کد مطلب: 45734
 
به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان؛
چشم امید امام راحل به جوانان است
امام خمينی رحمه الله جوانان را نقطه اميد و پاسدار مکتب معرفی کرده، چنين فرموده است: «اين جانب در اين نفس های آخر عمرم، اميدم به طبقه جوان، عموما دانشجويان خارج و داخل، اعم از روحانی و غيره می باشد.»
تاریخ انتشار : شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
چشم امید امام راحل به جوانان است
 
به گزارش زاهدانه، جوانان منتظر نباشند كه گَرد پيرى سر و روى آنان را سفيد كند. شما تا جوان هستيد مى توانيد كارى انجام دهيد، و تا نيرو و اراده جوانى داريد مى توانيد هواهاى نفسانى ، دنيايى و خواسته هاى حيوانى را از خود دور سازيد؛ ولى اگر در جوانى به فكر اصلاح و ساختن خود نباشيد، ديگر در پيرى كار از كار گذشته است . تا جوانيد فكر كنيد، نگذاريد پير و فرسوده شويد. قلب جوان لطيف و ملكوتى است و انگيزه هاى فساد در آن ضعيف مى باشد؛ ليكن هر چه سن بالا رود ريشه گناه در قلب قوى تر و محكم تر مى گردد؛ تا جايى كه كندن آن از دل ممكن نيست .
چنان كه در روايت است : قلب انسان ابتدا مانند آينه ، صاف و نورانى است و هر گناهى كه از انسان سر بزند، يك نقطه سياه بر روى قلب فزونى مى بايد؛ تا جايى كه قلب را سياه كرده ، ممكن است شب و روزى بدون معصيت پروردگار بر او نگذرد و به پيرى كه رسيد، مشكل است قلب خود را به صورت و حالت اول بازگرداند. شما اگر خداى نخواسته خود را اصلاح نكرديد و با قلبهاى سياه ، چشم ها، گوش ها، و زبان هاى آلوده به گناه از دنيا رفتيد، خدا را چگونه ملاقات خواهيد كرد؟ اين امانات الهى را كه با كمال طهارت و پاكى به شما سپرده شده ، چگونه با آلودگى و رذالت مسترد خواهيد داشت ؟
اين چشم و گوش كه در اختيار شماست ؛ اين دست و زبانى كه تحت فرمان شماست ؛ اين اعضا و جوارحى كه با آن زيست مى كنيد، همه امانات خداوند متعال مى باشد كه با كمال پاكى و درستى به شما داده شده است ؛ اگر ابتلا به معاصى پيدا كرد آلوده مى گردد. خداى نخواسته اگر به محرمات آلوده شود، رذالت پيدا مى كند و آن گاه كه بخواهيد اين امانات را مسترد داريد، ممكن است از شما بپرسند كه راه و رسم امانتدارى اين گونه است ؟ ما اين امانت را اين طور در اختيار شما گذاشتيم ؟ قلبى كه به شما داديم چنين بود؟ چشمى كه به شما سپرديم اين گونه بود؟ ديگر اعضا و جوارحى كه در اختيار شما قرار داديم چنين آلوده و كثيف بود؟ در مقابل اين سؤ الها چه جواب خواهيد داد؟ خداى خود را با اين خيانت ها كه به امانت هاى او كرديد چگونه ملاقات خواهيد كرد؟

جوانان و خطر انديشه های وارداتی

هدف دشمنان اسلام و استقلال ما آن است که افق نگاه جوانان را به سوی خواسته های شيطانی خويش تنظيم کنند و با عناوين فريبنده، جوانان را منحرف سازند. حضرت امام خمينی رحمه الله با اشاره به اين نکته مهم فرموده است: «عوامل و ايادی استعمار که می دانند با آشنايی ملت ها، به خصوص نسل جوان تحصيل کرده به اصول مقدسه اسلامی، سقوط و نابودی استعمارگران وقطع دست آنان از منافع ملت ها و کشورهای استعمار شده قطعی خواهد بود، به کارشکنی پرداخته و می کوشند که با سمپاشی و آلوده ساختن اذهان و افکار جوانان، از جلوه گر شدن چهره تابناک اسلام جلوگيری نمايند و با عناوين فريبنده و مکتب های رنگارنگ، جوانان ما را منحرف سازند.»

جوانان، نقطه اميد

جوانان متعهد و دين باور ايران اسلامی، نقشی اساسی در پيروزی انقلاب اسلامی و حفظ استقلال و آزادی ملت رشيد ايران داشته، در صحنه های مختلف از کيان اسلام و انقلاب دفاع و پاسداری کرده اند. بر همين اساس، امام خمينی رحمه الله جوانان را نقطه اميد و پاسدار مکتب معرفی کرده، چنين فرموده است: «اين جانب در اين نفس های آخر عمرم، اميدم به طبقه جوان، عموما دانشجويان خارج و داخل، اعم از روحانی و غيره می باشد. اميد است دانشمندان و متفکران روشن ضمير، مزايای مکتب نجات بخش اسلام که کفيل سعادت همه جانبه بشر و هادی سُبُل خير در دنيا و آخرت، و حافظ استقلال و آزادی ملت ها، و مربی نفوس و مکمل نقيصه های نفسانی و روحانی و راهنمای زندگی انسانی است، برای عموم بيان کنند.»

امام خمينی رحمه الله و چشم اميد به جوانان

امام خمينی رحمه الله حکيمی ژرف انديش بود که از آغاز نهضت اسلامی، با نگاه انديشمندانه خود، موجب بيداری دينیِ قشر عظيم جوانان اين مرز و بوم شد. ايشان در آغاز حرکت الهی خود در نجف اشرف، تمامی جوانان روحانی و دانشجو را با نگاهی نو، همه سويه، ژرف و جامع به دين فراخواند و فرمود: «حس مسئوليت نسل جوان و کوشش های بی شائبه آنان در راه دفاع از اسلام و نواميس قرآن مجيد، در خور تقدير و اميدواری است. اين جانب در اين تبعيدگاه ثانوی، چشم اميدم به جوانان روحانی و دانشگاهی مسلمان بوده و انتظار دارم که با تهذيب نفس و اخلاص، مطالعات و تحقيقات وسيع و دامنه داری را در زمينه شناخت احکام اسلامی و مبانی نورانی قرآن آغاز نمايند؛ اسلام واقعی را بشناسيد و بشناسانيد.»

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark