کد مطلب: 45109
 
طرف غربی بداند ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست بر نمی‌دارد/ پایان مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها باشد
رئیس جمهور کشورمان در جمع مردم قم گفت: به حول و قوه الهی با منطق با استدلال مذاکرات را ادامه می‌دهیم اما طرف مذاکره ما بداند ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست برنخواهد داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۴
طرف غربی بداند ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست بر نمی‌دارد/ پایان مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها باشد
 
به گزارش زاهدانه ، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جریان سفر به استان قم در جمع مردم این استان ضمن درود خالصانه به مردم شریف شهری که بر مبنای عشق به خاندان رسالت و علم و معرفت بنیانگذاری شده است، افزود: مردم شهر قم از جنس اجتهاد ایثار و فداکاری هستند، قبل از این که قم مدفن این بانوی بزرگ باشد، این شهر حرم اهل بیت است و برای همه مردم مسلمان این شهر مقدس است.

رئیس‌جمهور بیان داشت: مردم قم هیچ گاه اسلام، امام، حوزه و روحانیت را تنها نگذاشته‌اند، از آغاز فروردین سال 42 و آن کشتار در مدرسه فیضیه قم، که به طلاب و علما پناه دادند و یاری کردند نشان از این موضوع دارد.

وی گفت: در پانزده خرداد سال 42 بعد از سخنرانی فوق العاده مهم و استثنایی امام (ره) در مدرسه فیضیه قم در عصر عاشورا در روز 15 خرداد، زمانی که خبر به مردم قم رسید که شب گذشته امام را دستگیر کردند، همه در این مکان جمع شدند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: جرقه قیام 15 خرداد از بانوان قم شروع شد و درود به همه مردم قم، درود بر زنان بر شیر زنان این سرزمین می‌فرستم.

وی گفت: این مردم قم همه جا در همه صحنه‌ها امام، انقلاب و نهضت را تنها نگذاشتند، مردم قم در مقاطع مختلف شور و هیجان داشتند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: مردم قم در روز 19 دی پیشتاز بودند و سینه خود را در برابر گلوله دژخیمان با ابهت و شهامت از اسلام و انقلاب دفاع کردند تا این انقلاب را به پیروزی رساندند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: قم در تمام مقاطع و در دفاع مقدس با تقدیم شهیدان و سرداران بسیاری در خط مقدم مبارزه با استبداد و استعمار داد.

وی گفت: قم برای دولت و مردم ایران، تنها یک شهر نیست بلکه نماد حیات دینی است، تعلق خاطر این دیار از قرن اول به خاندان رسالت و اهل بیت عصمت و طهارت و همواره به عنوان پناهگاه فکری و معنوی برای ملت ایران و سایر مسلمانان بود.

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: این طلبه کوچک فرزند حوزه خوش‌ترین ایام زندگی‌اش ده سالی بود که در این شهر گذراند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند و چشم انداز فردای این نظام، کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می‌داند.

وی گفت: بزرگترین افتخارات تاریخ علمی، دینی و سیاسی ما از قم و از حوزه علمیه قم است امام راحل تربیت یافته این حوزه بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: مقام معظم رهبری تربیت یافته این حوزه بوده همچنین مراجع بزرگ، اندیشمندان و محققان تربیت یافتگان این حوزه هستند، مرجعیت عامه شیعه را مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در همین حوزه بنیان گذاری کرد.

وی گفت: قیام امام و نهضت امام در سال 41 از قم از حوزه علمیه قم آغاز شد، دین اسلام در مسیر اهل بیت است و تشییع زنده است، زیرا حوزه علمیه قم و اجتهاد زنده است چون اسلام به علم و دانش و عقلانیت استوار است.

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: این حوزه بزرگ و عظیم قم همواره در برابر اباهی‌گری، لاابالی‌گری، جمود و تهجر و ایستاده و می‌ایستد، ما باید بدانیم تهجر و افراط نه تنها دنیای مردم بلکه دین مردم را هم می‌سوزاند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اسلام دین هرج و مشقت نیست بلکه دین نجات است، اظهار داشت: ما به حوزه علمیه مراجع فضلا بزرگان و اندیشمندان افتخار می‌کنیم که در این حوزه هرگز عقل مطرود نبود، هرگز علوم عقلانی در کنار علوم نقلی در انزوا نبود. از این حوزه امام و بزرگانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری و شهید بهشتی تربیته یافته‌ اند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: این حوزه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند، این حوزه بزرگ مستقل، هرگز زیر پرچم هیچ سیاست حزب و جناحی نرفته است و نخواهد رفت. قم گر چه مرکز و مبدا تاسیس نهضت اسلامی و حکومت اسلامی بود البته همواره تابع ولایت در دوران امام و سپس دردوران مقام معظم رهبری بود اما همواره حوزه به صورت مستقل راه و مسیر خود را ادامه داده است و ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: به صراحت اعلام کنم دولت به قم نیاز دارد، ما به نظریه پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دین نیاز داریم ما نیاز داریم که هم پای دانشگاه و دانشگاهیان و فرهیختگان از اجتهاد مجتهدان قم همواره بهره ببریم،در زمانی اجتهاد قم در زمینه لزوم نهضت، تاسیس و تشکیل حکومت اسلامی بود و امروز هم برای رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی به قم نیاز داریم.

وی گفت: این دولت به تمام وعده‌هایی که در 24 خرداد پارسال داده است وفادار می‌ماند، شعار دولت نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: ما به راهمان ادامه می‌دهیم و همه مردم باید بدانند در طول 18 ماه گذشته دولت در زمینه اقتصادی علی رغم این که وارث ویرانی‌های فراوان بود، توانسته است قدم‌هایی را به حمایت شما مردم و هدایت مقام معظم رهبری و پشتیبانی مراجع معظم تقلید، بردارد؛ که هر منصفی را به تعجب وادار می‌کند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما همواره به منتقدان احترام می‌گذاریم و مانند حامیان از حمایت دولت برخوردار بوده و خواهند بود، اما تخریب در این کشور جایی ندارد.

وی گفت: تخریب گرایان از آمار اقتصادی 18 ماهه گذشته خبر ندارند، کنترل تورم، رشد اقتصادی را نمی‌بینند. در 18 ماه گذشته 7 هزار واحد صنعتی نیمه تمام راه اندازی شده است. در این 18 ماه بیش از 200هزار هکتار به آبیاری مدرن و قطره ای مجهز شده‌اند، البته این آمار 3 استان کشور است. سهولت کسب و کار 22 رتبه نسبت به پارسال تغییر کرده است و از رتبه 152 به 130 رسیده است، در ماه‌های گذشته 100 میلیون متر مکعب تولید گاز در روز اضافه شده است.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: ما همه باید نسبت به همه منصفانه قضاوت کنیم و واقعیت‌ها را ببینیم، در طول یک سال ظرفیت تولید نفت روزانه 200 هزار بشکه اضافه شده است. با مقایسه آمار سال 93 با سال‌های قبل می‌بینیم که اگر کار مهمی صورت گرفته، به دست مردم عزیز و بزرگوار ایران شده است. نیاز به اتحاد و همدلی بیشتر داریم نهضت صدایش از قم بلند شد، وحدت صدایش از قم بلند شد، باید برادری و اتحاد صدایش از حوزه قم به گوش به همه ملت ایران برسد.

وی افزود: باید صدای عقلانیت و اعتدال از قم و از حوزه علمیه به گوش همه مردم جهان برسد. ما باید قدر این مردم فداکار و عزیز را بدانیم که همیشه کنار امام و اسلام ایستادگی کرده‌اند.

رئیس جمهوری کشورمان تصریح کرد: در زمینه سیاست خارجی قدم‌های مهمی را در رابطه با جهان به ویژه همسایگان برداشته‌ایم، ما مسیر حل معضلات را از جمله پرونده هسته‌ای را با اقتدار و بدون این که کاری به صدایی از گوشه و کنار و حاشیه پردازی عده‌ای داشته باشیم ادامه داده‌ایم و ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: ما در زمینه هسته‌ای سال گذشته یک قدم مهم برداشته‌ایم و آن توافق موقت بود در سایه آن بخشی از تحریم‌ها برداشته شد، تحریم ظلم به مردم است و توسعه حق مسلم مردم ایران است.به حول و قوه الهی با منطق با استدلال مذاکرات را ادامه می‌دهیم اما طرف مذاکره ما بداند ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست برنخواهد داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد.

روحانی با بیان اینکه طرف مذاکره ما بداند باید پایان این مذاکرات و نتیجه توافق برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد، اظهار داشت: از روز اول در این دولت و در سازمان ملل هم اعلام کردیم تحریم ضد حقوق بشر است، دیروز در ژنو در کمیسیون حقوق بشر این جمله مورد تایید قرار گرفت که تحریم ضد حقوق بشر است. پس ما در دنیا منزوی نیستیم، دیگران منزوی هستند، ما راهمان را ادامه می‌دهیم، در مذاکرات نه تحمیلی را می‌يذیریم نه تحقیری را می‌پذیریم نه ادامه تحریمی را خواهیم پذیرفت.

وی افزود: دولت همانند همه روزهای تاریخ این انقلاب، حمایت ملت و مخصوصا حمایت مردم قم و حوزه علمیه و مراجع تقلید را می‌طلبد ما می‌توانیم دست به دست هم دهیم و از پیچ و خم‌ها عبور کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: کلنگ شروع راه آهن دو خطه برقی سریع‌السیر از تهران به قم، از قم به اصفهان زده شد ما به حول و قوه الهی این طرح مهم را شروع کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد و آن را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم و اعتبار لازم برای این کار که مجموعا 2 میلیارد و 600 میلیون دلار است در چند روز گذشته گشایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: صحن شرقی حرم مطهر هم از امروز شروع به کار و افتتاح می‌شود، البته بخش‌هایی از کار باقی مانده که ان‌شاالله ظرف سال 94 و 95 به اتمام خواهد رسید. همچنین افتتاح آزاد راه قم به گرمسار که تسهیل برای مردم قم و استان‌های همجوار را به دنبال دارد در دستور کار است. کار دیگری که تا فرودین سال آینده به اتمام خواهد رسید رساندن آب از کوچری است که ان‌شاالله به قم خواهد رسید و مردم قم از لحاظ آب شرب هم از لحاظ کیفیت هم از لحاظ استمرار در یک شرایط مناسب و خوبی قرار خواهند گرفت. بخشی از این آب به شهرهای گلپایگان، خوانسار، خمین، محلات و ساوه و روستاهای دیگر خواهد رسید این کار را دولت با همه همت خودش پیگیری خواهد کرد تا به نتیجه نهایی برسد.

روحانی تصریح کرد: تصفیه خانه آب موجود است و توسعه پیدا خواهد کرد، این تصفیه خانه در طول سال 94 به اتمام خواهد رسید که 70 هزار متر مکعب آب را در اختیار می‌گذارد و بهره‌برداریش در اوایل سال 95 ان شالله خواهد بود. پیشرفته ترین تصفیه خانه فاضلاب کشور ان‌شاالله در قم ایجاد خواهد شد و کل این پروژه در سال 94 به اتمام خواهد رسید و افتتاح خواهد شد.دولت مصمم است ساخت یک بیمارستان بزرگ و مجهز در قم را برای سال آینده آغاز کند و امروز بخش خصوصی برای اجرای این طرح اعلام امادگی کرده اگر هم بخش خصوصی نباشد دولت این مهم را از خودش برای مردم عزیز و فداکار قم به یادگار خواهد گذاشت.

رئیس جمهوری کشورمان افزود: در زمینه کشاورزی طرح‌هایی که مد نظر دولت است آبیاری مدرن و هم چنین برنامه کشاورزی گلخانه‌ای است که برای امسال دوازده میلیارد تومان اعتبار گذاشته و برای سال آینده اعتبار بیشتری خواهیم گذاشت که ان‌شاالله کشاورزی قم توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: در زمینه صنعت نیازمندهایی که برای تسهیلات و تکمیل طرح‌های صنعتی و سرمایه در گردش وجود دارد هر مقدار که نیاز باشد بانک مرکزی متعهد شده که از طریق بانک‌های عامل این کار را انجام دهد. مجتمع فرهنگی قم ان‌شاالله در سال 94 تکمیل خواهد شد.

رئیس جمهوری کشورمان گفت: در این سفر 30 پروژه مهم مد در نظر قرار داده‌ایم، که ان‌شاالله این پروژه‌ها را در شورای اداری فردا شب تشریح خواهیم کرد، کل اعتباری که برای این پروژه‌ها در نظر گرفته‌ایم 379 میلیارد تومان است که این پروژه‌ها بخشی در سال 94 و بخشی در سال 95 به اتمام خواهد رسید. همچنین لازم می دانم از همه شما عزیزان به دلیل این حضور سپاسگذاری کنم.

وی گفت: روحانی وطن دومش قم عزیز و شریف است، افتخار ما فرزندی این حوزه مقدس علمیه قم است. دولت خود را برای خدمت به قم و توسعه آن متعهد می‌داند. همه مردم چشم امیدشان در معنویت و اخلاق به این حوزه علمیه مقدس است، درود و سلام بر مردم شریف قم.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark