کد مطلب: 62901
 
اعتکاف یک فرصت معنوی؛
شور و نشاط اعتکاف سختی‌ها را آسان کرد
مراسم معنوی اعتکاف به پایان خود رسید درحالی‌که شور و نشاط آن تمام سختی‌های مسیر را آسان کرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۲
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، در حالی این مراسم معنوی اعتکاف در کشور به پایان رسید که با استقبال بی‌نظیر اقشار مختلف از جمله دهه نودی‌ها همراه بود، اعتکاف اقامت در مسجد همراه با روزه‌گرفتن است شور نشاط مراسم اعتکاف تشنگی، گرسنگی و سختی را آسان می‌کند عشقی که در قلب‌ها وجود دارد این سختی‌ها را شیرین می‌کند.
 
به اعتکاف، اقامت در مسجد برای مدتی مشخص که حداقل آن سه روز همراه با روزه‌گرفتن است اعتکاف زمان مخصوصی ندارد، اما در احادیث، بهترین زمان برای آن دهه سوم ماه رمضان و در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب، دانسته شده است.
 
در اعتکاف نحوه اقامت و خروج از مسجد، احکام و آدابی دارد در ایران، مراسم اعتکاف در مساجد بزرگ بیشترِ شهرها هر ساله باشکوه بسیار زیادی برگزار می‌شود.
 
در احادیث بسیاری روایت شده است که اعتکاف هم‌سنگ حج و عمره است که موجب آمرزش گناهان و رهایی از آتش جهنم می‌شود اعتکاف به‌عنوان سنت پیامبر (ص) در همه کشورهای اسلامی شمرده می‌شود.
 
در فقه به توقّف سه روز یا بیشتر در مسجد به‌قصد قربت و با اعمال و شرایط خاصی، اعتکاف، و به شخص به‌جا آورنده آن مُعتَکِف گفته می‌شود اعتکاف، فارغ و تهی ساختن دل از امور دنیوی و تسلیم کردن نفس برای خداوند است.
 
این سنت از دیرباز در بین مسلمانان وجود داشته است و هر سال نیز به قوت و قدرت خود برگزار می‌شود اعتکاف مراسم و فرصتی معنوی است که قلب خود را از زنگارهای سیاه گناه و آلودگی پاک کنیم.
 
بزرگ و کوچک سه روز در مسجد خانه خدا مکانی بسیار مقدس اقامت می‌کنند تا برای قربت و نزدیک‌شدن به خداوند تلاش کنند در حدیثی از پیامبر (ص) نقل شده است: «من اعتکف ایماناً و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه، هرکس باایمان و اعتقاد معتکف شود خداوند گناهان گذشته‌اش را می‌آمرزد».
 
مردم شهر زاهدان نیز همچون سال‌های گذشته بی‌صبرانه منتظر شروع این مراسم معنوی بودند و با استقبال بی‌نظیر خود در مسجد مختلف سطح شهر با شور و اشتیاق بسیاری حضور یافتند.
 
امسال نیز مانند سال گذشته برخی از مساجد مختص حضور دانش‌آموزان در مراسم اعتکاف در نظر گرفته شده است که با حضور پررنگ این قشر از جامعه حال و هوای ویژه‌ای این مراسم یافت.
 
هرساله آرزو داریم که به ۱۳ رجب برسیم

جوان ۱۸ساله و معتکف در مسجد جامع زاهدان در گفتگو با خبرنگار «زاهدنیوز» بیان کرد: شور نشاط این مراسم معنوی جوانان دهه هفتاد، هشتاد و نود را دور هم جمع کرده است بیش از ۲۵۰ نفر در مسجد جامع زاهدان از هفت‌ساله تا ۷۰ساله برای مراسم اعتکاف در کنار هم بودند.
 
وی ادامه داد: شور نشاط مراسم اعتکاف تشنگی، گرسنگی و سختی را آسان می‌کند عشقی که در قلب‌ها وجود دارد این سختی‌ها را شیرین می‌کند هرساله این آرزو را داریم که به ۱۳ رجب برسیم و در این مراسم را شرکت کنیم روزه‌داری کمی سخت است؛ ولی باتوجه‌به هجمه‌های که دشمنان وارد می‌کنند ما بازهم حضور داریم.
 
معتکف ۱۸ساله تصریح کرد: برنامه‌های محوری بسیاری در مساجد تدارک‌دیده‌شده است در این مدت به مباحث دینی پرداخته شده، در مورد احکام سخنرانی شده است مدتی که در اینجا هستیم به قرانت دعاهای مختلف مثل دعای کمیل، توسل و... را داشتیم.
 
 
برای رهبرم به اعتکاف آمدم
یزدان معتکف ۱۲ساله نیز بیان کرد: برای رهبرم آمدم، به عشق رهبر آمدم تا برای سلامتی ایشان دعا کنم، دوست دارم روز پدر که گذشت را به ایشان به‌عنوان پدر ملت ایران تبریک بگوییم.
 
محسن خواجه پور ۱۴ساله از مسجد حضرت معصومه در این جمع حضور داشت و عنوان کرد: در این اعتکاف شرکت مردم تا سه روز با خدای خود خلوت کنم در حال عبادت باشیم تا به خودشناسی برسیم و به خدا نزدیک‌تر شویم سال دوم است که در این اعتکاف حضور دارم پیشنهاد می‌کنم هر کس نیامده حتماً برای یکبار در اعتکاف حضور داشته باشد.
 
وی ادامه داد: از زمانی که آمدیم مشغول عبادت هستیم برخی در حال قرآن خواندن هستند برخی در بین حلقات دوستی حضور دارند برخی آموزش قرآن می‌دهند من نیز مشغول عبادت و ذکر هستیم در فوتبال هم شرکت کردم اشتیاقی که داریم سختی را آسان می‌کند.
 
نوجوان معتکف دیگری اظهار کرد: چهارده سال دارم برای بار اول آمدم حس و حال خوبی دارم با دوستانم شرکت مردیم و در این خلوت باخدا رازونیاز کردیم در حلقه برای رفع مشکلات شرکت مردیم نمازهای مخصوص روزهای اعتکاف را خواندیم در دعاها شرکت کردیم ما در این سه روز مهمان‌خانه خدا هستیم و کسی نیز جز خدا پذیرنده ما نیست در اینجا باخدا رازونیاز می‌کنم.
 
افراد خردسال استقبال بی‌نظیری از اعتکاف داشتند
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مصطفی اکبرزاده، امام‌جماعت موقت مسجد جامع زاهدان در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: مسجد جامع زاهدان برنامه عمومی اعتکاف را برگزار کرده است جمعی از بزرگسالان و افراد کم‌سن‌وسال در کنار مردم حضور دارند افرادی خردسال برای اعتکاف و انجام اعمال دینی استقبال بی‌نظیری داشتند، انجام نماز جعفر طیار نمازی سخت است که این کودکان با شوروشوق برای آموزش و یادگیری مراجعه می‌کنند و این نماز را می‌خوانند تعداد قابل‌توجهی از کودکان این نماز را خواندن روز گذشته نیز نماز حضرت امیرالمؤمنین نیز توسط این جمع خوانده شد.
 
وی ادامه داد: برخی زیارت عاشورا، برخی صلوات را می‌خوانند در گوشه‌گوشه این مسجد می‌بینید که افراد خردسال مشغول عبادت هستند جوانان از اذکار و دعاهای اعلام شده استقبال کردند و حضور بسیار مطلوبی در برنامه‌ها داشتند.
 
امام‌جماعت موقت زاهدان تصریح کرد: در محفل قرآنی دو تا از نوجوانان قرائت بسیار خوبی داشتند که بسیار از آن لذت بردند نوجوانانی با سن کم حضور داشتند این فکر می‌کنم که برای آنان سخت و دشوار نیست؛ ولی خیر آنان از ما نیز مردتر هستند.
 
 در اعتکاف مسائل فرهنگی بسیار حائز اهمیت است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جهانشاهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان تشریح کرد: بیش از ۲ هزار معتکف سال گذشته از میان دانش‌آموزان بودند و در این مراسم حضور داشتند.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که قریب به ۱۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان امسال در اعتکاف شرکت کنند که ۹۰ مسجد در سطح استان پذیرای معتکفین خواهد بود.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان عنوان کرد: مسائل فرهنگی بسیار حائز اهمیت است در این راستا تهیه کتابچه‌های ویژه اعتکاف، برگزاری آموزش‌های لازم برای کادر فرهنگی، اعزام گروه‌های تبلیغی از داخل و خارج استان به مساجد در دستور کار قرار گرفته است.
 
انتهای خبر/
 
Share/Save/Bookmark