کد مطلب: 60850
 
در گفت و گو با کارشناس تغذیه واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت زاهدان؛
سلامتی ما در گرو سلامتی محیط زیست ما است/ آموزش همگانی به مردم؛ متضمن سلامت و امنیت غذایی جامعه
الهه نجاری گفت: سلامتی ما در گرو سلامتی محیط‌ زیست است، اگر محیط زندگی سالمی داشته‌ باشیم، افراد سالمی نیز در آن زندگی خواهند کرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۰
 
به گزارش زاهدنیوز، تامین غذا یک زنجیره به هم پیوسته‌ای است که نبود یا نقص در یکی از حلقه‌هایش اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی دارد اگر امکان ردیابی و پیدا کردن حلقه معیوب وجود نداشته باشد تامین غذای سالم برای جامعه میسر نیست.

غذا یکی از موضوعات امنیتی در دنیا و نیازی حیاتی برای بشر که ممکن است مورد سلامت و بقای نسل هر کشور را تهدید کند، به همین دلیل برخی کشورها در سال‌های اخیر اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی خارج از مرزهای خود کرده‌اند.

ایران کشوری با جمعیت زیاد و نیازهای فراوان که قطعا تامین امنیت غذایی در کشوری که محصور در تحریم‌های ناعادلانه دیگر کشورها است اهمیت دوچندانی دارد، تکمیل این زنجیره و استفاده از ظرفیت‌های بومی و داخلی برای این کار مهم‌ترین راه برای داشتن خیالی آسوده برای داشتن غذایی سالم است.




الهه نجاری؛ کارشناس تغذیه واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به شعار هفته سلامت؛ «سلامت ما، سلامت سیاره ما»، بیان کرد: محیط زندگی ما اگر سالم باشد، افراد سالمی هم در آن زندگی خواهند کرد و سلامتی ما در گرو سلامتی محیط‌ زیست است، اگر محیط زندگی سالمی داشته‌ باشیم، افراد سالمی نیز در آن زندگی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه فقط با آموزش به مردم می توان از بیماری ها جلوگیری کرد افزود: رعایت بهداشت هزینه‌ای ندارد و ما می‌توانیم
پیشگیری کنیم و کارهای اقداماتی جهت افزایش سطح آگاهی مردم انجام خواهیم‌ داد.

وی ادامه داد: سلامت محصولات کشاورزی باید با دقت بیشتری انتخاب شود و استفاده از سموم و فلزات سنگین به حداقل ممکن برسد و دام‌های مورد تغذیه انسان‌ها هم از تغذیه سالم برخوردار باشند.

این کارشناس تغذیه واحد سلامت هدف از امنیت غذایی را دسترسی سالم به مواد غذایی دانست و تصریح کرد: تمامی سازمان‌های مرتبط کشاورزی و دامپزشکی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی باید امنیت غذای مردم را تأمین کنند.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از چاقی روزانه از انواع سبزی ها استفاده کنید گفت: مصرف روزانه غذاهای فیبردار مثل حبوبات و نان های سبوس دار سلامت خود و پیشگیری از چاقی دیابت و بیماری های قلبی کمک کنید.

نجاری با اشاره به مصرف روزانه سبزی های محلی و در دسترس اذعان کرد: در هر وعده غذایی از انواع سبزی و صیفی که موجود و در دسترس است مثل سبزی خوردن، کاهو، خیار، گوجه فرنگی، انواع فلفل، کلم و هویج مصرف کنید

وی با اشاره به حفظ سلامت کودکان و نوجوانان تشریح کرد: اضافه وزن و چاقي در کودکان يكي از مهمترين عوامل خطر ساز براي فشار خون بالا، ديابت و چربي خون بالا در بزرگسالي است، عادات غذايي غلط از جمله مصرف بي رويه فست فودها (سوسيس، كالباس، همبرگر، پيتزا، سيب زميني سرخ كرده) چيپس، غذاهاي چرب و سرخ شده، نوشابه هاي گازدار كه حاوي مقدار زيادي قند هستند، شيريني و شكلات، مصرف كم سبزي ها و ميوه ها و بي تحركي از دلايل مهم اضافه وزن و چاقي در کودکان هستند.

وی با اشاره به تشویق خانواده براي فعاليت بيشتر فرزندان گفت: پياده روي، رفتن با دوچرخه براي خريد، پارك رفتن با خانواده، رفتارهاي والدين و اعضاي خانواده نقش مهمي در تحرك و فعاليت بدني دانش آموزان دارد.

کارشناس تغذیه واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت زاهدان با بیان اینکه برای حفظ سلامت باید تعادل و اجتناب از پرخوری توجه شود اظهار کرد: سبزی ها منبع خوبی از ویتامین ها مواد معدنی و فیبر هستند که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ها دارند و میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها مواد معدنی و فیبر هستند که نقش مهمی در سلامتی دارند و باید روزانه مصرف شوند.

وی گفت: استفاده از بطری ها و پاکت های پلاستیکی و رها کردن آنها در محیط، موجب ورود ترکیبات سرطانزای حاصل ازتجزیه آنها در زنجیره غذایی انسان ها و شیوع بیشتر سرطان ها می شود.

وی ادامه داد: مصرف غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های قندی اجتناب و غذاهای تازه و غیرفرآوری شده در فروشگاه های محلی مصرف شود.

نجاری افزود: یکی از محور های اصلی روز جهانی بهداشت در سال جاری «از همین امروز تغذیه خود را اصلاح کنید» که با مشارکت مردم و همه بخش های توسعه با هدف حفظ محیط زیست که متضمن حفظ سلامت و امنیت غذایی جامعه است.

وی گفت: برنامه های آموزش همگانی به عموم مردم در خصوص نکات اساسی در خرید، آماده سازی، پخت و مصرف مواد غذایی، اهمیت مصرف میوه و سبزی سالم، ایمنی غذا در مدارس، تغذیه سالم در رستوران ها و مراکز جمعی، اهمیت کاهش مصرف قند ونمک و چربی، ارائه خدمات مشاوره تغذیه رایگان به گروه های سنی مختلف از مهمترین برنامه ها در سال جاری است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
 
{DOC_FEEDBACK_FORM}