کد مطلب: 27829
 
تاکید روسیه بر حضور ایران و عربستان در کنفرانس ژنو ۲
وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر بر اصرار کشورش در مورد اهمیت شرکت ایران و عربستان سعودی، بعنوان دو کشور صاحب نفوذ در جهان اسلام، در کنفرانس بین‌المللی ژنو ۲ در مورد سوریه تاکید کرد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۶

به گزارش زاهدانه به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز در یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه «تی وی تس» این کشور اعلام کرد که مقامات مسکو روی شرکت ایران، عربستان سعودی و اندونزی، به عنوان 3 کشور بانفوذ در جهان اسلام در کنفرانس بین‌المللی در مورد سوریه تاکید دارند.

لاوروف گفت: این توافق وجود دارد که مذاکرات بین نیروهای سوری صورت بگیرد. در این مذاکرات تنها "اخضر ابراهیمی" نماینده ویژه در امور سوریه به آنها کمک خواهد کرد. ولی کنفرانس بین‌المللی که همه با این مسئله موافقند باید با حضور «نقش آفرینان بزرگ» برگزار گردد که بتواند بر روند اوضاع در سوریه تاثیرگذار بوده و از صلح و امنیت حمایت کند. 

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که نامزدهای واضح برای شرکت در این کنفرانس کشورهایی هستند که در نشست 30 ژوئن سال 2012 در ژنو حضور داشتند که شامل 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه کشورهای عربی، اتحادیه اروپا و ترکیه است. ضمن آنکه ما بر این عقیده هستیم که این دایره باید این بار گسترده تر شود و ایران و عربستان سعودی، بعنوان دو کشور که حامیان اصلی دو طرف مناقشه در سوریه به شمار می‌روند نیز باید در کنفرانس آتی شرکت داشته باشند. 

لاوروف تاکید کرد: حضور این دو کشور از آن جهت بسیار اهمیت دارد، چرا که ایران بعنوان رهبر شیعه در جهان اسلام و عربستان هم به عنوان رهبر کشورهای سنی شناخته شده هستند و حضور آنها از آن جهت که مناقشه سوریه، مانند بسیاری دیگر از مناقشات در سایر کشورهای خاورمیانه، در واقع مناقشه بین این دو شاخه از اسلام (شیعه و سنی) است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد: نباید این واقعیت را نادیده گرفت که شکاف داخلی در جهان اسلام، بین دو مذهب شیعه و سنی، تهدید جدی نه تنها برای امنیت منطقه، بلکه بسیار فراتر از آن است.

لاوروف همچنین به اهمیت شرکت اندونزی در کنفرانس سوریه اشاره کرد که به گفته وی، بزرگترین کشور مسلمان در جهان بوده و خود مایل است تا در این کنفرانس شرکت داشته و سهمی در حل و فصل مناقشه در سوریه داشته باشد.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark
مرجع : فارس