کد مطلب: 39092
 
جنگ جدید امریکا و دوره نارضایتی جهان عرب/ نگاهی به استراتژی ناكارآمد جنگی آمریكا
پس از شکست در جنگ ساختگی علیه تروریسم در افغانستان و عراق ، آمریکا یک جنگ جدید را برای حمایت از "اقتصاد جنگی" ، "بازیافتن رهبری جهانی شکست خورده خود" و "نابودکردن کل منطقه عربی" برای تعریف یک جانبه سرنوشت مردم فلسطین ، آغاز كرده است .
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۰۰
جنگ جدید امریکا و دوره نارضایتی جهان عرب/ نگاهی به استراتژی ناكارآمد جنگی آمریكا
 
به گزارش زاهدانه ، دكتر "محبوب خواجه" در گزارشی در پایگاه "پیپل وویس" نوشت:  رهبران عرب ائتلاف، از تلاش‌های آمریكا برای بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه كه در داخل كشور خودشان از پشتوانه مردمی برخوردار نیست ، حمایت همه‌جانبه می‌كنند. رهبران مستبد عرب ساكن در قصرهای مجلل ، بدون ارزیابی دیدگاه و نظرات مردم خود ، درک روشنی از نتایج "حماقت سیاسی" شان را ندارند .

 از قضا، حملات هوایی ایالات متحده و کشتار غیرنظامیان می‌تواند به تحریك مخالفین ارتجاعی و اقدامات تلافی‌جویانه برای سرنگونی رژیم‌های دست‌نشانده منطقه منجر گردد .

 "دیوید گارتنشتاین راس" در پایگاه خبری فارن پالسی در مقاله " تشکر از اوباما برای بمباران داعش - چرا القاعده بزرگترین برنده حملات هوایی امریکا علیه داعش خواهد بود". ("2014/09/24)، چنین استدلال می‌کند که رئیس جمهور اوباما از استراتژی نادرستی برای حمله به داعش استفاده نكرده است : " از بین بردن داعش به دیگر گروه‌های تروریست در سوریه فرصت‌هایی را فراهم می‌كند كه می‌تواند عواقب جدی در بر داشته باشد ."

 امریکا در سالهای اخیر در حوزه تفکر و شیوه‌های استراتژیک جنگی در صحنه تئاتر جنگ در افغانستان و عراق و در حال حاضر در سوریه ، شكست‌هایی داشته است . جنگ تازه به رهبری آمریکا در عراق و سوریه اثرات غیر قابل تصوری را در کل جهان عرب و مسلمان در پی خواهد داشت .

آمریکا و متحدان اروپایی آن، با تحمیل سناریوی ساختگی اختلافات فرقه‌ای سنی و شیعه ، خشونت‌های خیابانی و درگیری‌های بزرگ اجتماعی در سراسر جهان اسلام را ایجاد كرده است . حتی در دوره جهالت اعراب، فرهنگ عرب نشان داده است ، خویشتنداری و ارزش‌های انسانی به قبایل مختلف احترام گذاشته می‌شده است (در طول ماه ذی‌القعده و حج ) و در این ماه‌ها مبارزه با بدترین دشمنان خود را ترك می‌كردند و اجازه حركت آزاد مردم را می‌دادند . جای تعجب نیست که چرا ، براساس منابع روزنامه الحیات عربستان سعودی ، 93 درصد توده‌ها با جنگ علیه داعش در این دوره زمانی مخالف هستند . آیا پادشاه عربستان برای پیوستن به ائتلاف جنگ در طول ماه مقدس حج چنین دیدگاهی دارد؟ با بررسی پیامدهای حباب رونق اقتصادی عرب ، واردات نفت كشورهای غربی با صنعتی سازی این كشورها ، جهان عرب را به ضعف فرهنگی و تفکر سوق داده است (اعراب مصرف گرا).

استراتژی جنگ آمریکا بر هدف "مرگ و میر و نابودی کل منطقه عربی" پایه‌گذاری شده است ، تا از این طریق شرکت‌های آمریکایی را برای رسیدن به کنترل مستقیم بر ذخایر نفت و صادرات قادر سازد . یکی دیگر از اهداف حیاتی این استراتژی ، پنهان‌كردن موضوع آزادی فلسطین و اسرائیل است . آمریکا در جنگ ، بر اصول و ارزشهای بشردوستانه پایبند نیست .

باراك اوباما، فرمانده ائتلاف جنگی، جرأت یادآوری موضوع سوزاندن قرآن توسط نیروهای آمریکایی و ادرار بر روی اجساد مردگان افغانی و قتل عام مردان ، زنان و کودکان در دوره اشغال نظامی را نخواهد داشت . مخالفان مداخله آمریکا در عراق و سوریه به خوبی می‌دانند که چقدر امریکا از سوی مردم اعراب متنفر است . رئیس جمهور اوباما استراتژی مشخصی برای "شکست و نابود کردن داعش " در خاورمیانه ندارد . اگر اوباما ادعا می‌کند ، یک استراتژی جدیدی را از طریق حملات هوایی بر جمعیت غیر نظامی عراق و سوریه ، آنهم با كمك نیروهای ائتلاف بدترین رهبران مستبد عرب  ، طرح ریزی كرده است ، در واقع او در باتلاق سیاسی خود فرو رفته است. امریکا به‌خوبی می‌داند كه با دخالت نظامی در درگیری‌های پیچیده اجتماعی در جهان عرب ، بیشتر از پیش متضرر خواهد شد . استراتژیست‌های ایالات متحده ابتكار سیاسی و یا قدرت اخلاقی و معنوی برای تعیین آینده سیاسی منطقه عربی را ندارند . 

حملات هوایی در كنار حضور فیزیكی نیروهای زمینی خارجی ، محبوبیت و قدرت سازمانی و قابلیت مبارزه علیه داعش را در عراق و سوریه افزایش خواهد داد . اگر مداخله آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم ، هیچ نشانه‌ای از اثربخشی و موفقیت در جنگ با داعش حداقل در شرایط کنونی وجود ندارد .

** جنگ آمریکا و "انسان" جهانی 
با وجود انتشار اسناد رسانه‌ای از کشته‌شدن گروگان‌ها در منطقه درگیری ، مردم آمریکا از جنگ دیگری در منطقه خاورمیانه حمایت نمی‌كنند . آمریكا قربانی "عقده قدرت و حس ترس از آینده خود" (منافع) شده است . تمام سلاح‌های پیشرفته امریکا ، سلاح‌های کشتار جمعی هستند ، كه می‌توان علیه مردم و هر كشوری به كار گرفته شوند . "انسان جهانی" ، شور و شوق صلح دارد ، نه جنگ . 

سیاستمداران بی فكر ادعا می‌كنند كه ماموریت جنگ با تروریسم را با هزینه سنگین ، قتل میلیون‌ها نفر از مردم در عراق ، افغانستان و پاکستان ، انجام داده‌اند . "شروود راس" در مقاله " نسل‌کشی تحت حمایت آمریكا علیه عراق 1990-2012 " ، به كشته شدن 3.3 میلیون نفر از جمله 750،000 کودك اشاره داشته است . 

گلوبال ریسرچ (2012/12/06) ، با یادآوری بیانیه پروفسور فرانسیس بویل (جنایات جنگی دادگاه کوالالامپور ) و بسیاری دیگر از گزارش‌های تحقیقی ، به وضوح نیروهای تحت هدایت ایالات متحده را ، برای قتل‌عام بیش از سه میلیون غیرنظامی در عراق سرزنش كرده‌ است .

 آمریکا و انگلیس مقصران اصلی برای نابودی برنامه‌ریزی شده عراق ، افزایش خشونت‌های فرقه‌ای و برچیدن حکومت سیاسی هستند .  

تاكنون هزاران سرباز آمریکایی در جنگ‌های ساختگی كشته و زخمی شده‌اند و روزانه 18 تا 25 كهنه سرباز خودکشی می‌كنند . اكثر آمریکایی‌ها به طرز وحشتناکی حس درماندگی و ترس از عواقب ناشی از بی‌اهمیتی رهبران خود و شرارت در برابر آمریكایی‌ها و انسان جهانی را دارند . 

 آمریكا در دام سیاست‌های كثیف گرفتار شده است . جنگ‌ها و کشتار مردم بیگناه صلح و آرامش جهانی را ایجاد نمی‌كند .

قابل ذکر است که مجتمع‌های نظامی صنعتی بزرگ مستقر در واشنگتن ، حامیان جنگ‌های ساختگی علیه تروریسم هستند. 

اگر امریکا نمی‌تواند از عهده مشکلات داخلی خود ، خشونت غیر معمول ، کشتار مردم بی گناه ، بلایای طبیعی و سیاست ترس برآید ، چگونه می‌تواند برای دولت‌های دست نشانده خود در جهان عرب مفید واقع گردد ؟ 

مشكل اصلی پیش روی آمریكا چیست ؟ 
ویلیام بودرمن در مقاله " کشوری در جنگ با توهم" می‌گوید : " آمریکا در جنگ با خود است ، ما در حال جنگ با تروریسم كه خودمان ساخته‌ایم ، هستیم . دشمن اصلی امریکا بی‌نام ، بی‌شکل ، و "نیروهای وابسته" است ... فهرست دشمنان آمریکا ناشناس و محرمانه طبقه‌بندی می‌شوند .....". 

از زمان آغاز حملات هوایی به رهبری آمریکا در عراق و سوریه و درسراسر جهان عرب ، هزاران نفر از مردم بی‌گناه هر روز در سراسر جهان عرب كشته می‌شوند . دخالت نظامی آشکار با استراتژی "شکست و نابودکردن داعش " توجیه شده است ، اما دستور کار واقعی آن "مرگ و میر و از بین بردن فرهنگ كل عرب" است . در این صورت ، کشورهای عربی در موضوع آتی اسرائیل فلسطین جایگاه ضعیفی برخوردار خواهند شد . آینده‌ای بدون حل مسئله آزادی فلسطین ! .

*** در جستجوی مذاکره سیاسی / یا دوره تحولات اساسی کشورهای عربی
استبداد ریاکارانه ، استراتژی مداخله نظامی آمریكا در سراسر خاورمیانه را تحت الشعاع خود قرار داده است . هیچ یك از مدعیان صلح جهانی هوشمندانه در مورد آینده جهان تفكر نمی‌كنند بلكه منافع خود را ترجیح می‌دهند . آیا مردم متخلف ، با افکار نادرست و اعمال اشتباه می‌توانند از پس مدیریت صلح و جنگ جهانی برآیند ؟ 

در جنگ غزه ، در سال جاری ، حدود 2100 فلسطینی قتل‌عام شدند ، از جمله افرادی که در مدارس و بیمارستان‌ها پناهنده شده بودند . آیا این جنایت جنگی اسرائیل به مانند داعش مستحق بمباران هوایی نیست ؟ .... آیا مدعیان صلح جهانی وظیفه فوری برای ادب‌كردن عربستان سعودی احساس نمی‌كنند ؟ عربستان سعودی در سال جاری 59 نفر را سر بریده است ، برای جرائمی از جمله زنا ، جادوگری و سحر . آیا رفتار رژیم فعلی عربستان با مردم خود خطر و نقض آزادی مدنی محسوب نمی‌شود ؟؟ پیشتر استراتژی بمباران اوباما علیه داعش ، باعث نزدیكی داعش و جبهه النصره شد . بیش از 6،000 نفر از جنگجویان افراطی پس از آغاز بمباران داعش ، به این گروه اضافه شده‌اند .     

چرا رئیس جمهور اوباما تعامل دیپلماسی با داعش را نمی‌تواند پیش بگیرد ؟   

دیوید سوانسون در پایگاه خبری "دیسیدنت ویس" در این مورد می‌نویسد :
" آنچه اكنون مورد نیاز است ، دیپلماسی است . دولت آمریکا چرا زمانی كه موضوع صلح مطرح است ، با آنها و كشورهای دیگر از موضع گفتگو وارد نمی‌شود ؟ بدیهی است ، قتل عام چند زندانی خارجی (از سوی داعش) را نمی‌توان به عنوان اصول رفتار اسلامی و ارزش‌های جهان اسلام پذیرفت ، و با چشم‌پوشی عمدی غرب ، این گروه به اشغال و جذب شمار زیادی از جنگجویان در سراسر کشورهای عربی ادامه داده است . بمباران داعش بیشتر غیرنظامیان را به كام مرگ خواهد كشاند و به عقب‌نشینی داعش از شیوه‌های ارتجاعی تهاجمی كمك نخواهد كرد . آمریکا و متحدان آن در تلاش برای بمباران و نابودکردن زیر ساخت‌های اقتصادی اعراب و جوامع انسانی آن هستند ، و مطلقا نشانی از رسیدگی به مشکلات سیاسی و انسانی مهم در حال ظهور از بكارگیری استراتژی ائتلاف علیه داعش وجود ندارد . نگاهی به اسرائیل داشته باشید !. برای تجاوز خود به مردم فلسطین یا حزب الله همیشه به بهانه كوچیك اكتفا می‌كند . این كار را چند بار انجام داده است . هیچ کس به انتقاد از رژیم اسرائیل تاكنون لب به سخن نگفته است . دیوید کامرون نیز به طور قطع چنین كاری نخواهد كرد . در سراسر خاورمیانه ، اسیران برای آزادی دیگر اسیران آزاد می‌شوند . آزادسازی اربابان و امیران و سربازان (تروریست‌ها) در مقابل آزادسازی دیگر اسیران ، به زمان جنگ‌های صلیبی باز می‌گردد . 

" اوباما می‌گوید ، ما با شیطان مذاکره نمی‌كنیم" . 

جای تعجب نیست ، چرا آمریکا از منطق قدرت و نه قدرت منطق برای پاسخ به بحران انسانی مهم جهانی استفاده می‌كند.  آمریکا و شرکای ائتلافی آن خود در مسیر اشتباه قرار دارند .

جنگ‌های تحمیلی، تفکر مثبت انسان و انرژی‌های خلاق برای بیان یک آینده پایدار را تحت الشعاع قرار می‌دهد . انسانیت جهانی جوامع عرب معاصر ، فرهنگ خونین جنگ‌زده آنها را كه توسط مزدوران خارجی و چند دیکتاتور خودکامه تحمیل شده است ، چگونه می‌بیند ؟ چه نوع پیامی از ارزش‌های مدنیت ، اخلاقی و فکری آنها به چشم‌های مراقب جامعه جهانی انتقال داده‌اند ؟ چرا رهبران عرب پیشرفت اجتماعی را نادیده گرفته‌اند و در توسعه سیستم نهادهای دولتی قابل دوام و سیستم‌های مردم گرا (براساس حکومت دموکراتیک اسلامی) شکست خورده‌اند ؟ در بین کشورهای عربی صادركننده نفت ، یک موسسه یا دانشگاه برای آموزش مردم در مدیریت جنگ و صلح وجود ندارد . این با تاریخ عرب در تضاد است . چه نوع الگویی رهبران عرب برای نسل حاضر و آینده توصیف كرده‌اند ؟ آیا برای نسل فعلی اعراب تصوری برای تغییرات سیاسی و توسعه انسانی از رونق اقتصادی - نه مبتنی بر نفت - وجود دارد ؟

آیا رهبران آمریکا و یا کشورهای عربی ، پایان بازی را می‌دانند ؟ پس از بمباران داعش به رهبری آمریکا ، چه نوع چشم‌انداز سیاسی و جغرافیایی در انتظار خاورمیانه (كشورهای عرب) خواهد بود ؟ جنگ بین دو نهاد و ایدئولوژی‌های مخالف ، منطقه را ویران کرده است . رهبران ایالات متحده و پادشاهان عرب استعمار نو ، از منطق و عقل سرپیچی كرده‌اند . رهبران ائتلاف عرب در مسیر مخالف منافع توده‌های عرب ، حركت می‌كنند . سناریوی بمباران داعش به تقویت داعش و گروه‌های ارتجاعی ، برای به دست آوردن مشروعیت عمومی ، كمك خواهد كرد .

 قرن بیست یكم ، دوره جدید چالش‌های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و استراتژیک پیچیده و فرصت‌های فراگیر است ، و به تفکر جدید ، رهبران جدید و اهداف جدید برای تغییر ، مدیریت تعارض و صلح آینده نیاز است . 

رهبران فعلی جهان ( اوباما كامرون شاهزاده‌های امارات قطر ) هنگامی که در قدرت هستند ، درگیر سیاست‌های منافع‌گرانه خود هستند و شیوه‌های دور از منافع مردم و احساس صلح ، همبستگی و شادی جهانی را در دستور كار خود قرار می‌دهند . 

برای به چالش کشیدن سکوت رهبران ایالات متحده ، اروپایی ، و تمام پادشاهان استعمار نو خاورمیانه ، بشریت باید راه‌هایی برای اندیشیدن فراتر از سلطه چند كشور جنگ سالار ، قتل عام ، توحش در برابر فرهنگ انسانی و تمدن ، پیدا كند . 

برای هدایت و نجات انسان‌ها از تجاوز برنامه‌ریزی شده از جنگ سالاران جهانی ، جامعه جهانی آگاه و بالغ به دنبال متفکران ، تحصیل كردها و رهبران فعال صادق با وحدت منسجم ، چشم‌انداز و توانایی‌های اخلاقی ، معنوی ، می‌گردد . 

براساس تضمین و حفظ منافع فعلی و آینده خود ، جنگ‌طلبان اجازه ظهور و رشد و بالندگی این نوع جامعه جهانی را نخواهد داد و جوامع جهان سوم و مخصوصا دنیای اعراب در خاورمیانه دچار چنین نقیصه‌ای شده است . 


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark