کد مطلب: 62568
 
مرگی غم انگیز پایان بیماران «هاری»؛
ویروسی که درمان ندارد
گازگرفتگی توسط همه حیوانات را باید جدی گرفت، بعد از بروز علائم بیماران هاری محکوم به مرگ هستند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۳
 
به کزارش پایگاه خبری زاهدنیوز، هاری یک بیماری ویروسی حاد، کشنده و مشترک بین انسان و حیوان است که با درگیری سیستم اعصاب مرکزی باعث مرگ و تلف‌شدن انسان و حیوان می‌شود، این بیماری از طریق بزاق حیوان هار به سایر حیوانات و انسان منتقل می‌شود که اصلی‌ترین راه انتقال بیماری از طریق گزش و خراش است.

هاری توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می‌کند ایجاد می‌شود، ویروس هاری در بزاق پنهان شده و از طریق بزاق به فرد سالم منتقل می‌شود، فرم انتقال دیگر که چندان شایع نمی‌باشد ریخته‌شدن بزاق آلوده بر روی زخم باز، مخاط چشم، بینی و یا دهان است. هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.

گازگرفتگی توسط همه حیوانات را با وجود ظاهر سالم حیوان، باید جدی گرفت؛ زیرا ممکن است حیوان هار باشد؛ ولی در مراحل اولیه بیماری بوده و فاقد هرگونه علایم باشد و در صورت هر نوع حیوان گزیدگی باید به اولین مرکز بهداشت مراجعه کرده تا با اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای توسط کارشناس انجام گیرید.

ازاین‌رو سگ‌های بلاصاحب یک تهدید جدی در امر بهداشت و سلامت جامعه محسوب می‌شوند، مردم باید گزش و گازگرفتگی حیوانات را اعم از اهلی و وحشی جدی بگیرند؛ چراکه هرگونه سهل‌انگاری اعم از مراجعه دیرهنگام یا مراجعه‌نکردن به مراکز بهداشتی در این زمینه ممکن است منجر به بروز بیماری هاری و مرگ شود.

ویدا معزی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: بر اساس دستورالعمل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور اقدامات کنترل هاری بر چهاراصل استوار است: در ابتدا آموزش، اطلاع‌رسانی و ارتقا سطح آگاهی، سپس کنترل هاری در حیات‌وحش و بعد از آن کنترل جمعیت حیوانات گوشت‌خوار بدون مالک به‌ویژه سگ و در آخر کنترل و پیشگیری از بیماری در جمعیت دام‌های اهلی با تأکید بر گوشت‌خواران است.

وی ادامه داد: به‌غیراز مورد اول اشاره شده که در تمامی اقدامات فوق‌الذکر مشترک و الزامی بوده، براساس قوانین موجود متولی موارد دوم و سوم به ترتیب سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها با همکاری نیرو انتظامی) بوده و متولی بند آخر سازمان دامپزشکی کشور است، شایان‌ذکر است نحوه همکاری سازمان دامپزشکی در راستای کنترل بیماری در موارد دوم و سوم صرفاً همکاری فنی است.

سازمان دامپزشکی واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار را عهده‌دار است
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان تشریح کرد: سگ‌های صاحب‌دار پس از دریافت واکسن هاری بسته به نوع واکسن از یک تا سه سال در برابر بیماری هاری ایمن می‌شوند و تجهیزات موردنیاز برای واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در کلیه ادارات دامپزشکی و کلینیک‌های دامپزشکی موجود است.

معزی اذعان کرد: در ابتدا دام توسط دامپزشک یا کارشناس معاینه می‌گردد و ازلحاظ سلامت بررسی می‌شود، سپس دام مقید می‌گردد و واکسن به‌صورت زیر پوستی یا عضلانی بسته به نوع واکسن به دام تزریق می‌گردد، تا نیم ساعت بعد واکسیناسیون هم دام تحت‌نظر است تا از لحاظ شوک بررسی گردد.

وی افزود: به‌طورقطع همکاری مردم در پیشگیری از بیماری‌ها به‌ویژه بیماری مهلک هاری مؤثر است و اجرای این عملیات نیز با همکاری مردم اجرا می‌گردد، گروه‌های جهادی که با همکاری ادارات دامپزشکی شهرستان است نیز با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم، توزیع بروشورها، کتاب‌های آموزشی و اجرای عملیات واکسیناسیون در این امر مؤثر باشند.

بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های کشنده و مشترک انسان و حیوان است
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان: بر اساس دستورالعمل اجرایی مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب و مصوبه کمیته صیانت از حقوق مردم در سلامت و امنیت غذایی استان، شهرداری‌ها به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی موظف به زنده‌گیری و دفع حیوانات بلاصاحب و مضر در شهر است.

وی مطرح کرد: در تمام شهرستان‌ها تیم واکنش سریع تشکیل گردیده است، این تیم متشکل از کارشناسانی از شهرداری، نیرو انتظامی، مرکز بهداشت و دامپزشکی است، در این تیم یک کارشناس از دامپزشکی حضور دارد تا در مواقعی که شهرداری اقدام به جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب می‌نماید بر دفن بهداشتی آن‌ها نظارت داشته باشد و در صورت نیاز از موارد مشکوک به بیماری هاری که علائم دارند نمونه‌گیری انجام دهد.
معزی با اشاره به لزوم افزایش آگاهی در این زمینه گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی از طریق رادیو، شبکه برکت جهاد کشاورزی، حضور کارشناسان دامپزشکی در مدارس سطح شهرستان‌ها، حضور کارشناسان در نمازجمعه و توزیع بروشور، نصب بنر، بیان راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری هاری و اهمیت انجام واکسیناسیون، آموزش چهره‌به‌چهره دامداران و روستائیان به‌صورت روزانه، پخش کلیپ آموزشی از صداوسیما می‌تواند به افزایش آگاهی مردم کمک کند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark