط هر ماه ۲۷ کیلومتر راه روستایی ساخته شده است.

در دولت کنونی ۵ پل از ۱۳ پل در حال ساخت به اتمام رسیده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار استان بیان کرد: در این دولت بنا شده که ۱۳ پل بزرگ ساخته شود که ۵ پل به اتمام رسیده است هزینه هر پل بالغ بر ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در حوزه راه‌های اصلی ۳۸ قطعه فعال که بخش عمده آن در سه کریدور اصلی قرار دارد و ۵۸۶ کیلومتر آن در حال اجرا است.

بیجار تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل ریلی از پروژه‌های بزرگ می‌توان به پروژه زاهدان چابهار و زاهدان خاش است که روزانه یک رام قطار با سه واگن در تردد است در تلاش هستیم شهرهای در مسیری یک‌به‌یک اضافه شوند و حوزه ایرانشهر به خاش متصل شود.

وی افزود: ازاین‌جهت این پروژه خاصی است که از ۱۸ کیلومتر آن ده و نیم کیلومتر فقط تونل است که تمامی تونل‌ها بازگشایی شده و ۲ کیلومتر آن شامل پل‌های خاص می‌شود ۳۴ همت نیاز است تا این پروژه به اتمام برسد که دولت در این زمینه اهتمام ویژه دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان تشریح کرد: در حال حاضر یکی از چالش‌های کشور حمل‌ونقل هوایی است و سیستان و بلوچستان با اضافه‌شدن فرودگاه سراوان یکی از بهترین شرایط را در کشور دارد.

وی ادامه داد: در حوزه بندری در بندر شهید بهشتی کشتی‌های کانتینر بر پهلو گرفتند که این پیشرفت بسیار مطلوبی است.

بیجار خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن جزو حوزه‌های سرآمد هستیم در زاهدان پروژه‌های بزرگی مانند آرمان‌شهر و شهرک تفتان در حال اجراست و ۱ هزار و ۶۰۰ پروژه تحویل داده شده است در آرمان‌شهر ۳ هزار و ۶۰۰ واحد تحویل داده شده است، این پروژه‌ها هم‌زمان با اجرای پروژه مراحل زیربنایی و روبنایی در حال انجام است سعی داشتیم که در شهرهای کوچک به سمت ساخت منازل ویلایی برویم زمین‌های این مناظر ویلایی تأمین و تحویل داده شده است که در سفر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: حوزه آب یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در کل کشور است پروژه‌ها و اقدامات بزرگی در این زمینه در استان انجام شده است از جمله انتقال آب چاه نیمه دوم و چهارم به چاه نیمه‌های سوم و اول که به ترتیب چهار نیمه‌های شهری و روستایی بودند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان اذعان کرد: طرح اضطراری تأمین آب زاهدان سیستان از حوزه‌های هامون، حرمک، شیله و بندان با تمام ظرفیت به کار گرفته شده است و بالغ بر دو هزار لیتر برداشت می‌شود این آب باید شیرین‌سازی شود که اولین آب‌شیرین‌کن با هزینه بالغ بر هزار میلیارد تومان تهیه و در چند روز آینده و پروژه می‌رسد.

وی ادامه داد: در فاز اول این پروژه شهر زاهدان از منابع آبی چاه نیمه‌ها مستقل می‌شود و در فاز دوم بخشی از منابع که هزار لیتر در ثانیه آن در حوزه زاهدان و هزار لیتر در ثانیه به سیستان منتقل می‌شود و حدود دو تا سه ماه آینده مصرف موردنیاز سیستان تکمیل شود.

بیجار مطرح کرد:۱ هزار و ۷۵۱ روستا در طرح جهاد آبرسانی قرار گرفتند و باتوجه‌به اینکه بسیاری از روستاها منابع آبی آنان دچار مشکل شده است و کاهش بارش‌ها این تعداد به ۲ هزار روستا افزایش پیدا کند.

خبر در حال به‌روزرسانی...
Share/Save/Bookmark