کد مطلب: 62333
 
کارشناس سیاسی:
چالش‌های مرزی می‌توانند تأثیرات منفی بر جامعه داشته باشند
کارشناس سیاسی گفت: چالش‌های مرزی مانند؛ قاچاق کالا و انسان می‌توانند تأثیرات منفی بر جامعه داشته باشند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۴
 
احمدرضاطاهری در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: چالش های مرزی تاثیرات منفی بر جامعه دارد. بعنوان مثال، قاچاق کالا و انسان، تروریسم و قاچاق مواد مخدر، پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی برای منطقه بهمراه دارد. در سیستان و بلوچستان قاچاق انسان به داخل کشور و قاچاق سوخت به خارج از کشور دو مشکل بسیار اساسی بشمار میروند که اغلب شاهد تصادفات و صحنه های دلخراش جاده ای در این منطقه هستیم.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: قاچاق اسلحه و مواد مخدر همیشه با جرایم سازمان یافته همراه است که این مسئله امنیت و آرامش را نه تنها در مناطق مرزی بلکه در شهرهای استانی و حتی خارج از استان تهدید میکند. همچنین، سود حاصل از قاچاق حاکمیت قانون را تضعیف میکند و منجر به بی ثباتی اجتماعی می گردد.

وی گفت: محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند اغلب ارزان تر از محصولاتی هستند که از طریق قانونی وارد بازار می شوند. بنابراین، قاچاق نه تنها تجار محلی را از رقابت آزاد محروم مینماید بلکه آنها را ترغیب می‌کند که به واردات و صادرات غیرقانونی روی آورند.

طاهری گفت: در چنین شرایطی سرمایه گذاران حاضر نخواهند شد در مناطقی که از مراکز شهری بدور هستند سرمایه گذاری نمایند. گذشته از آن، سرمایه داران محلی بنا به دلایل امنیتی ثروت خود را به خارج از منطقه خصوصا به شهرهای بزرگ انتقال می‌دهند و در همانجا سرمایه گذاری میکنند. در نتیجه، سرمایه داران محلی سهم بسیار کمی در ساخت و ساز و رفاه و توسعه جامعه خود خواهند داشت. از طرفی، نقش بخش دولتی در گسترش رفاه و توسعه این مناطق بسیار سخت و زمانبر خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر‌چه که کنترل مرزها، سیستم های نظارتی و همکاری منطقه ای و بین المللی برای رسیدگی به مشکلات مرزی صورت میگیرد، با این حال یافتن راه حل های موثر‌ و پایدار برای کاهش مشکلاتی چون اشتغال مرز نشینان یک چالش مهم بنظر می‌رسد.

در خصوص اینکه چگونه می‌بایست از مرزها برای محافظت از منافع ملی و حفظ امنیت استفاده کرد، طاهری گفت: برای مقابله با مشکلات و چالش های مرزی دو رویکرد باید دنبال شود.

به گفته طاهری، آن چیزی که در منطقه به آن خیلی نیاز داریم آموزش صحیح و با کیفیت است. این نوع سرمایه گذاری دیر جواب میدهد ولی می‌تواند پایداری داشته باشد. نقش نهادهای غیردولتی و دولتی مانند موسسات فرهنگی و آموزشی در کاهش یا برطرف‌ کردن مشکلات مرزی خیلی مهم است. کمبود یا نبود این نهادها بلحاظ کیفیتی احساس میشود.‌ تحصیل کردگان محلی با حمایت نهادهای دولتی می‌توانند در ترویج مسایل فرهنگی و‌ آموزشی مناطق محروم نقش مهمی ایفا کنند.‌ البته نباید انتظار داشت که چنین روشی بلافاصله موثر واقع گردد.‌ سالهای زیادی طول خواهد کشید تا چنین رویکردی نتیجه بدهد.

طاهری اذعان کرد: همچنین تدبیری باید اندیشیده شود که سرمایه داران محلی سرمایه خود را به خارج از استان انتقال ندهند و آنرا داخل استان سرمایه گذاری کنند.‌ این استان نسبت به استانهای دیگر در زمینه صنعت کارنامه ضعیفی دارد. از متخصصین حوزه های مختلف باید کمک فکری و ابزاری گرفت.

این کارشناس در ادامه افزود: آن دسته از رشته های دانشگاهی و دوره های کوتاه مدت که مناسب با شرایط شهرهای مختلف بازار کار دارند باید تاسیس یا تقویت شوند، مخصوصا در مناطق مرزی. در غیر اینصورت، اگر فارغ التحصیل دانشگاهی نتواند جذب سیستم دولتی و یا بازار کار شود ممکن است جذب مشاغل کاذب گردد و یا برای کار از کشور مهاجرت کند. این مسئله همچنین باعث میشود که جوانان نسبت به درس و تحصیل بی تفاوت شوند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark