کد مطلب: 41978
 
اگر بودجه عمرانی راه نیفتد تولید هم فعال نمی‌شود/ به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب توجه کنیم/ معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی شده
رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری گفت: قوانینی که نه نسخ صحیح شده و نه ضمنی و انطباقی با سیاست‌های کلی ندارند و یا مخالف این سیاست‌ها هستند باید شناخته شوند، که این یک ماموریت مهم برای مرکز پژوهش‌های مجلس است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۹
اگر بودجه عمرانی راه نیفتد تولید هم فعال نمی‌شود/ به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب توجه کنیم/ معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی شده
 
به گزارش زاهدانه ، «علی لاریجانی» در سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، باید یک بررسی در قوانین موجود انجام دهد تا ببیند کدام یک از قوانین در چارچوب این سیاست‌ها و کدام یک از آن‌ها از این قوانین، عدول کرده است و نیاز به اصلاح دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سند چشم انداز و سیاست‌های کلی در کشور تدوین شده است و بسیاری از قوانینی که ما داریم در زمانی تدوین شده که این سیاست‌ها وجود نداشته و ممکن است 70 درصد آن‌ها نیز عملا اجرا شده باشد.

**مطالعه قوانین ماموریت ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس
 
وی در ادامه افزود: این غیر از بحث تنقیح قوانین است، تنقیح قوانین در معاونت قوانین مورد بررسی قرارگرفته و اکنون گزارش آن آماده شده و مشخص شده که کدام قوانین نسخ صحیح شده و یا کدام یک نسخ ضمنی و اکنون این امر در دستور کار مجلس است و به زودی به آن خواهیم پرداخت.  
 
لاریجانی اظهار داشت: قوانینی که نه نسخ صحیح شده و نه ضمنی و انطباقی با سیاست‌های کلی و تعامل قوی ندارند و یا مخالف سیاست‌های کلی هستند باید شناخته شوند و این یک ماموریت مهم است که مرکز پژوهش‌ها باید خود را مامور کند که آن را مورد مطالعه قرار دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در شرایط فعلی که ما به هر حال با یک جریان بین‌المللی مواجه هسیتم که بخش اقتصادی را هدف قرار داده، باید یک اولویت‌هایی برای شرایط موجود در نظر بگیریم که البته بدین معنا نیست که شرایط دراز مدت را نمی‌بینیم اما باید در امتداد شرایط بلند مدت، بیشتر به وضع امروز برسیم.

**به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب توجه کنیم

لاریجانی در ادامه تأکید کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند، شاید یک نگاه اینگونه داشته یعنی هم به مسائل روز باید توجه شود و هم مسائل دراز مدت را فراموش نکرد و این دو سیاست در اقتصاد مقاومتی، روشن است.

وی تصریح کرد: یک اولویت بندی باید در این زمینه انجام داد زیرا این کاری که اخیرا در ارتباط با بحث قیمت نفت انجام شده و قیمت نفت توسط تحریکات آمریکا و کشورهای منطقه این طور سرازیر شده که این امر حتی به خود کشورهای تولید کننده نفت نیز ضرر وارد کرده است اما این مساله با یک نیم نگاه به وضعیت اقتصادی ایران انجام شده تا شرایط اقتصادی کشورمان را سخت‌تر کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شرایطی که امروز داریم توسط وضعیت قیمت نفت به وجود آمده و این امر با شرایطی که در شش ماه گذشته داشتیم کاملاً متفاوت است و اکنون نیز بودجه‌ای که دولت به مجلس اعطا کرده با وضعیت اکنون نفت کاملاً متفاوت است.

**خروج از رکود، مساله مهم کشور است

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: بیماری اتکاء به نفت که در بودجه وجود دارد، بیماری مستمری است که باید به صورت اضطراری آن را مورد بررسی قرار دهیم تا وضع کشور سامان پیدا کند و در این جاست که باید اولویت‌ها را درست تشخیص داد و مرکز پژوهش‌ها اکنون و در زمان بودجه باید به این اولویت‌ها توجه کند.

وی با اشاره به چند نکته مهم اظهار داشت: بودجه عمرانی اگر راه نیافتد تولید کشور نمی‌تواند فعال شود و اکنون مهمترین مسئله خروج از رکود است که در این جا یک شرایط پارادوکسیکالی داریم که هم باید از رکود خارج شد و هم بودجه عمرانی را که کلید فعال کردن بخش تولید است به جریان انداخت.

**بخش تولید را فعال کنیم

رئیس قوه مقننه افزود: ما باید بخش تولید را در کشور فعال کنیم و متأسفانه مشکل ما دولتی بودن اقتصاد است، وقتی بودجه جاری متورمی داریم باید به این مسئله بپردازیم که چگونه می‌توان بودجه عمرانی را حرکت داد با نوشتن بر روی کاغذ و اینکه 200 میلیارد هزار تومان بودجه عمرانی مدنظر ماست دردی را دوا نمی‌کند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در این راستا عملکرد بسیار مهم است اظهار داشت: خیلی روشن است که در این شرایط موجود بودجه جاری را می‌توان جواب داد و تا حدودی می‌توان به بودجه عمرانی رسید.

وی افزود: چگونه می‌خواهیم از رکود خارج شویم و هم پروژه‌های نیمه تمامان اجرا شود و یکی از راه‌هایی که می‌شود به این موضوع توجه کرد این است که این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود؛ برخی مخالفند اما باید بگویم راه حلی وجود ندارد ما نمی‌خواهیم یک پروژه بیمارستانی 50 سال طول بکشد و به یک پروژه کلنگی تبدیل شود.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: یک پروژه عمرانی باید بین یک تا شش سال به اتمام برسد بنابر این باید راه حلی برای حل این مسئله پیدا کرد و راهش واگذاری پروژه‌های عمرانی است.

**نقدینگی باید به پروژه‌های عمرانی و تولید اختصاص یابد

لاریجانی با بیان اینکه ششصد و پنجاه هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد تأکید کرد: آیا شما توانستید آن را به بخش تولید وارد کنید که اگر این کار را انجام ندادید ولی باید جستجو و پژوهش کنید و یکی از راه‌ها این است که باید دید چگونه می‌توان نقدینگی را به پروژه‌های عمرانی و تولید برد.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس باید به این سوال جواب دهد و در بودجه نیز باید به این موضوع توجه کرد وگرنه در دولت در این راستا لایحه تنظیم شد و مجلس دو ماه برای این مسئله وقت گذاشت،‌ ما همین بودجه‌های جاری را مصرف می‌کنیم و 95 درصد تکلیف بودجه مشخص است و ما فقط زحمت رای دادن داریم.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: اگر شما چند کار ابتکاری انجام دادید آن وقت جواب درستی در اداره کشور می‌گیرید، به عنوان مثال در بودجه سال گذشته، مجلس وارد شد و مشکل بهداشت و درمان به آرامش رسید که این مسئله حتی در لایحه دولت هم نبود و مجلس راه‌‌حل‌هایی را ارائه کرد و نگرانی‌های مردم کاهش یافت.

**توضیحات لاریجانی درباره بند(ق)

لاریجانی با اشاره به بند(ق) صد میلیارد دلاری افزود: ما این هزینه را برای یکسری از پروژه‌های متنوع در نظر گرفتیم که از روش‌های مختلف باید استفاده می‌شد بنابراین امروز شما با سوال‌های عمیق‌تری مواجه هستید و باید برای این موضوع کاملا بیاندیشید، فکر کنید چگونه باید از این شرایط خارج شد.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه باید در این راستا مشوق‌هایی ایجاد شود، اظهار داشت: با همین روش‌های متعارف و قوانین موجود امکان پذیر نیست چرا که ما همین اجازه‌ها را در سال قبل نداشتیم اما قبلا که این اجازه‌ها را دادیم اتفاقی نیافتاد ساختار به گونه‌ای است که این تشویق‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: گاهی فکر می‌کنیم که این به نفع است، یک زمانی که قرار بود آلمان شرقی و غربی متحد شوند بسیاری از کارخانجات آلمان شرقی را به یک دلار فروختند و گفتند که باید این کار را انجام دهیم شما ظرف دو سال باید این را به کارخانجات مدرن تبدیل کنیم و این مقدار باید صادرات داشته باشد.

**ارائه سیاست‌های تشویقی در عرصه اقتصادی

لاریجانی تأکید کرد: شما باید مشوق ایجاد کنید تا بار عظیم چهارصد هزار میلیارد پروژه‌های کلنگ خورده تکلیفش روشن شود یا اینکه باید دید چگونه می‌شود که اوراق مشارکت را به  گونه‌ای مناسب مدیریت کرد این اوراق توزیع می‌شود که نقدینگی به سمت تولید برود.

وی افزود: متأسفانه بانک‌ها در سیستم دیوانی ما مقرراتی گذاشته‌اند که برخی از بخش‌هایی که نیازمندند نمی‌توانند با وثیقه‌هایی عجیب و غریب این کار را امکان پذیر کنند، بنابراین بانک‌ها باید تسهیلاتی را به وجود بیاورند که این اوراق مشارکت توزیع شوند و منابع برای تولید جمع آوری گردند.

لاریجانی اضافه کرد: بخش‌هایی که مربوط به فعالیت‌های عمرانی است باید اوراق مشارکت در آن مدنظر قرار بگیرد و نقدینگی به این سمت بیاید.

رئیس قوه مقننه با اشاره به صادرات در کشور اظهار داشت: در این شرایط سخت باید به صادرات توجه ویژه‌ای کرد و در این راستا باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، اطراف ما بازارهای مهمی وجود دارد چرا ما در این  بازارها به اندازه ظرفیت خود حضور نداریم و دلیل این امر این است که مشوق‌های صادراتی ما گاهی نبودند و یا گاهی صادراتی‌ها به ما می‌گفتند مشوق‌های قبلی را نداریم و این مشکلات را ایجاد کرده است.

**ظرفیت تولید مرغ کشور حدود دو و نیم میلیون تن است

لاریجانی تصریح کرد: برای اینکه بخواهیم تولید را رونق ببخشیم باید مشوق‌ها را در این امر گسترش دهیم، ظرفیت تولید مرغ کشور ما حدود دو و نیم میلیون تن است و ما نیازمان حدود یک میلیون تن است،‌ پس ما ظرفیتی بالغ بر نیاز خود داریم و بازارهای اطراف کشورمان نیازمند محصول ما هستند اگر موتور صادراتمان راه بیافتد خیلی از کارها در کشور به وجود می ‌آید.

وی افزود: در بسیاری از مسائل نیز همین گونه است موضوع مهم این است که ما چطور در این روزهای آینده تکلیف تشویق صادرات را فراهم کنیم.

لاریجانی با اشاره به بحث تولید در معوقات بانکی اظهار داشت: بسیاری از کارخانه‌های ما که تولید کننده بودند در تلاطم قیمت ارز دچار معوقه شدند و سرمایه در گردش دچار مشکل شد و این یک مقدارش به علت شرایط کشور بود که دلار از هزار تومان به سه هزار تومان رسید و سپس برای آنکه ال سی باز کنند قبلاً پانزده درصد پول می‌دادند حالا باید صد در صد بدهند.

وی تأکید کرد: در این پیچی که وجود دارد تولید کننده برای خرید محصول مواد اولیه‌اش دقیقاً باید صد در صد هزینه کند و اینها نیز حتماً به سرمایه در گردش نیاز دارد اما دو موضوع در این مسئله مهم است که باید تکلیفش مشخص شود. البته مجلس در این زمینه نیز کاری انجام داده بود اما در کشور عمل نشد که یکی از آنها سرمایه بانک‌هاست.

لاریجانی افزود: بانک‌ها سرمایه کافی برای این امر ندارند و مرکز پژوهش‌ها باید بررسی کند که از چه منبعی باید این کار انجام شود و البته ممکن است در صندوق توسعه استفاده شود.

وی با اشاره به تخصیص منابع سرمایه بانک‌ها اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته داشتیم که بخش اصلی سرمایه بانک‌ها مربوط به امور خدماتی می‌شد که البته خدمات در کشور لازم است، بنابراین اولویت باید در تولید باشد از جمله در صنعت و کشاورزی.

لاریجانی تصریح کرد: باید به سرمایه و سهمیه‌بندی آن توجه ویژه کرد و باید به معوقات بانکی پرداخت که یک بخشی از آنها مربوط به کارخانجات و بخش‌های تولیدی است که به علت تلاطم‌ها معوقه بوجود آمده است؛ بنابراین باید دست تولید کنندگان را گرفت تا تولید بر زمین نماند.

**معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی شده‌اند

لاریجانی ادامه داد: معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی شده‌اند، دولت‌ها آمده‌اند و روی معادن دست گذاشته و نمی‌گذارند که بخش خصوصی استفاده کند.
 
رئیس مجلس گفت: در همه حوزه‌های انتخابیه که نگاه می‌کنیم معادن بسیار غنی وجود دارد، اگر بخواهیم رونق به وجود بیاید، باید معادن را باز کنیم، همچنین اگر می‌خواهیم تحولی در شرایط امروز رخ دهد و تک محصولی نباشیم باید به معادن توجه کنیم چرا که با آینده کشور هم‌راستا است.
 
وی تصریح کرد: در بخش معادن تسهیلات و تشویقاتی باید ایجاد کرد، چرا که این امر رونق تولید را سامان می‌دهد، یک بخش دیگری مربوط به سرمایه‌گذاری و تسهیلات به اموری است که سریع‌تر می‌تواند شغل ایجاد کند.

**به توسعه مشاغل خانگی کمک کنیم
 
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: گزارشی دیدم از کمیته امداد امام خمینی(ره) که برای افراد بی‌بضاعت شعل ایجاد می‌کرد آن هم با سرمایه‌گذاری اندک، اگر واقعا این گزارش درست است لذا باید به آن کمک کنیم هم چنین باید به مشاغل خانگی نیز کمک کنیم که شغل برای افراد ایجاد کنیم.  
 
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: این‌ها اموری هستند که امروز برای کمک به شرایط کشور جواب می‌دهند، یعنی متناسب با آرایش و شرایطی که پیدا کردیم باید پاسخ‌های فوری‌تری برای اداره کشور داشته باشیم.
 
لاریجانی هم چنین به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: یک بخش دیگر نیز مربوط به کشاورزی است که برای آبیاری تحت فشار که ما بودجه‌هایی را گذاشته بودیم این از آن چیزهایی است که اگر سرمایه‌گذاری کنیم و با توجه به کمبود آب برای کشور، خوب جواب می‌دهد، مخصوصا محاصره اقتصادی که برای کشورمان ایجاد کرده‌اند.
 
رئیس مجلس گفت: ما در بسیاری از موضوعات باید به خودمان اتکاء داشته باشیم، آبیاری تحت فشار و سیستم‌های گلخانه‌ای از جمله جاهایی است که باید به آن توجه کرد؛ این‌ها از موضوعاتی است که می‌تواند شغل و تسهیلات ایجاد کند، لذا بنده پیشنهادم از بیان این مثال‌ها این بود که بسته‌ای برای شرایط کشور از نظر اقتصادی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با دیدن همه مسائل تعریف شود.
 
وی خاطر نشان کرد: این بسته مربوط به امسال است که چه تحولی می‌تواند در تولید کشور و شرایط ایجاد کند، این بسته می‌تواند در بسیاری از جاها کمک کند لذا اگر امسال این امر تدوین شود چند گام درست در بودجه برداشته می‌شود، همچنین تحولی در کشور ایجاد می‌کند، با وضع روتین لایحه بودجه حادثه مهمی رخ نمی‌دهد و همین بحث جاری ما را اداره می‌کند. 

**تاکید لاریجانی بر ارائه بسته رونق اقتصادی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس


نماینده مردم قم ادامه داد: اگر بخواهیم شرایط اقتصاد مقاومتی در امروز معنا پیدا کند باید این بسته را با بضاعتی که وجود دارد تعریف کنیم لذا توصیه بنده این است که یک دوره نسبتا پرکاری داشته باشیم و برای این که خود را به زمان تصمیم‌گیری در کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق برسانید، من اگر جای آقای جلالی و شما بودم شبانه روز کار می‌کردم که این بسته رونق تولید کشور را برای این که راهنمایی عمل کار ما در کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق باشد آماده کنم، که این برای کشور نجات‌بخش و فوق العاده مهم است.
 
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: اگر می‌خواهید در بحث هسته‌ای هم موفق باشیم باید بدانیم که ما در شرایط ویژه خودمان وضعیت خودمان را فهم کرده‌ایم و درست تصمیم می‌گیریم، اگر شما در شرایط اقتصادی یک بسته اقتصادی متوازن و متناسب با امروز درست کنید تردیدی نیست که در مذاکرات هم تاثیر خواهد گذاشت، لذا یک وظیفه ملی بر عهده شماست.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: من به آقای جلالی و همکارانشان در مرکز پژوهش‌های مجلس توصیه می‌کنم که این روزها با کمک صاحب نظران بخش‌های اجرایی کشور، دانشگاهیان و افراد علاقه‌مند و صاحب نظر، در مجلس نشست‌های فوق‌العاده و پشت سر همی برگزار کنند و این بسته را تدوین کرده تا به وقت بودجه برسد.  

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark