کد مطلب: 42890
 
دولت در شرایط "رکود اقتصادی" کار خود را آغاز کرد/ تمام اقتصاد دست دولت نیست/ آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست
رئیس‌جمهور گفت: دولت یازدهم سال گذشته کار خود را در یک شرایط خاص اقتصادی آغاز کرد که تیتر آن رکود اقتصادی بود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹
دولت در شرایط "رکود اقتصادی" کار خود را آغاز کرد/ تمام اقتصاد دست دولت نیست/ آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست
 
به گزارش زاهدانه ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در نخستین همایش اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، حضور یافت.

 رئیس جمهوری گفت: دولت یازدهم سال گذشته کار خود را در یک شرایط خاص اقتصادی آغاز کرد که تیتر آن رکود اقتصادی است البته از طرفی اقتصاد ما در آغاز این دولت و ماه‌های قبلش به گونه‌ای نیود که اقتصادی اشتغال‌زا باشد.
 
وی افزود: اقتصاد ما در مقطعی به دنبال خود درمانی بود. این‌طور نمی‌شود. در یک اقتصاد سالم هم نمی‌شود از کارشناس استفاده نکرد.

روحانی ادامه داد: اولین تصمیم دولت یازدهم این بود که در بخش اقتصاد از صاحب‌نظران استفاده کند، تضارب آراء همیشه مفید است.باید روی میز دولت راه‌حل‌های مختلف بیاید.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: به هر میزان که اساتید و دانشجویان اقتصاد اضافه می‌شوند باید روی اقتصاد ما راه‌حل‌های نو و جدیدتر بیاید.

وی افزود: قانون اساسی به ما می‌گوید در مسائل مهم به جای اینکه قانون در مجلس تصویب شود، ماده قانونی به همه‌پرسی گذاشته شود.

روحانی گفت: ما یک بار هم که شده از مردم بپرسیم. کشور ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بیشتر سیاسی است تا اقتصادی محض. یا با سیاست داخلی و یا با سیاست خارجی تلفیق دارد.

رئیس‌جمهوری کشورمان ادامه داد: نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی انجام دهد و مالیات ندهد. البته این دولت چیزی که بفهمد جزو مصالح مردم است بدون واهمه به مردم می‌گوید.بعضی از امور سیاست داخلی آن قوی است. اقتصاد با انحصار پیشرفت نمی‌کند، اینجا ما پسر عمه و پسر خاله نداریم. همه جا را فساد اقتصادی فرا گرفته است.

روحانی با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم این است که اگر مردم با ما نباشند، ما پیشرفت نمی‌کنیم، بیان کرد: رسانه‌ها دولت را نقد کنند و این خوب است، اما حواس‌مان جمع باشد که به اعتماد مردم صدمه نزنیم، قولی که به مردم داده بودیم این بود که تورم تا پایان سال زیر 25 درصد خواهد بود، اما فرای قول‌مان اعلام می‌کنیم تا پایان سال تورم زیر 20 درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: ما باید از اندیشمندان خود استفاده کنیم.اگر شما می‌بینید حرکتی از پارسال شروع شده این حرکت به خاطر سرمایه اجتماعی است، به خاطر رابطه دولت با مردم است و به خاطر اعتماد مردم به این دولت است و قبول کردند، این دولت با کارشناسان مشورت می‌کند و بدون مشورت علمی کاری نمی‌کند.

روحانی اظهار داشت: این دولت به آن‌ها دروغ نمی گوید، اگر این‌ها از دست برود ما چیزی نداریم، سرمایه اصلی ما همین است اشکال ندارد جناح و حزب رقابت کنند، سال آینده سال انتخابات است این‌ها اشکال ندارد اما در عین حال در مسائل ملی ما رشد پایدار می‌خواهیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت:بررسی‌های مقدماتی بانک مرکزی نشان می‌دهد فصل اول امسال بهار و تابستان نسبت به بهار و تابستان سال گذشته حدود 4 درصد رشد داشتیم که امیدوار کننده است، خودمان احساسمان این بود، اصرار می‌کردم که بانک مرکزی زودتر محاسبه کند، خود من احساسم این بود که در مسیر رشد هستیم و از رکود عبور می‌کنیم و تا آن رونقی که مورد نظر ماست فاصله داریم.

وی افزود: پایان سال علی رغم همه مشکلات که تورم به مراتب کمتر از 20 درصد خواهد بود که فرای قول ما به مردم است و ان شالله پایان سال، اقتصاد ما دارای رشد مثبت خواهد بود بعد که بی‌سابقه است، ما یک قدم پا را به پیش گذاشتیم و در عین حال کاهش تورم برای یک فصل برای دو فصل برای یک سال کافی نیست باید تورم به صورت مستمر کاهنده باشد تا به نقطه قابل قبول برسیم، این معنایش این است که مهار تورم باید با قدرت در سال 93 ادامه پیدا کند.

روحانی تصریح کرد: در سال 96 که پایان دولت یازدهم است هدف گذاری‌مان این است که تک رقمی شود، تلاشمان این است و امیدواریم نقص‌هایمان اصلاح شود و مردم کمک کنند به هدفمان برسیم.

رئیس‌جمهوری کشورمان ادامه داد: تنکته مهمتر از مهار تورم مسئله رشد است، رشد شروع شده اما مهم استمرار این رشد است متاسفانه در کشور ما در یک مقاطعی تورم مهار شد و دو مرتبه بازگشت، رشد شروع شد بعد متوقف شد، آن چه مهم است استمرار آن است، ما یک توسعه پایدار و مستمر و همه جانبه می‌خواهیم.

وی افزود: از لحاظ سیاست خارجی برنامه ما کاملا منقبض است، نمی‌شود تجربه زندگی سیاسی به ما می‌گوید کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد، این هم معنایش این نیست که ما دست از اصول و آرمانمان برداریم، این‌ها توهمات عده‌ای است که می‌گویند سر میز مذاکرات که سر آرمان و اصول بحث نمی‌شود.

روحانی اظهار داشت: در دنیای امروز بحث منافع است هر کشوری دنبال منافع خودش است، تهدیدها، فرصت‌ها و منافع مشترک یا منافع اختصاصی این ها اساس سیاست خارجی است.

وی افزود: اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی‌شود، مگر ما در مرحله اول ما در توافق ژنو در زمینه بحث هسته‌ای و آرمان معامله کردیم، مگر اصول بردیم معامله کنیم، با هم حرف زدیم، با هم توافق کردیم، خواستی ما داشتیم یک خواستی آن‌ها داشتند، تمام مذاکرات معنایش این است یک پلی وصل شود بین خواست طرف و خواست ما این پل چگونه ترسیم شود کجا به هم متصل شود همه مذاکرات معنایش این است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در توافق ژنو غیر از بخشی از تحریم‌های مهم که سرجای خودش است، از بخش کوچکی از تحریم‌ها مثل بیمه و پتروشیمی عبور و یک بخشی از اموال بلوکه شده ما هم آزاد شد و در مقابل ما شفافیت بیشتری نشان دادیم تا بگوییم فلان نوع غنی سازی که الان نیاز نداریم، یک مدتی آن نوع غنی سازی را متوقف می‌کنیم، اصول ما رفت آرمان ما رفت؟آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست به اراده و عقل ما وصل است.

وی افزود: این حرکت آغاز شده و با حمایت و کمک مردم به پیش خواهد رفت، یقین داشته باشید در هر کجایی اگر دولت مشکل عمده‌ای پیدا کند این مشکل را به صراحت برای شما بیان می‌کنیم، لااقل من به عنوان رئیس جمهور از هیچ کسی واهمه ندارم مشکل را با مردم بیان خواهم کرد.

روحانی گفت: در بسیاری از امور حرکت جامعه باید با همکاری و هماهنگی باشد، این نیست که دستگاه اجرایی همه چیز در دستش باشد حتی اقتصاد، مگر همه اقتصاد دست دولت است، دیگرانی هم هستند در بخش اقتصاد فعالیت می‌کنند، مگر در اقتصاد هر تصمیمی دولت می‌تواند بگیرد، در بعضی جاها نیاز به قانون داریم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: مگر در مورد بودجه جاری و عمرانی می‌توانیم خودمان تصمیم بگیریم، مجلس تصمیم می‌گیرد، مجلس تنها نیست، باید شورای نگهبان تایید کنید، پس مجلس، شورای نگهبان و قوه قضاییه باید با ما همکاری کنند، همه ما در سیاست‌های کلی باید از چارچوبی که رهبری معظم انقلاب ترسیم می‌کنند پیروی می‌کنیم، مگر می‌شود در کشور جدا جدا کار کنیم. هیچ کاری نبوده که ما به مردم بگوییم و شروع نکنیم اما این که به پایان برسیم نیاز به همکاری دارد.

روحانی تصریح کرد: شرایط منطقه و جهان به ما حکم می‌کند که ما امروز وحدت و اتحاد بیشتری داشته باشیم، باید متحد باشیم و دست به دست هم دهیم و از مشکلات عبور کنیم، علی رغم همه مشکلات من به آینده امیدوارم اگر همه با هم و یکپارچه در صحنه باشیم و ملت، دولت را خادم خودش بداند و دولت هم صاحب اختیار را مردم بداند.

وی افزود: اگر دولت خودش را سرور بداند و بگوید من دولتم که تصمیم می‌گیریم اشتباه است، دولت خادم مردم است و دیگر اشتباه این است که مردم بگویند دولت تصمیم گیر است؛ ما(دولت) نماینده شما هستیم و باید در صحنه باشیم. ما در شرایط امروز با یک پدیده جدیدی مواجه شدیم به نام کاهش قیمت نفت، البته این بی سابقه نیست ما در سال 66 و 67 هم یک حوادث این چنینی داشتیم در سال 77 و 78 هم این حوادث را داشتیم، مقاطعی پیش آمده که قیمت نفت کاهش پیدا کرده آن هم بیش از حد انتظار.

رئیس جمهور ادامه داد: ذات نفت این گونه است به دلایل تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌ها، اگر ایران تولید کننده ده میلیون بشکه در روز بود حسابش فرق می‌کرد با این که ایران بخواهد تولید کننده یک میلیون باشد وزنش متفاوت است.

وی افزود: اگر شما گاز بفروشید و بخرید امنیت ملی شما تقویت می‌شود اگر شما برق بفروشید و بخرید امنیت ملی شما تقویت می‌شود.ما باید عبور کنیم و عبور خواهیم کرد، ممکن است کاهش فیمت نفت یک ماه دو ماه باشد الان کاهش به معنای کاهش تقریبا نزدیک 50 درصد است یکی از بحث‌های این کنفرانس می‌تواند همین باشد.

روحانی ادامه داد: تصمیم این کنفرانس برای زمانی بود که برای خروج از رکود ما بیشتر پیشنهاد دهنده بودیم و می‌خواستیم اصلاح کنید الان به عکس است ما الان از شما می‌خواهیم پیشنهاد دهید و ببینیم برای ادامه مهار تورم چه کار کنیم، برای ادامه رشد اقتصادی باید چه کار کنیم، برای بوجه مان، در بحث یارانه چه باید بکنیم.

رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد: عده‌ای که نیازمند دریافت یارانه نیستند، نباید بگیرند و نظر اکثریت بر این است، اما چگونه باید کشف کنیم چه کسانی نیازمند واقعی هستند البته بخشی به راحتی قابل کشف است، در همین راستا یک عده نیازمند شناسایی شده‌اند که یارانه کالایی دریافت می‌کنند، یک عده هم شناسایی نشده‌اند ما یک سیستم اطلاعاتی جامع کامل برای 80 میلیون جمعیت ایران نداریم.خوب است در این جلسات شما به ما راه حل بدهید و به راه حل بهتری برسیم.

روحانی ادامه داد: یارانه یکی از مسائل ماست، مسائل مالی و وضع بانک‌ها نیز یکی از معضلات است، بحث معوقات در بانک‌ها، بدهی بانک به بانک مرکزی، پایه پولی نقدینگی در جامعه مهارش یکی از مسائل مهم است، همه این‌ها مسائلی است که دست به دست هم می‌دهند و ما برای هر کدام باید راه حل ارائه دهیم، وضع اقتصادی ما بنابر اصل 44 ناقص بود و بیراهه رفت، اکنون چگونه باید اصلاح و به مردم واگذار شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این مسائل با اقتصاد دولتی درست نمی‌شود، اظهار داشت: باید اقتصاد را سامان دهیم و در این کنفرانس امیدداریم که شما بتوانید به ما کمک کنید و راه حل دهید، ما نیازمند به شما هستیم، تکیه ما به شماست، شما کارشناس این کار هستید، شما می‌توانید بهترین راه حل‌ها را ارائه دهید، شماهایی که تجربه عملی دارید، شماها می‌توانید کمک کنید چه آنهایی که دانش لازم را دارند و چه آنهایی که تجربه عملی دارد این دو در کنار هم مسائل را حل و فصل کنند.

وی افزود: اقتصاد ماشینی نیست که ما تعمیر و قطعاتش را عوض کنیم، اقتصاد راه می‌رود در حال راه رفتن باید تعمیر کنیم این نکته را در نظر بگیریم.دولت دارای محدودیت منابع است، ما نمی‌توانیم عدالت را فراموش کنیم نه وظیفه دینی ما و نه قانون اساسی به ما اجازه نمی‌دهد، ما همزمان باید قشر مستضعف و بسیار کم درآمد را مد نظر قرار دهیم و توجه کنیم.

روحانی ادامه داد: غیر از بحث افتصاد کلان و مسائل مالی، بانکی، تورم، رشد و اشتغال بسیار مهم است و مشکل اصلی ماست و باید اقتصاد ما اشتغال زا باشد.باید برای اشتغال تلاش کنیم رشد مستمر پایدار اشتغال‌زا باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که به جایی برسیم که تصمیم یک کشور کوچک و فلان قدرت نتواند ما را بلرزاند. یک سال خشکسالی نتواند ما را زمین گیر کند، اقتصاد قوی و قدرتمند و توانمند تکیه‌اش بر اقتصاد ملی، تولید صادرات بیشتر است و گرنه اگر بنا باشد همه چیز ما بر مبنای صادرات آن هم برمبنای پول نفت باشد همین مشکلات را داریم که الان پیش روی ماست.

وی افزود: از این رو هم نیازمندی‌های ما رفع نمی‌شد حتی در مسئله دارو مشکل داشتیم بنابراین صادرات غیرنفتی باید بیاید و محکم بتواند جای صادرات نفتی را به تدریج بگیرد و ما بتوانیم در این راستا از مشکلات عبور کنیم.

روحانی تصریح کرد: بسیار به آینده امیدوارم به دلیل این که ما در ایران افراد خلاق، اندیشمند و صاحب نظر و اقتصاددانان برجسته داریم این جا دیگر نیاز به وفاق داریم که از پیچ عبور کنیم، ما می‌خواهیم به رشدی برسیم توام با اشتغال رونق، روی پای خود باشیم و نیاز ما به صادرات نفت کمتر باشد، مذاکرات هسته‌ای ما سریع تر پیش می‌رود و هر چه اقتصاد مقاومتی ما بهتر باشد در اقتصاد راحت تر می‌توانیم با خارجی‌ها مذاکره کنیم همه اینها شدنی است با کمک و یاری شما.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: یک بار دیگر از همه شما سپاسگذاری می‌کنم عید میلاد پیامبر اکرم بر همه شما مبارک باد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark