کد مطلب: 58329
 
آموزش حلقه مفقوده اشتغال در کشور؛
جهش تولید با ارتقای مهارت نیروی انسانی/مدارک دانشگاهی بدون فن کمکی به اقتصاد کشور نمی کند
خداداد اولیایی گفت: رسالت فنی و حرفه ای، مهارت آموزی و توانمندسازی نیروی انسانی در بین اقشار جامعه است جهش تولید با جهش و ارتقای مهارت میسر می شود و انسان توانمند جهش مهارت را به وجود می آورد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۱۲
 
به گزارش زاهدنیوز،نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی با تربیت نیروی کار متعهد، متخصص، انقلابی در تحقق شعار جهش تولید غیر قابل انکار است، با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و تورم و بیکاری موجود در جامعه، شاید تربیت نیروی کار متخصص نقش زیادی در برون رفت از این مشکلات داشته باشد و از طرفی دیگر تربیت نیروی انسانی متخصص و کار آفرین از طریق آموزش های فنی و حرفه ای علاوه بر اشتغالزایی در حرکت به سوی اقتصاد بدون اتکا به نفت نیز موثر باشد.
بنابراین به نظر می‌رسد راهکار اساسی برای حل مشکلات اقتصادی، توجه جدی به مساله تولید و جهش تولید است چراکه جوانان با فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تبدیل به نیروی انسانی ماهر و متخصص شده و به عنوان کارآفرین جذب بازار کار شده و سبب رونق اقتصادی کشور می شوند.

جهش تولید با جهش و ارتقای مهارت نیروی انسانی میسر می شود
خداداد اولیایی مدیرکل فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در گفت وگو با زاهدنیوز بیان کرد: رسالت فنی و حرفه ای، مهارت آموزی و توانمندسازی نیروی انسانی در بین اقشار جامعه است جهش تولید با جهش و ارتقای مهارت میسر می شود و انسان توانمند جهش مهارت را به وجود می آورد.

وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای از کارکردها وقابلیتهای اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی مهمی برخوردار است که کارآموزان با فراگیری مهارت های فنی وحرفه ای در مراکز وکارگاه های فنی می توانند زمینه ساز رشد و توسعه کشور باشند، ارتقای مهارت نیروی انسانی وبهره وری آن سبب رسیدن به جهش تولید است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش فنی و حرفه ای براین است که افراد توانمندی را در حوزه مهارت آموزی پرورش دهیم تابهره وری بیشتری درکار خود داشته باشند اداره کل فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان با ۲۶ مرکز فنی و‌حرفه ای سعی دارد تا آموزش هایی را براساس نیاز شهرستان ها و علایق افراد آموزش  دهد تا افراد براساس علاقه و نیاز خود کسب مهارت کنند.

اولیایی با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع کرونا ، اکثر آموزش ها به صورت مجازی برگزار می شود ، تاکید کرد: آموزش های مجازی محدود به مکان خاصی نیست و افراد به راحتی می توانند در آموزش های مختلفی که در مکان های مختلف برگزار می شود شرکت کننداین افراد پس از موفقیت در آزمون های فنی و حرفه ای گواهینامه بین المللی دریافت می کنند.

وی اذعان کرد:سازمان فنی و حرفه ای تنها متولی آموزش های غیررسمی در کشور است که گواهینامه معتبر بین المللی صادر می کند و این گواهینامه مورد پذیرش اکثر کشورهای جهان است، فرادی که گواهینامه فنی و حرفه ای و طرحی خوب برای اشتغالزایی داشته باشند می توانند با مراجعه به صندوق کارآفرینی امید تسهیلات اشتغالزایی دریافت و به عنوان کارافرین فعالیت کنند.

رتبه نخست استان در بخش کارگاه مهارت آموزی در محیط واقعی کار
مدیر کل فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان گفت: جوانان با توجه به محدود بودن استخدام های دولتی باید از آموزش های فنی و حرفه ای استفاده کنند افرادی که این مهارت ها را کسب می کنند می توانند درآمدی بسیار بیشتر از یک کارمند داشته باشدو این فرصت بی نظیری برای مردم استان است تا از امکانات خوب و مربیان باتجربه فنی و حرفه ای برای کسب مهارت استفاده کنند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ در بخش دولتی نزدیک به ۲۸ هزار نفر دوره در حوزه های مختلف برگزار شده کارگاه هایی در محیط های کاری،حاشیه شهرها،کارگاه های عشایری و کارگاه مهارت آموزی در محیط واقعی کار برگزار شده  که استان سیستان و بلوچستان در بخش کارگاه مهارت آموزی در محیط واقعی کار و آموزش حاشیه نشینان رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: انواع آموزش ها در کارگاه های ثابت شهری و روستایی، اصناف،زندان ها،صنایع،مراکز درمان معتادین بهبود یافته و مراکز تحت پوشش بهزیستی،مراکز مشاوره شغلی دانشگاه ها از جمله موارد برگزاری آموزش های فنی و حرفه ای است و امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا تاکنون ۷هزار و ۲۰۰ نفر توانستند از آموزش های فنی و حرفه ای بهره مند شوند و قالب دوره ها به صورت مجازی بوده است.

وی مهارت آموزی را سبب رشد و توسعه اقتصادی استان‌ دانست و عنوان کرد:با توجه به کمبود کارخانه ها در استان، توانمندسازی و مهارت آموزی نیروی انسانی تنها راه اشتغال زایی است که فنی و حرفه ای از ظرفیت خوبی برای اشتغال زایی بهره مند است، هفته ملی مهارت فرصت‌مناسبی برای معرفی ظرفیت ها و فرصت های فنی و حرفه ای به مردم استان است .

وی افزود: شوراهای مهارت در هفته ملی مهارت در شهرهای مختلف استان برگزار می شود، انعقاد تفاهم نامه واگذاری مدیریت مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی به دانشگاه آزاد زاهدان برای توانمندسازی دانشجویان یکی دیگر از کارهای فنی و حرفه ای در این هفته است از انجا که آموزش های دانشجویان به صورت تئوری است دانشجویان‌می توانند برای تکمیل مهارت از آموزش های فنی و حرفه ای استفاده کنند.


انتهای پیام//
Share/Save/Bookmark