کد مطلب: 30141
 
همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی در زاهدان پایان یافت
بیست و پنجمین همایش علمی - تحقیقی مذاهب اسلامی با حضور علما، محققان و فرهیختگان فریقین داخل کشور پس از دو روز برگزاری در سرسرای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در زاهدان به کار خود پایان داد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۳۹
همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی در زاهدان پایان یافت
 

به گزارش زاهدانه ، در این همایش علمای شیعه و سنی در ارتباط با موضوعاتی همچون امامت و حکومت اسلامی مطلوب دینی در دوران معاصر، نقش زنان در حکومتهای دینی، اهل بغی و کالبدشکافی اندیشه های خروج بر حکومتهای کشورهای اسلامی و جایگاه حاکم اسلامی در اندیشه های سیاسی فریقین در سه کمیسیون بانوان، کمیسیون فقهی و کمیسیون سیاسی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رییس کمیسیون سیاسی این همایش در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اعضای کمیسیون سیاسی که از علمای شیعه و سنی بودند در پایان نشستهای خود در 12بند به اتفاق نظر رسیدند که موضوع ˈدین اسلام آخرین دین کامل الهی است که مبانی و مبادی شریعت و سیاست را تبیین و به منصه ظهور رسانده است و شروط عمومی حاکم عبارت از عقل، بلوغ، ذکوریت، عدل، آگاهی به حوادث، آگاهی به حکام می باشدˈ از مهمترین بند بیانیه پایانی همایش محسوب می شود.

حجت الاسلام ˈغلامحسین اعرابیˈ افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته در این کمیسیون مسلمانان حق براندازی حکومت را به صرف برخی نارضاییها ندارند و تنها در صورتی می توانند با حکومت مبارزه کنند که حاکم مرتد شده باشد، حکومت اسلامی باید از حقوق اقلیتهای دینی طبق موازین شرعی پاسداری کرده و نهادهای جمهوری اسلامی منطبق بر موازین اسلامی است و در آن حق حاکمیت مردمسالاری دینی و انتخاب حاکم از سوی مردم منطبق بر موازین سیاسی اسلامی است.

وی اظهار داشت: عنوان ˈمجلس خبرگان مصداقی از اهل حل و عقد است که وظیفه تعیین حاکم را برعهده دارد، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نظارتی عام تضمین کننده صلاح و سداد حکمرانان است، نظام اسلامی ماهیتی متفاوت با سکولاریزم و لاییک دارد و بر مسلمانان چه شیعه و چه سنی لازم است که نگران تلاشهای مخرب اسلام ستیزان باشند و توطئه های آنان را با وحدت و اسنجام خنثی سازندˈ از دیگر بندهای این کمیسیون در بیانیه پایانی محسوب می شود.

وی گفت: اعضای کمیسیون سیاسی در پایان این همایش جریانهای اخیر در کشورهای اسلامی از جمله تبلیغات سوء علیه فرق را که در ماهواره ها صورت می گیرد و همچنین درگیریهای طالبان و جریانات تکفیری را محکوم کردند.

رییس کمیسیون بانوان این همایش نیز به ایرنا گفت: در این کمیسیون که برای نخستین بار تشکیل شد جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی به بیان دیدگاههای اسلام، چالشها و راهکارهایی در این زمینه پرداختند.

مجتهده ˈزهره صفاتیˈ با اشاره به هفت بند که مورد وفاق در این کمیسیون قرار گرفت افزود: اولویت و محور قرار دادن خانواده و حفظ کیان آن، تاکید بر مساله تحصیل و رشد علمی و فکری زن، درک صحیح از زنان با حفظ حقوق و کرامت انسانی آنان و تعریف مشاغل متناسب با وضعیت فیزیکی و ظرفیتهای بانوان از مهمترین مصوبات این کمیسیون است.

مولوی ˈعبدالصمد ساداتیˈ به عنوان رییس کمیسیون فقهی این همایش نیز به ایرنا گفت: موضوعاتی از جمله توجه و عمل به اسوه نبوی و سیرت نبی مکرم اسلام در تمام ابعاد زندگی، ترویج این مساله که اسلام دین وحدت، شفقت و مهربانی است و همه را از خشونت، تنفر، سوء رفتار و اخلاق منع می کند و گسترش توجه به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهمترین وظایف امت اسلامی، از مهمترین مصوبات این کمیسیون بوده است.


انتهای پیام /

Share/Save/Bookmark