کد مطلب: 39771
 
اسیدپاشی اصفهان،بورسیه های غیرقانونی و درس های مکتب عاشورا موضوع سخنرانی روحانی
رییس جمهوری در جلسه روز یکشنبه هیات دولت سخنان مهمی درباره موضوع اسید پاشی در اصفهان ،بورسیه های غیرقانونی و درسهای بزرگ مکتب عاشورا ایراد کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۴
به گزارش زاهدانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛رییس جمهوری در جلسه روز یکشنبه هیات دولت سخنان مهمی درباره موضوع اسید پاشی در اصفهان ،بورسیه های غیرقانونی و درسهای بزرگ مکتب عاشورا ایراد کرد که متن آن به این شرح است:
 
... مردم ما همواره از عاشورا درس های فراوانی را آموخته اند و یاد گرفته اند، قدم به قدم و تمام مسیر کاروان امام حسین(ع) و یاران ایشان ، از مکه مکرمه تا کربلا ، حوادث روز عاشورا و بعد از آن تا انتقال اسرا به کوفه و شام و در نهایت مدینه، برای ما درس است.

رویداد مهم کربلا و عاشورا صدها درس مهم اخلاقی، سیاسی، اجتماعی برای ما دارد و شما می‌بینید که ابی عبدالله الحسین(ع) به گونه‌ای با دشمنان و خصم خودش برخورد کرد که امروز بعد از قرن‌ها هر متفکری و محققی اگر تاریخ کربلا را بخواند آن نکات مهم و برجسته جلب توجه می‌کند.

شما می‌بینید در اولین حرکت ، وقتی حر با ابی عبدالله الحسین(ع) برخورد می‌کند حضرت می‌گوید که ما برمی‌گردیم. اینها همه دعوتنامه هایی است ‌که از طرف مردم کوفه آمده است و ما را دعوت کرده اند و ما بر مبنای خواست مردم آمده‌ایم.

حر می‌گوید من از این نامه‌ها خبر ندارم و مأمور هستم تا جلوی شما بایستم و شما را به کوفه ببرم که حضرت فرمود این کار امکان‌ناپذیر است. مرگ بر تو آسان‌تر است تا این که بتوانی این هدفی را که داری، دنبال کنی. فکر نکن که ما در برابر کار ظالمانه و تحقیرآمیز تو تحمل می‌کنیم اینجا جایی نیست که ما بخواهیم در برابر حرکت نادرست تو سرفرود بیاوریم.

و زمانی که برخی از اصحاب امام حسین(ع) پیشنهاد می‌کنند و می‌گویند که همین جا جنگ را شروع کنیم. اینها تعدادشان، تعداد محدودتری است آنطور که تاریخ ذکر شده است، مثلاً حر با هزار نفر سوار آمده بود جلوی امام حسین(ع) را گرفته بود، حضرت فرمود که من شروع کننده جنگ نخواهم بود، خیلی درس مهمی امام حسین(ع) به همه مسلمانان و همه مردم عالم می‌آموزد که امام، امام صلح و آرامش است و امام درگیری نیست. امام فرمود جنگ را من شروع نمی‌کنم.

اینکه عدد ما الان بیشتر و عدد آنها کمتر است و فردا بیشتر می‌شود و بعد هم شما می‌بینید که وقتی مسیر ادامه پیدا می‌کند تا روز هشتم ماه محرم می‌شود، این را مرحوم شیخ مفید در ارشاد ذکر می‌کند، می‌گوید حضرت پیغام داد برای عمر بن سعد که با هم صحبت کنیم و خیمه‌ای تشکیل شد و امام حسین(ع) و عمر بن سعد وارد آن خیمه شدند. یک مدت طولانی در داخل خیمه این دو نفر به صورت به تعبیر ما محرمانه و غیرعلنی حرف زدند و صحبت و مذاکره و گفتگو به صورت طولانی کردند.

بعد از اینکه این مذاکره تمام می‌شود،‌بلافاصله عمر سعد نامه‌ای برای عبیدالله می‌نویسد و می‌گوید که ما یک مذاکره مهمی با ابی عبدالله داشتیم و مسأله حل شده است و ما به جایی رسیدیم که امروز صلح در جامعه خواهد بود و به تعبیر او رضایت شما، این هم شیخ مفید ذکر می‌کند در همین ارشاد که عمر سعد نوشت به اینکه امام حسین(ع) گفته من حاضرم به جایی که از آنجا حرکت کردم ، برگردم و یا به جای ثالثی بروم و ابتدائاً هم عبیدالله می‌خواست بپذیرد اما بعضی دیگر نمی‌گذارند.

در روز عاشورا امام حسین(ع) با آنها حرف زد و چند بار امام حسین(ع) آمد در جمع روبه‌رو که همه آمده بودند برای کشتن ابی عبدالله(ع) و اصحابش معلوم بود چه کسانی‌ هستند و چه هدفی دارند. اما امام حسین(ع) نگفت اینها برای جنگ با من آمدند من برای چه با اینها صحبت کنم.

صحبت کرد و استدلال و اتمام حجت کرد و خود را معرفی کرد و گفت برای چه شما آمدید و تا آخرین لحظه هم امام حسین(ع) آن آخرین لحظاتی که شاید دقایق آخر زندگی امام حسین(ع)، دارد با آنهایی صحبت می‌کند که هیچ منطقی سرشان نمی‌شد و از هیچ وسیله، جنایت و ظلمی دریغ نکردند، جزو بدترین افراد و اشرار تاریخ و عالم بودند. اما در عین حال حضرت فرمود که اگر دین و قیامت را قبول ندارید، لااقل آزاده، آزادمرد و اصول انسانی را که هر انسانی در هر شرایطی باید بپذیرد مراعات بکنید.

اخلاق، شیوه، منطق، برخورد، شهامت، ایستادگی امام حسین(ع) اینکه حاضر شد در راه هدف مقدسش هر آنچه دارد، فدا بکند، درس بسیار بزرگی برای آرمان‌ها و اهداف ما است و ما در طول مدت نهضت‌های اسلامی از بیش از یک قرن پیش تا کنون هر کجا یک نهضت اسلامی بوده، هر کجا استقلال خواهی، آزادی‌خواهی، عدالت‌خواهی بوده همه مردم از پرچم امام حسین(ع) از راه امام حسین(ع) استفاده کردند و همیشه محرم، عاشورا و تاسوعا روزهای اوج نهضت‌های اسلامی بوده است.

در روزهای انقلاب، جنگ تحمیلی که ملت ما ایستادگی و مقاومت کرد همین‌طور بوده امروز همین‌طور است آن قدرت و انگیزه‌ای که مردم ما برای مقاومت و ایستادگی دارند، از درس‌های اصلی از اسلام، قرآن و از رسول خداست و بویژه از عاشوراست، عاشورا خودش یک مکتب کامل است، عاشورا خودش گویی تمام اسلام، تمام احکام سیاسی، ‌احکام اجتماعی، اخلاقی، عبادی اسلام همه اینها در عاشورا و حادثه عاشورا از مکه‌اش تا وقتی که فرزندان امام
حسین(ع) به مدینه می‌رسند در تمام این مسیر ما می‌بینیم که احکام اسلام، تبلور و تجسم پیدا کرده است. عاشورا اسلام ناطق و قرآن ناطق و مسیر هدایت برای همه ماست.

الحمدالله همیشه ایران اسلامی، کشورهای اسلامی، عاشورا و محرم هرسالشان، بهتر از سال گذشته بوده و مطمئناً امسال مردم عزیز ما در عزاداری و برای کسب فیض از مکتب ابی عبدالله الحسین(ع) درس آموختن از اسلام بیش از هر سال در صحنه خواهند بود و ان شاء‌الله مراسمی که امسال در سراسر ایران اسلامی خواهیم داشت بهتر از سال‌های گذشته خواهد بود، این حرکتی که ما در ماه محرم شاهد هستیم بسیاری از مسایلی که دشمن در طول سال برای ما بوجود می‌آورد، شستشو می‌دهد، واقعاً‌باران پرنعمت، زلالی است این عزاداری که شستشو می‌دهد قلب‌ها و دل‌ها و ذهن‌ها را و ان‌شاء الله عاشورا مثل همیشه وحدت بین ما مسلمان‌ها را بیشتر می‌کند.

وحدت در سراسر ایران نه تنها بین مسلمان‌ها،شما می‌دانید ایرانی‌های عزیز و مسیحی ما می‌آیند به عزای امام حسین(ع) و در سراسر دنیا خیلی از افرادی هستند که مسلمان نیستند و در عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کنند و این نشانه عظمت کربلا و عاشوراست که ان‌شاء‌الله ما امسال آن را ادامه خواهیم داد.

نکته دوم اینکه ماجرای اسیدپاشی در اصفهان مردم ما را بسیار متأثر و نگران کرد. به هرحال یک حادثه غیرانسانی که با هیچ اصولی سازگار نیست، زشت‌ترین کاری که یک فرد پلید می‌تواند در یک جامعه‌ای انجام دهد، تحقق پیدا کرد.

دولت از هفته گذشته به طور جد دنبال این مسأله بود. البته از روزهای اولیه مقامات مسئول در قوه اجرایی، قوه قضائیه دنبال این کار بودند و تلاش می‌کردند در هفته گذشته در دولت تصمیم گرفته شد که وزرای مربوطه در این زمینه به جد تلاش کنند امروز هم وزیر کشور و هم وزیر اطلاعات و هم وزیر دادگستری به جلسه هیأت وزیران گزارشی دادند از اقداماتی که در طول روزهای گذشته و هفته‌های گذشته بویژه در این یک هفته گذشته انجام دادند. واقعاً گزارش را که استماع کردیم نشان می دهد تلاش پیگیری دارد انجام می‌شود. مردم عزیز ما هیچ تردید در این مسأله نکنند که گذشتی در کار نخواهد بود.

دولت با همه توان این مسأله را دنبال خواهد کرد. به حول و قوه الهی دیر یا زود عامل یا عاملین این جنایت بزرگ به دست عدالت سپرده خواهند شد و اشد مجازات برای فرد یا افرادی خواهد بود که این جنایت را مرتکب شدند. با هماهنگی قوه قضائیه یک لایحه‌ای هم تقدیم مجلس خواهیم کرد که اشد مجازات برای چنین حوادثی مد نظر قرار داده شود.

واقعاً این جزو افساد فی‌الارض است و جزو مواردی است که ارعاب عمومی را بوجود می‌آورد. بحث یک یک جنایت فردی نیست، بحث ایجاد رعب و وحشت و زیر سوال بردن امنیت جامعه است.
دولت برای ایجاد امنیت جامعه از همه قدرت و توان خودش استفاده می‌کند. من تردید ندارم وزرای مربوطه دستگاه‌های امنیتی و نیروی انتظامی و بخش‌های اطلاعاتی، قضایی، سپاه و بسیج همه آنها تلاش خواهند کرد که این مسأله به نتیجه برسد و ما لحظه ای آرام نخواهیم ماند تا زمانی که افرادی که مسبب این حادثه بودند، حالا اگر کسی آمر بوده و مجری بوده یکی نفر یا چند نفر بوده ما آنها را دستگیر بکنیم و واقعیت برای مردم روشن شود و شرح داده شود.
خواهش می‌کنم که گوش‌ها بدهکار سخنان و صداها و حرف‌های مشکوک، نادرست و آنهایی که اذهان عمومی را تشویش می‌کنند، بی‌جهت به فرد و یا گروهی هیچ نسبتی ندهیم واقعاً حادثه تا وقتی روشن نشده و تا زمانی که عامل و یا عاملین دستگیر نشدند به اینکه کسی در ذهنش یک چیزی بیاید و شبهه‌ای در ذهن داشت بیاید فردی، افرادی، گروهی یا گروه‌هایی را بخواهیم متهم کنیم شایسته نیست.
اتهام بی‌اساس و بدون ریشه‌یابی مسأله ، خودش از گناهان بزرگ است ما باید بگذاریم و فضای امنی را در جامعه بوجود بیاوریم تا مسئولین مسأله را دنبال بکنند. منتها مطمئن باشند هر فردی بوده یا فرض بگیریم اگر دسته‌ای بودند و اگر جمعی بودند که آن کار را انجام دادند، سازمان‌یافته اگر بوده گذشت نخواهد شد.
دولت نه در این مسأله در هر گونه تخلفی در هر گونه جنایتی اگر حادثه‌ای در این کشور رخ دهد آن حادثه را برای مردم توضیح می‌دهد و تشریح می‌کند و مردم هم مطمئن باشند به اینکه مسأله نهایی خواهد شد.
دستگاه‌های امنیتی و اجرایی همه توان خودشان را برای امنیت مردم بکار گرفتند، مردم خیال و ذهن‌شان راحت باشد، کشور ما کشور امنی بوده و نمی‌تواند یک حادثه باعث شود که ما نسبت به امنیت کلی جامعه، و کل امنیت را زیر سوال ببریم. البته معنایش این نیست که این حادثه مهم نیست این حادثه، حادثه بسیار دلخراشی بوده، حادثه بسیار مهمی بوده حتماً باید عامل و عاملین پیدا شود و ریشه‌یابی شود.

حتماً باید اقدامات بازدارنده و کاری شود که اینگونه حوادث هیچگاه در جامعه ما تکرار نشود، امنیت جامعه بهم نخورد. امنیت برای رشد و توسعه و زندگی آرام ما اساس است.
نسبت به این عزیزانی که مجروح شدند ما دنبال خواهیم کرد برای درمان آنها. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این را دنبال می‌کند. وزیر محترم مسأله را دارد دنبال می‌کند برای اینکه به هر گونه که هست در هر حدی که توان داریم ما نسبت به بازگشت سلامتی آنها و ترمیم حادثه مهمی که در زندگی آنها اتفاق افتاده انجام دهیم و ان شاء الله آن را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسانیم.

نکته آخر اینکه من از وزارت علوم تشکر می‌کنم بخاطر اینکه در مسأله که دولت مکلف کرده بود این وزارتخانه را که موضوع را بررسی کند و بررسی کردند و اعلامیه‌شان را دادند و موارد را توضیح دادند برای مردم، باید با متخلفین در هر سطحی بوده، در هر حدی که بوده برخورد شود و ما باید جامعه‌مان را از فساد منزه کنیم. حالا هر کجا که این فساد است فساد مالی، بخش علم و تحقیقات است در هر بخشی که است باید با فساد به جد مبارزه کنیم و ایستادگی کنیم و این مورد جزو موارد فسادی بوده در بخش علم و آموزشی آن هم در سطحی که کسی که
می‌خواهد معلم و استاد دیگران و در دانشگاه دانشجو زیر دست او تربیت شود.

اگر آنجا خدای ناکرده فساد بخواهد شود معلوم است بخش‌های دیگر جامعه ما چه می‌شود. کار بسیار ارزشمندی انجام شده امیدواریم که راه مبارزه با فساد در دولت در کشور در قوای دیگر ادامه یابد و همه دست به دست هم دهیم با فساد مبارزه کنیم و ان شاء‌الله جامعه‌ای داشته باشیم منزه‌تر و پاک‌تر از گذشته و کشوری که کشور رسول(ص) خداست و کشور اسلامی و کشور امیرالمؤمنین(ع) و کشور ابی عبدالله الحسین(ع) و کشور امام زمان(عج) است شایستگی‌های اخلاقی آن به طوری باشد که در شأن این ملت است و در چارچوب سیره و روش پیامبر و ائمه هدی(ع) است.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark