کد مطلب: 39355
 
حدود دو و نیم میلیون از دانش آموزان در مدارس خیر ساز مشغول هستند
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع کار خیر توسط مردم ما که ریشه در تاریخ کشور دارد و یکی از زمینه های بروز و ظهور این مسئله، موضوع ساخت فضاهای آموزشی است حضور مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار برجسته است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۱
حدود دو و نیم میلیون از دانش آموزان در مدارس خیر ساز مشغول هستند
 
به گزارش زاهدانه ، مرتضی رئیسی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس نوسازی مدارس که به منظور بررسی اقدامات عمرانی در نظام آموزش و پرورش کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 26 مهر حضور یافته بود در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در حال حاضر چند میلیون از دانش آموزان کشور در مدارس خیر ساز مشغول به تحصیل است اظهار داشت: در ابتدا لازم می دانم از رسانه ملی که به نظام تعلیم و تربیت کشور کمک می کند تشکر کنم.
 
وی ادامه داد: موضوع کار خیر توسط مردم ما که ریشه در تاریخ کشور دارد و یکی از زمینه های بروز و ظهور این مسئله، موضوع ساخت فضاهای آموزشی است حضور مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار برجسته است.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس آمار موجود حدود 19 هزار مدرسه کشور پس از پیروزی انقلاب توسط مردم ساخته شده و 97 هزار کلاس درس امروز که به دانش آموزان کشور سرویس می دهد منابع آن منابعی کاملا مردمی و یا با مشارکت مردم با خیرین احداث شده است.
 
*حدود دو و نیم میلیون از دانش آموزان در مدارس خیر ساز مشغول هستند

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اضافه کرد: براساس برآوردی که انجام داده ایم دانش آموزان کشور یعنی حدود 2 و نیم میلیون دانش آموز در مدارسی که توسط نیکوکاران ساخته شده است مشغول به تحصیل هستند که خوشبختانه حضور خیرین روز به روز برجسته تر می شود.
 
رئیسی در ادامه در پاسخ به این سوال که در بحث های عمرانی ساخت و سازها کمبود فضای آموزشی و مدارس چند نوبته در حال حاضر با چه مشکلاتی روبه رو هستیم اظهار داشت: لازم می دانم گزارش مختصری در مورد خدمات نظام در خصوص تعیین فضای آموزشی اشاره کنم.
 
وی تصریح کرد: امروز شاید از نظر سرآمد فضای آموزشی بهترین شرایط را در طول تاریخ کشور داشته باشیم.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 53 میلیون متر مربع فضای آموزشی که عمدتا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده عمدتا در اختیار دانش اموزان دولتی ماست بیش از 530 هزار کلاس درس و 95 هزار فضای آموزشی برکت انقلاب اسلامی از منابع دولتی یا مردمی ساخته شده است.
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور یادآور شد: ما باید یادمان نرود که زمانی پس از پیروزی انقلاب به واسطه افزایش تعداد دانش آموز با مدارس چند نوبته مواجه بودیم، مدارسی که عمدتا فاقد استانداردهای لازم برای تعلیم و تربیت دانش آموزان بود اما ما امروز به ازای هر دانش آموز در کشور 4 و 9 دهم متر مربع فضا داریم این آمار خیلی با استانداردهای قابل قبول فاصله ای ندارد.
 
* بخشی از فضای آموزشی ما فاقد استانداردهای لازم است

رئیسی در ادامه با بیان این که علی رغم همه اقدامات انجام شده مشکلاتی در بحث فضای آموزشی کشور داریم اظهار داشت: بخشی از فضای آموزشی ما فاقد استانداردهای لازم است و نیاز به مقاوم سازی دارد، ما هنوز با مدارس تخریبی به عنوان یک واقعیت مواجه هستیم.  
 
*یک سوم دانش آموزان کشور در مدارس نیازمند مقاوم سازی مشغول تحصیل هستند

وی اضافه کرد: براساس برآوردی که کارشناسان ما انجام دهند یک سوم دانش اموزان ما در مدارسی مشغول به تحصیل هستند که نیازمند مقاوم سازی است و یا تخریبی هستند.
 
*ده درصد دانش آموزان کشور در مدارس نوبته مشغول تحصیل هستند
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که برخی از مناطق کشور هنوز دارای مدارس دو نوبته هستند گفت: این درست است که ما کمترین مدارس دو نوبته را در طول تاریخ کشور داریم ولی این واقعیت وجود دارد که هنوز ده درصد دانش آموزان در مدارس دو نوبته مشغول تحصیل هستند در برخی از حاشیه شهرها ما هم چنان دچار کمبود فضای آموزشی هستیم تلاش می کنیم این مشکلات به یاری مردم و کمک گرفتن از خیرین خدا دوست و امکانات دولتی که در این جا باید اذعان کرد دولت نیز آموزش و پرورش کم توجه نکرده است حل شود.
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه براساس برآوردی که دارید چه قدر مدرسه باید ساخته شود و در کدام مناطق باید فضای آموزشی بیشتری ساخته شود و در کدام مناطق مقاوم سازی اولویت دارد گفت: همان طور که اشاره شد ده درصد از دانش آموزان در مدارس دو نوبته مشغول تحصیل هستند این از عدالت آموزشی و آن چه مد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی است فاصله دارد و براساس برآوردهای انجام شده باید ده هزار مدرسه در کشور ساخته شود تا همه مدارس کشور به صورت یک نوبته اداره شوند.
 
رئیسی اضافه کرد: همان طور که اشاره شد یک سوم دانش آموزان در فضاهای مشغول به تحصیل هستند که هنوز با استانداردهای وزارت آموزش فاصله دارند به عبارتی این مدارس از ایمنی کافی برخوردار نیستند البته ضروری است که در سال 1385 مجلس یک تصمیم تاریخی گرفت که به نظر من بزرگترین تصمیم در زمینه عمران آموزش و پرورش در تاریخ کشور بود.  
 
وی یادآور شد: در سال 1385 قانونی تحت عنوان قانون تخریب، بازسازی و مقاوم سازی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که براساس آن مقرر شد 4 میلیارد دلار برای مقاوم سازی، تخریب و بازسازی مدارس کشور اختصاص یابد که در آن زمان دو سوم دانش آموزان ما در مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی بودند.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: خوشبختانه براساس آن مصوبه اعتبارات خوبی در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت و حدود 5 هزار میلیارد تومان طی سال های 85 تا پایان 92 برای موضوع خاص مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفت که با توجه به این مصوبه بخش قابل توجهی از مدارس تخریبی کاهش پیدا کرد.
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار داشت: براساس این مصوبه بخشی از مدارس نیازمند مقاوم سازی بودند نیز مقاوم سازی شدند و بیش از 28 هزار کلاس درس کشور به مرحله اجرای مقاوم سازی رسید و بر روی 50 هزار کلاس درس کشور نیز مطالعات مقاوم سازی صورت گرفت که کمتر کشوری با این شدت وارد مقوله آموزشی شده است اما همان طور که اشاره شد هنوز هم مدارس تخریبی و نیازمند نوسازی وجود دارد.
 
رئیسی یادآور شد: خوشبختانه براساس موافقت نامه بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مبادله شده و هم چنین براساس مصوبه 1385 مجلس شورای اسلامی مقرر شد که 8 هزار و 350 میلیارد تومان برای موضوع خاص مقاوم سازی و افزایش ایمنی مدارس اختصاص پیدا کند که تاکنون مبلغ 5 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی ان شالله طی سال های آتی پرداخت خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: تاکنون 90 درصد اعتبارات مقاوم سازی، تخریب و بازسازی مدارس کشور در سال جاری اختصاص یافته که این اعتبار 430 میلیارد تومان بوده است و امیدواریم این اعتبار هم به 100 درصد افزایش پیدا کند و هم از منابع دیگر به موضوع افزایش ایمنی مدارس کشور کمک شود.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به این که آیا این 5 هزار میلیارد تومانی که فرمودید در بخش نوسازی هزینه شده است یا خیر گفت: بله این 5 هزار میلیارد تومان صرف حذف بخشی از مدارس تخریبی کشور شده و بیش از 7 میلیون متر مربع فضای آموزشی جایگزین مدارس تخریبی شده است و اضافه بر آن در مورد بیش از 28 هزار کلاس درس کشور مقاوم سازی صورت گرفته است.

رئیسی با اشاره به تحقق 90 درصدی اعتبارات تخصیص یافته به سازمان نوسازی گفت: بیش از 7 میلیون متر مربع فضا جایگزین شده و بیش از 28 هزار کلاس درس مقاوم سازی شده است.

وی با اشاره به عدم اهتمام جدی در تعمیر، نگه داری و حفظ سرمایه های ملی اضافه کرد: 60 میلیون متر مربع فضای آموزشی و اداری داریم که اگر با قیمت امروز ارزیابی شود ارزشی معادل 60 هزار میلیارد تومان دارد که قطعا باید اقدامات جدی برای حفظ و نگه داری آن انجام شود.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در راستای حفظ سرمایه های ملی در بخش مدارس گفت: اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش بسیار پایین بوده و این رقم که باید حدود 30 درصد باشد رقمی کمتر از ده درصد است  
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اهمیت حفظ سرمایه های ملی و تعمیر و نگه داری مدارس گفت: اعتبارات عمرانی حتما باید در بحث ساختمانی هزینه شود و سرمایه هایی که از طرف مردم تقبل می شود باید به جدی ترین شکل صیانت گردد
 
رئیسی با اشاره به دیدار اعضای وزارت آموزش و پرورش با رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: با توجه به بیانات رهبری این اهتمام در وزارتخانه وجود دارد و گروه های کارشناسی به منظور نوسازی مدارس تشکیل شده و پیش نویس و راهکار کارشناسی شده ارائه شده و باید منابع آن تهیه شود.
 
وی افزود: در سال 94 ردیف های اعتباری خاصی در قانون بودجه باید در نظر گرفته شود تا با یک برنامه ریزی دقیق توسط سازمان نوسازی و اداره آموزش و پرورش تعمیر و نگه داری بافت های مدارس انجام شود.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که افرادی در کشور وجود دارند که در مدرسه سازی اقدامات خوبی انجام داده اند اضافه کرد: مرحوم علی پور با  ساخت72 مدرسه به نیت 72 شهید کربلا در این زمینه اقدامات موثری داشته است.  
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به نقش توده های مردم و خانواده های معظم شهدا در ساخت مدرسه گفت: خانواده های شهدا برای ساخت مدارس اقدام کرده اند و پروژه های مدرسه سازی به صورت گروهی و با سرمایه های اندک تبدیل به فضاهای آموزشی شده است.  
 
رئیسی با اشاره به نقش مردم در ساخت مدرسه تصریح کرد: دو راه برای ساخت مدرسه وجود دارد یک به صورت تامین تمام هزینه های ساخت فضای آموزشی توسط فرد و یا مشارکت با دولت در پروژه های ایمن تر.
 
وی با اشاره به ویژگی های روش مشارکتی با دولت و نقش نیکوکاران در این پروژه ها گفت: حسن روش دوم این است که خیرین نگران سرمایه گذاری عادی دولت نیستند و دولت پروژه را تا حدود 70 درصد رسانده و مابقی آن توسط خیرین تکمیل می گردد.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش آفرینی خیرین در پروژه های زیر 70 درصد اضافه کرد: قانونگذار مصوب کرده که حداقل آورده نیکوکار 30 درصد است و اگر خیر مدرسه ساز تمایل به نقش آفرینی بیشتر دارد می تواند پروژه ها را تکمیل کند.
 
*حداقل آورده نیکوکار 30 درصد است 

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان این که از 5 هزار و 400 پروژه نیمه تمام آموزش و پرورش 1200 پروژه مربوط ماهیت غیردولتی دارند تصریح کرد: 4 هزار و 200 پروژه با منابع دولتی وجود دارند و در شش ماهه اول سال 93 نزدیک به 200 پروژه برای تکمیل واگذار شده است و پروژه های مشارکتی ما به 1200 پروژه در مهر ماه سال جاری افزایش یافته است.  
 
رئیسی با اشاره به اهمیت موضوع گرمایش در مدارس خاطر نشان کرد: اداره کل آموزش و پرورش و ادارات نوسازی برای ساخت مدارس می توانند موثر باشند و دغدغه وزارت آموزش تامین سیستم های گرمایشی مدارس است.

وی با اشاره به این که مدارسی که در حال ساخت هستند به سامانه حرارت مرکزی مجهز شده اند گفت: بخشی از کلاس های درسی که پس از دهه اول و دوم پیروزی انقلاب به وجود آمده اند در نقاط محروم بوده است به طوری که سامانه گردشی این مدارس نفتی است.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکیدات وزارت آموزش و پرورش این بوده که سامانه حرارتی مدارس استاندارد باشد.
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به این که اگر ناچار به استفاده از بخاری های نفتی هستیم باید نکات ایمنی را در هنگام نصب و استفاده از بخاری رعایت کنیم این در حالی است که در سال های گذشته از بابت چنین کلاس هایی دچار خسارت شده اسم.  
 
*بعضا خطای انسانی و تصمیم نادرست سبب وقوع حوادث شده است
رئیسی با اشاره به این که عمده خسارات وارد شده از این بابت ناشی از وسیله گرمایشی نبوده ادامه داد: بعضا خطاهای انسانی و تصمیم نادرست در وقوع حوادث و سوانح موثر بوده است.
 
*تخصیص دو ردیف اعتباری برای استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس 

وی افزود: از سال گذشته با اهتمام مجلس و پیگیری کمیسیون آموزش و پژوهش دو ردیف اعتباری خاص برای استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس در اختیار وزارتخانه آموزش و پرورش قرار گرفته است.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که براساس برآوردهای اولیه مشخص شده است که اگر همه کلاس های درس در سراسر کشور مجهز به سامانه حرارتی استاندارد شود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است خاطر نشان کرد: 150 هزار کلاس درس کشور در نقاط سردسیر واقع شده است به گونه ای که این کلاس ها نیازمند سامانه حرارتی در فصل سرما هستند.
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به این که اگر از بخاری نفتی استفاده می کنیم باید دقت زیادی در استفاده از آن شود گفت: سال گذشته 146 میلیارد تومان در اختیار ما قرار گرفت به طوری که مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که 300 میلیارد تومان از محل عوارض گاز مصرفی در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گیرد.
 
*سال گذشته 28 هزار کلاس درس مجهز به سامانه حرارتی شدند

رئیسی با بیان این که تا به این لحظه 30 درصد این مبلغ که 90 میلیارد تومان است نیز پرداخت شده تصریح کرد: سال گذشته 28 هزار کلاس درس را به سامانه حرارتی استاندارد مجهز کرده ایم.  
 
وی گفت: امسال در نظر داریم 47 هزار کلاس درس را به سامانه استاندارد حرارتی مجهز کنیم.  
 
رئیسی با اشاره به این که اگر سال آتی اعتباری نزدیک به 500 میلیارد تومان در اختیارما قرار گیرد وضعیت سیستم گرمایشی مدارس نیز  به نقطه قابل قبولی خواهد رسید ادامه داد: ان شالله باید وضعیت سیستم گرمایشی مدارس به نقطه قابل قبولی برسد.  
 
*ضرورت افزایش سطح ایمنی مدارس کشور  
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تاکید براینکه سطح ایمنی مدارس کشور باید افزایش یابد اظهار داشت: مقام معظم رهبری مجموعه خیرین مدرسه ساز را یکی از برکت های مبارک انقلاب و نظام ارزیابی فرمودند.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه ای در سازمان نوسازی برای تعامل با سازمان های مختلف پیرامون این موضوع دارید گفت: باید کار را برای خیرین مدرسه ساز تسریع کرد.  
 
وی با اشاره به این که وظیفه بنده و مدیران آموزش و پرورش این است که کار خیرین مدرسه ساز را تسهیل کنیم گفت: نباید خیرین درگیر بروکراسی اداری شوند.  
 
*خیرین نباید گرفتار بروکراسی اداری شوند
رئیسی با اشاره به این که در استان ها نیز تعاملات خوبی با خیرین داریم ادامه داد: با مجامع خیرین مدرسه ساز استان ها و شهرستان ها نیز تعامل خوبی داریم به گونه ای که کارشناسان ویژه ای برای خیرین منصوب کرده ایم و اختیارات ویژه ای را نیز به آن ها داده ایم تا پیگیر موضوع شوند.
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تاکید براینکه خیرین نباید درگیر گرفتن پروانه شوند افزود: نقشه و گرفتن سایر مجوزهای لازم برعهده دولت است.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که خیرین براساس توافق نامه ای که منعقد می کنند باید به تعهدات خود عمل کنند افزود: متاسفانه در تامین اعتبار پروژه های مشارکتی عقب هستیم به طوری که در برخی از استان ها خیرین به تعهدات خود عمل کردند ولی ما تعهدات خود را نیز عملیاتی نکرده ایم و این مسئله به محدودیت منابع برمی گردد.
 
*اعتبار مشارکت ها نسبت به سال قبل افزایش یافته است
وی با تاکید براینکه ما در حال پیگیری موضوع هستیم اظهار داشت: در سال گذشته از منابع مختلف به پروژه های مشارکتی کمک کردیم به گونه ای که رشد اعتبار مشارکت های ما در سال 93 نسبت به سال 92 رشد قابل توجهی کرده است بنابراین امیدواریم در سال 94 این رشد بیشتر شود.  
 
رئیسی با بیان این که از این بابت که نتوانستیم به تعهدات خود نسبت به برخی از خیرین عمل کنیم عذرخواهی می کنیم ادامه داد: باید موانع را برطرف کنیم.  
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تا چه حد با خیرین مدرسه ساز در ارتباط هستید افزود: باید از ساخت و سازها استفاده بهینه کرد.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نیاز به فضای آموزشی از سوی آموزش و پرورش مشخص می شود افزود: در صورت تایید آموزش و پرورش منطقه مبادرت به احداث فضا می کنیم به گونه ای که خیرین می توانند به ما مراجعه کنند و ما نیز هماهنگی های لازم را به عمل می آوریم.
 
وی با تاکید بر تعامل خوبی که ما با خیرین داریم گفت: ممکن است در منطقه ای زمینی احداث شود اما نیازی به احداث مدرسه نداشته باشد بنابراین در این صورت پس از پیگیری های به عمل آمده احداث مدرسه را به منطقه مورد نیاز هدایت می کنیم.  
 

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه خیرین تا چه حد از معافیت های مالیاتی مطلع هستند گفت: خیرین بزرگوار هستند و نیازی به معافیت های مالیاتی ندارند.  
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به این که خیرین نیازی به استفاده از برخی تسهیلات قانونی ندارند اظهار داشت: در قانون مالیات ها این امکان فراهم شده تا ما در کشور بتوانیم از تسهیلات قانونی مالیاتی استفاده کنیم.  
 
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بنده شهادت می دهم به عنوان فردی که در ارتباط با خیرین هستم می گویم که بیشترین خیرین به دنبال بحث معافیت نیستند زیرا آن ها کار را برای خدا انجام می دهند.  
 
وی افزود: کسانی که فرزندش را در راه انقلاب تقدیم کرده اکنون اندوخته اش را صرف دانش آموزان کشور می کنند.
 
رئیسی با بیان این که خیرین به دنبال این مباحث نیستند ادامه داد: از همه خیرین و نیکوکاران در اقصی نقاط کشور قدردانی می کنیم.
 
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به این که بخشی از خیرین حقوقی و بخشی نیز از نهادهای غیردولتی هستند ادامه داد: نهادهای غیردولتی نیز به طور جد وارد این مقوله شده اند.
 
*دستور ساخت هزار مدرسه از سوی ستاد اجرای فرمان امام خمینی(ره)
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرای فرمان امام خمینی(ره) برنامه ساخت هزار مدرسه را در دستور کار دارد افزود: نیمی از هزار مدرسه عملیاتی شده و یا در دست اجرا است.
 
وی با اشاره به این که برخی از بانک ها توجه ویژه ای به ساخت مدرسه دارند گفت: بیمه ها نیز وارد این مقوله شده اند.
 

رئیسی ضمن قدردانی از مجامع خیرین استان ها، شهرستان ها از بانوان خیر هم قدردانی کرد و ادامه داد: از همه متمکنین درخواست می کنم که به آموزش و پرورش رد این راستا کمک کنند زیرا آموزش و پرورش نیازمند کمک متمکنین است. 

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark