کد مطلب: 62919
 
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان خبر داد:
قریب ۹ میلیون نوبت سر واکسیناسیون دامی در سیستان و بلوچستان
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: قریب به ۹ میلیون نوبت سر واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) در سطح استان انجام شده است.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۶
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز» به نقل از روابط‌عمومی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، غلامرضا سرگزی بیان کرد: در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲ قریب به ۹ میلیون رأس دام علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) به طور رایگان واکسینه شدند.

وی ادامه داد: مأموریت‌های دامپزشکی در راستای صیانت و حفاظت از سرمایه‌های دامی، مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و دام، تضمین سلامت مواد غذایی ارتباط مستقیمی با دولت کار و فعالیت و دولت امید آفرینی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان: همچنین هم‌زمان با دهه فجر، رزمایش جهاد دامپزشکی با محوریت واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی در سطح استان در حال اجرا است.

وی افزود: دامپزشکی برای حراست از سرمایه دام کشور برنامه گسترده و متنوعی را به اجرا گذاشته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دام از طریق انجام واکسیناسیون، پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، شناسایی مستمر کانون‌های بیماری دامی از طریق مراقبت فعال و غیرفعال، مبارزه با انگل‌های خارجی دام که ناقل بیماری‌های خطرناک مانند تب کریمه کنگو و تشخیص و شناسایی عامل بیماری در جهت اقدامات واکنش سریع اشاره کرد.

سرگزی خاطرنشان کرد: دلیل دیگری که دررابطه‌با اهمیت واکسیناسیون دام مطرح می‎شود پیشگیری از تلفات دامی و ضررهای اقتصادی است. بسیاری از بیماری‌ها، در صورت واکسینه نشدن دام‎ها به‌سرعت منتقل می‌شوند. در نتیجه باعث تلفات دامی به‌صورت گسترده خواهد شد به‌ویژه در بره، بزغاله و گوساله‌ها که به‌تبع آن می‌تواند امنیت غذایی را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی در پایان عنوان کرد: همچنین جهت مبارزه با انگل‌های خارجی ناقل بیماری‌های دام، بیش از پنج میلیون مترمربع از جایگاه نگهداری دام و بیش از ۳۰۰ هزار رأس دام به‌صورت رایگان سم‌پاشی شده‌اند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark