کد مطلب: 59110
 
ترامپ و حسرت بزرگی که به دلش ماند
با شکست رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات، حضور ایران در پای میز مذاکره با دولتش به حسرتی بزرگ برای او تبدیل شد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۴
 
به گزارش زاهدنیوز،سرانجام پس از چهار روز انتظار، شب گذشته شمارش آرای باقیمانده در دو ایالتِ پنسیلوانیا و نوادا نام «دونالد ترامپ» را با همه امید‌هایی که به ماندن در کاخ سفید داشت در فهرست کوتاهِ روسای‌جمهور تک‌دوره‌ای (!) آمریکا قرار داد.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ با وعده مقابله با ایران و پاره کردن برجام پا در رقابت‌های انتخاباتی گذاشت، اما از لحظه‌ای که برجام را «یک توافق فاجعه‌آمیز» خواند و از آن خارج شد تا لحظه‌ای که آخرین سفر ایالتی خود را پیش از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ انجام داد، بار‌ها و بار‌ها در سخنرانی‌ها یا در توئیت‌های خود خواستار مذاکره با ایران شد.

اشتیاق او برای مذاکره با ایران گاهی آنچنان از کنترل خارج می‌شد که صراحتاً می‌گفت مایل است ایران با او تماس بگیرد یا حاضر است در هر زمان و هر کجا بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران مذاکره کند و گاهی نیز برای بازارگرمی بیشتر وانمود می‌کرد که ملاقات کردن یا نکردن با ایرانی‌ها، اهمیتی برای او ندارد. 

اما در باطن، عطش او برای مذاکره با ایران تا آنجا بود که «آبه شینزو»، نخست‌وزیر سابق ژاپن، را در اقدامی که در تاریخ مناسبات تهران-توکیو پس از انقلاب بی‌سابقه بود، راهیِ کشورمان کرد تا شاید با وساطت او بتواند باب مذاکره با ایران را باز کند.

او بار‌ها پای «جان کری»، وزیر خارجه اوباما، را نیز در سخنرانی‌ها و توئیت‌های خود وسط کشید تا ناکامی خود در متقاعد کردن ایران برای مذاکره را به پای دولت سابق آمریکا و «کارشکنی پشت‌پرده» آن‌ها بنویسد.

ترامپ حتی در چند سخنرانی اخیر خود در اظهاراتی کنایه‌آمیز، اما از سرِ استیصال، ایران را تهدید کرد که اگر قبل از انتخابات با او توافق نکند، بعد از انتخابات شرایطِ توافق سخت‌تر خواهد شد و باید هزینه بیشتری پرداخت کند!

دلیل این اشتیاق نیز واضح بود: ترامپ برای مقاصد سیاسی داخلی خود به یک «دستاورد دیپلماتیک ملموس» در خارج از کشور نیاز داشت تا با گرفتن ژست مذاکره و وعده یک «توافق بهتر» (!) کفه ترازو را در انتخابات ۲۰۲۰ در برابر دموکرات‌هایی که برجام را در کارنامه خود داشتند، به نفع خود سنگین کند.

او وقتی علی‌رغم همه تلاش‌ها نتوانست پیش از انتخابات پالس مثبتی از طرف ایران دریافت کند، در طول کارزار انتخاباتی خود بار‌ها در اظهاراتی توهم‌آمیز مدعی شد پس از پیروزی در انتخابات، اولین تماسی که دریافت می‌کند از جانب ایران خواهد بود تا شاید با این وعده، ناکامی خود در کشاندن ایران به پای میز مذاکره را از ذهن هواداران پاک کند.

ترامپ، اما شب گذشته با اعلام نهایی شدن شمارش آراء در پنسیلوانیا و نوادا برای همیشه به تاریخ پیوست بدون آنکه تماسی از طرف ایران دریافت کند. او کمتر از دو ماه و نیم دیگر، در حالی باید کاخ سفید را ترک کند که علاوه بر وسائل شخصی‌اش، حسرت مذاکره با ایران را نیز باید با خود به خانه ببرد.

علاوه بر این، در کنار درخواست‌های مستقیم و غیرمستقیم برای مذاکره، تهدیدات و لفاظی‌های گاه و بیگاه ترامپ هم در طول چهار سال ریاست‌جمهوری‌اش راه به جایی نبرد تا این پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب در ۲۳ مرداد ۹۷ جامه عمل به خود بپوشد که ایران با آمریکا در دوران ترامپ «نه مذاکره خواهد کرد و نه وارد جنگ خواهد شد.»

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark