کد مطلب: 63102
 
کارشناس مذهبی:
رمضان ماه ضیافت الهی است
کارشناس مذهبی گفت: رمضان ماه ضیافت الهی ضیافتی که میزبانش خالق هستی است همه در آن دعوت شده‌اند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۵
 
زهرا شهرکی در گفتگو با خبرنگار «زاهدنیوز» بیان کرد: ضیافتی که میزبانش خالق هستی است که مهربان‌ترین مهربانان است ماهی که همه در آن دعوت شده‌اند، نه مانند حج است که تنها بر مستطیعان واجب باشد؛ نه خمس و زکات است که بر میزان خاصی از اضافه سود و مانده درآمد و محصولات اختصاص یابد و نه حتی چون نماز است که در تمامی ایام و حالات، تکلیف آن بر مسلمانان وظیفه باشد.
 
وی ادامه داد: بار دیگر رمضان فرارسید ماهی که از نظر توصیف در قرآن کریم، بیانات رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم‌السلام بر همه ماه‌های دیگر فضیلت و برتری دارد.
کارشناس مذهبی تصریح کرد: کافی است تنها به یک نام آن توجه شود: شهر الله؛ ماه خدا همه ماه‌ها از آن خداوندند؛ اما فقط یک ماه را شهر الله خوانده‌اند، همه‌شب‌ها از آن خداوندند اما فقط یک شب را شب قدر دانسته‌اند، و آن شب عزیز در همین ماه شریف نهان است.

وی افزود: رمضان ماه ضیافت است. ضیافتی که میزبانش خالق هستی است مهربان‌ترین مهربانان ماهی که همه در آن دعوت شده‌اند، نه مانند حج است که تنها بر مستطیعان واجب باشد؛ نه خمس و زکات است که بر میزان خاصی از اضافه سود و مانده درآمد و محصولات اختصاص یابد و نه حتی چون نماز است که در تمامی ایام و حالات، تکلیف آن بر مسلمانان وظیفه باشد.

 شهرکی تشریح کرد: قرن‌هاست که علما و متفکران و عابدان ناصح، خَلق را به تکالیف و وظایفشان در این ماه توصیه می‌کنند و آنان را به درک هرچه بهتر و بیشتر این فرصت بی‌نظیر فرامی‌خوانند. آثار بسیار معتنابهی از علمای دینی، مربیان اخلاق و حتی ادبا و شعرا در فضیلت ماه رمضان در دسترس طالبان معرفت این مغتنم‌ترین فرصت‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: استفاده از تقارن سال جدید شمسی و فرارسیدن بهار طبیعت که در چند سال رخ‌داده فرصتی ایجاد کرده است که رمضان را بهار دعا و قرآن، بهار خودسازی و عبادت، بهار انس باخدا، بهار توجه و ذکر و استغفار و استغاثه به خدا استفاده بدانیم؛ اما این تعابیر از محدودهٔ تقارن بهار طبیعت و ماه رمضان می‌گذرد و آنگاه با تحلیلی جامع سخن از بهار واقعی بودن رمضان - صرف‌نظر از تقارن یا عدم تقارن با بهار طبیعت - به میان می‌آید و رمضان مبدأ سال حقیقی برای مؤمنان شناخته می‌شود و سال ایمانی مسلمانان با رمضان آغاز می‌شود و عبادات ماه رمضان، به‌عنوان سرمایه‌ای برای گذران یازده ماه بعدی تا فرارسیدن ماه رمضان بعد قلمداد می‌شود.

کارشناس مذهبی در پایان گفت: بدین ترتیب ماه مبارک رمضان بهار حقیقی مسلمانان به معنی تحول و نوسازی و بازسازی درونی مورد است که بسیار مورد تأکید قرار می‌گیرد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark