کد مطلب: 63091
 
عدم شناخت درست از آیین‌های گذشته؛
مراسم چهارشنبه‌سوری به‌سوی خشونت رفته است
عدم شناخت درست از مراسم چهارشنبه‌سوری این آیین قدیمی را که مردم به جشن و شادی می‌گذرانند به‌سوی خشونت برده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۱
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، چهارشنبه‌سوری یکی از آیین‌های قدیمی در ایران است، آیینی که در آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و این روز را مردم به جشن و شادی می‌گذرانند.

 بر افروختن آتش و پریدن از روی آن اصلی‌ترین مشخصه این رسم قدیمی است آتش‌افروزی در زمان غروب آفتاب یا بعد از آن انجام می‌شود و مردان، زنان و کودکان از روی آن می‌پرند.

 هنگام پریدن از روی آتش جمله «سرخی تو از من، زردی من از تو» خوانده
در چند سال گذشته شب چهارشنبه‌سوری همواره دارای آمار آسیب‌دیدگی و گاهی دارای تلفات جانی بوده است.
می‌شود این باور رایج است که این کار بیماری و زردرویی در سال بعد را از بین می‌برند.

 عدم شناخت برخی از جوانان نسل جدید ایرانی از چگونگی برگزاری و فلسفه برپایی این آیین‌ها دلیلی بر نحوه برگزاری این جشن‌ها به سمت‌وسوی خشونت، تحریف و استحاله رفته و از اصالت خود فاصله گرفته باشد.

 استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند بسیار رایج شده جایگزین آیین‌های کهن شده است در چند سال گذشته این شب همواره دارای آمار آسیب‌دیدگی و گاهی دارای تلفات جانی بوده است.

 برگزاری چهارشنبه‌سوری با آلودگی صوتی، آسیب به تابلوها و دیوارهای شهر و ایجاد فضایی خشونت‌آمیز و تنش‌زا همراه است به‌طوری‌که برخی شهروندان از رفت‌وآمد در خیابان‌ها بیم دارند.

 همه‌ساله برخی از شهروندان در اثر انفجارهای ناخوشایند مربوط به این جشن، کشته یا مصدوم می‌شوند، براثر انفجار مواد منفجرهٔ
مواد محترقه، اسپری‌های اشتعال‌زا، چسب و نارنجک دستی اثرات بسیار خطرناکی بر روی شنوایی و بینایی افراد می‌گذارد
دست‌ساز دست، پا، اعضا و جوارح خود را از دست می‌دهند.

 بی‌توجهی در چهارشنبه‌سوری زیان غیر قابل جبرانی دارد
 فریبرز راشدی رئیس مرکز بهداشت زاهدان بیان کرد: هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی دارد.

 وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم از آتش‌زدن لاستیک، هیزم کارتون، کیسه و امثال آن در واحدهای مسکونی پارکینگ منازل به جد خودداری کنند و همچنین از ریختن مواد آتش‌زا، بنزین، گازوئیل و نفت بر روی آتش خودداری کنند.

 رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: همچنین از پرتاب‌کردن مواد آتش‌زا مثل فشفشه بر روی درختان، خودرو، پشت‌بام‌ها و منابع سوخت، پنجره آپارتمان، پشت‌بام و بالکن به خیابان جدا خودداری شود.

 وی افزود: مواد محترقه، اسپری‌های اشتعال‌زا، چسب و نارنجک دستی اثرات بسیار خطرناکی بر روی شنوایی و بینایی افراد می‌گذارد، از خانواده‌ها درخواست
از خرید بالن آرزوها و پرواز آن خودداری کنید
داریم چهارشنبه آخر سال خود را با حفظ سنت‌ها و آیین‌هایی که از گذشته وجود داشته است برگزار کنند.

 راشدی تشریح کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در مراسم چهارشنبه‌سوری در کنار فرزندان خود باشند و آنها را به‌هیچ‌عنوان تنها نگذارند و مراقب باشند مواد محترقه و انفجاری را فرزندان به همراه خود نداشته باشند.

 وی در پایان ادامه داد: برخی در چهارشنبه آخر سال اقدام به خرید بالن آرزوها می‌کنند به این افراد به جد توصیه می‌کنیم از خرید بالن آرزوها و پرواز آن خودداری کنند زیر این بالن در مسیر ممکن است به درختان، سیم‌های برق، بالکن ها و ساختمان‌ها برخورد کند و حوادث ناگواری را به وجود آورد.
 
 انتهای خبر/
 
Share/Save/Bookmark