کد مطلب: 42653
 
تمرکز فعلی در قبال ایران بر روی مذاکرات است اما ما هیچ دری را هم نمی‌بندیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در این وزارتخانه به سوالات خبرنگاران در خصوص مصاحبه روز گذشته اوباما با رادیو آمریکا پاسخ گفت.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۷
تمرکز فعلی در قبال ایران بر روی مذاکرات است اما ما هیچ دری را هم نمی‌بندیم
 
به گزارش زاهدانه ، به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، خبرنگاری به مصاحبه اخیر اوباما که در آن به ایران و احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در دو سال باقیمانده از ریاست جمهوری وی نیز پرداخته شده بود بود اشاره کرد و گفت آیا غیر از مذاکره با ایران در خصوص مسائل هسته ای، هدفی مانند عادی سازی روابط با این کشور، مانند آنچه در خصوص کوبا نیز انجام گرفت، دنبال می شود؟

راتکی گفت من از همه می خواهم متن کامل این مصاحبه و بخش مربوط به ایران را بخوانند. وی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی سفارت در ایران را دنبال می کند گفت من هرگز نگفته ام که هرگز؛ وی سپس این مساله را مطرح کرد که تمرکز ما روی حل و فصل مساله اتمی است و این مساله مطرح است که آیا ایران می خواهد از فرصتی که گفتگوها ایجاد کرده اند، استفاده کند. وی در نهایت گفت این اولین گام بزرگ به شمار می آید و احتمالا می تواند در طول زمان، مبنایی برای بهبود روابط باشد.

وی ادامه داد خواندن پاسخ رئیس جمهور نشان میدهد که تمرکز فعلی روی مذاکرات است.همانطور که دولت (اوباما) گفته است، ما هیچ دری را نمی‌بندیم ولی در حال حاضر تمرکز ما روی حل و فصل مساله اتمی است. فرصتی برای این کار هست و مساله به تمایل ایران برای استفاده از فرصت است.

وی درباره سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا دولت آمریکا می خواهد ایران یک قدرت موفق منطقه ای باشد، با توجه به اینکه سیاست آمریکا از 1979 به این سو این بود که نگذارد این کشور یک قدرت موفق منطقه‌ای باشد و نگذارد بر متحدان آمریکا از جمله اسرائیل و کشورهای عرب فشار آورد.

راتکی گفت پاسخ رئیس جمهور و سیاست آمریکا روی حل و فصل مساله اتمی متمرکز است. این تمرکز ماست و برای همین است که مذاکرات پنج بعلاوه یک ادامه دارد. مساله این جاست که رفتار ایران باعث این سیاست شده است و باید این رفتار، نه فقط در مساله اتمی که ما در فرایند مذاکرات در رابطه با آن حضور داریم بلکه در مسائل دیگر نیز تغییر کند.
 


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark