کد مطلب: 30826
 
ظریف: ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند همکاری کنند
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک درخصوص توسعه مناسبات دوجانبه و همچنین روابط ایران و اتحادیه اروپایی گفتگو و تبادل نظر کردند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۶
به گزارش زاهدانه،وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک درخصوص توسعه مناسبات دوجانبه و همچنین روابط ایران و اتحادیه اروپایی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند .


محمد جواد ظریف و دیدیر ریندرز روز یکشنبه (4 اسفند) در تهران همچنین پیرامون تحولات منطقه ای و بین المللی رایزنی و تبادل نظر کرده، تقویت مشورتها و همکاری فیمابین را در موضوعات مورد علاقه مورد تأکید قرار دادند.

 ظریف در این دیدار با اشاره به سابقه چند قرن رابطه ایران و بلژیک ، ابراز امیدواری کرد با سفر وزیر امور خارجه بلژیک به تهران و مذاکرات جدی و سازنده مقامات دو طرف، مرحله جدیدی از روابط آغاز شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه مثبت همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور از جمله در حوزه های گمرک، راه آهن ،کارخانجات قند و شکر و برنامه های آتی حضور و مشارکت شرکتهای بلژیکی در ایران ، اهمیت تقویت همکاری بخشهای خصوصی و اتاقهای بازرگانی را در ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی خاطرنشان ساخت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تسهیل همکاری بخشهای خصوصی و دولتی اعلام کرد.

وی با توجه به دیدار آتی خانم کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپایی و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، گفتگو و دیالوگ میان ایران و اتحادیه اروپایی درخصوص همکاریهای دوجانبه و مسائل مورد علاقه طرفین را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپا می توانند درمورد بسیاری از مسائل منطقه ای گفتگو و همکاری داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر علیه نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در لبنان، وجود افراطی گری و تروریسم در منطقه را نگران کننده و یک چالش امنیتی بزرگ برای منطقه و جهان خواند و تصریح کرد، با توجه به تشابه مواضع ایران و اتحادیه اروپا در این رابطه ، طرفین می توانند همکاریهای موثری داشته باشند.

ظریف همچنین آینده افغانستان را برای منطقه و جهان با اهمیت خواند و با اشاره به اینکه تروریزم و افراط گرایی توامان شده اند، تاکید کرد: ایران و اتحادیه اروپا منافع مشترک زیادی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته دارند.

وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص مسئله هسته ای و مذاکرات اخیر ایران و 1+5 در وین با اشاره به ضرورت اجتناب از  اقداماتی که بی اعتمادی مردم ایران را دامن می زند، تصریح کرد: چنانچه اراده سیاسی وجود داشته باشد، مسئله هسته ای بعنوان یک بحران غیر ضروری قابل حل است.

دیدیر ریندرز وزیر امور خارجه بلژیک نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه بین بلژیک و ایران ابراز امیداواری کرد مناسبات بلژیک و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف گسترش یافته و مکانیزم تقویت این مناسبات سازماندهی شود.

وی با اشاره به زمینه های مساعد همکاری میان ایران با بلژیک و نیز اتحادیه اروپایی از جمله در حوزه های منطقه ای و بین المللی ، از میزبانی چند میلیون پناهنده در ایران تقدیر کرد و علاقمندی بروکسل را برای توسعه همکاری با ایران در مبازه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروریزم و افراط گرایی و کمک به حل و فصل بحرانها اعلام  داشت.

وزیر امورخارجه بلژیک با اشاره به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه تصریح کرد: بلژیک معتقد است ایران می تواند نقشی مهم در حل وفصل بحرانهای منطقه خاورمیانه ایفاء کند.

وی با اعلام حمایت بلژیک از مذاکرات ایران و 1+5، ابراز امیداری کرد جمهوری اسلامی ایران و گروه EU3+3  بتوانند به تفاهم نهایی در زمینه هسته ای دست یابند.

در این دیدار طرفین همچنین پیرامون تحولات خاورمیانه، سوریه، افغانستان ، لبنان و حقوق بشر رایزنی کرده ، دیدگاهها ونقطه نظرات خود را بیان کردند.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark
مرجع : شبکه اطلاع رسانی دانا