کد مطلب: 63201
 
فرماندار زاهدان خبر داد:
آماده‌باش ۱۰۰ درصدی در پی بارندگی‌های زاهدان
فرماندار زاهدان گفت: با پیش‌بینی بارندگی همه دستگاه‌ها اقدامات اولیه خود را شروع کردند و با آماده‌باش ۱۰۰ درصدی همه پای‌کار هستند تا احتمال خطر سیل و آب‌گرفتگی مدیریت شود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۹
 
علیرضا شهرکی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار «زاهدنیور» در خصوص اقدامات انجام شده در شرایط بارندگی شدید زاهدان بیان کرد: در جلسه مدیریت بحران تقسیم کار و تعیین تکلیف انجام شد و با لغو همه مرخصی‌ها و مأموریت‌های غیرضروری آماده‌باش صد درد صد اعلام شد.

وی ادامه داد: با پیش‌بینی‌های انجام شده همه دستگاه‌ها اقدامات اولیه خود را شروع کردند این احتمال می‌رفت که شهر زاهدان و حتی نصرت‌آباد در خطر سیل و آب‌گرفتگی باشد همه پای‌کار آمدند تا هدایت آب‌های سطحی و لایروبی انجام شد.

فرماندار ضمن اشاره به بازدیدهای انجام شده از خروجی شهر زاهدان تصریح کرد: بارندگی در منطقه کورین و ساعات اولیه بارندگی در شهر زاهدان باتوجه‌به اقدامات و پیش‌بینی‌های انجام شده حجم روان آب هیچ دغدغه‌ای ایجاد نکرد غیر از چند نقطه در سطح که به دلیل موقعیت و طراحی آن نقاط دچار آب‌گرفتگی تدریجی شد.

وی افزود: بلوار قلنبر از مناطقی بود که دچار آب‌گرفتگی شدید شد بود که با مشاوره‌های انجام شده امید داریم که این مشکلات در آینده مرتفع شود همچنین در انتهای امام خمینی شرقی نیز با افزایش بارندگی آب‌گرفتگی ایجاد شد در این منطقه حتی برخی از منازل شهروندان دچار آب‌گرفتگی شد که باهمت همکارانمان در ستاد مدیریت، بحران آب و فاضلاب، معتمدین و بسیجیان این دغدغه نیز برطرف شد.

شهرکی تشریح کرد: حجم زیادی از روان آب‌ها از حوزه بالادست زاهدان از سمت جاده میرجاوه، حوزه کلاته و کوه‌های اطراف به اردوگاه شهید مطهری وارد شد که تخریب برخی از دیوارها را به دنبال داشت در لحظه در مکان حضور پیدا کردیم و مشخص شد که احتمال ورود روان آب‌ها به درون شهر وجود دارد.

 
۸ اکیپ امدادی و تیم‌های آتش‌نشانی برای انحراف آب فعالیت داشتند

 وی ادامه داد: اقدامات لازم برای انحراف مسیر آب تمهید شد که متأسفانه به دلیل حجم گسترده آب علی‌رغم تلاش‌های همه همکاران بخشی از این آب به درون شهر راه پیدا کرد که منجر به انسداد مسیر میدان دکتر حسابی شد و به سمت زیباشهر و بزرگمهر حرکت کرد همچنین برخی از معابر نیز مانند خیابان دانشگاه با حجم آب ورودی مواجه و دچار آب‌گرفتگی شد.

فرماندار اذعان کرد: هشت اکیپ امدادی به همراه تیم‌های آتش‌نشانی به انحراف آب کمک کردند و خروج آب از منطقه زیباشهر به سمت لار اتفاق افتاد در این منطقه با تلاش‌های انجام شده مشکلی وجود ندارد این روند تا سه صبح ادامه داشت.

وی افزود: تیم‌های امدادی، همه دستگاه‌ها به‌خصوص شهرداری سنگ تمام گذاشتند در منطقه آرامستان و فرودگاه حجم بعدی روان آب‌ها تهدید می‌کرد که با حضور عوامل اجرایی در حوزه بالادست زهدان و بلوار فرودگاه به همراه تیم‌های امدادی هدایت آب را بر عهده گرفته شد با تلاش‌های انجام شده نه آسیبی وارد شد و نه پروازی کنسل شد.

شکستگی پل داعی آباد تلفات جانی نداشت

شهرکی مطرح کرد: در منطقه پایین‌دست، خیابان شریعتی، شهرک کامبوزیا و منطقه داعی آباد که در مسیر خروجی آب به سمت لار قرار داشتند آب‌گرفتگی و مشکلاتی مانند شکستگی پل داعی آباد رخ داد که تلفات جانی در پی نداشت و با پشتیبانی بخش خصوصی و دولتی آن مسیر نیز بعد از یکی دو ساعت وقفه در تردد بازگشایی شد.

وی ادامه داد: هم‌زمان با این اتفاقات در مسیرهای مواصلاتی دو مورد تصادف گزارش شد که به‌خوبی مدیریت شد همراهی خوب مردم با عوامل اجرایی باعث شد مسیرها به‌سرعت بازگشایی شود برخی از خودروها دچار نقص فنی شدند که این موارد نیز رفع رجوع شد.

فرماندار عنوان کرد: همچنان باتوجه‌به اعلام بارش‌های پراکنده از شب گذشته در بالادست به همراه شهرداری اکیپ های شروع به فعالیت‌کردن و مسیرهایی برای احتمال وجود روان آب بعدی تعریف شد تا ورود آن به شهر مدیریت شود.

توسط گروه‌های جهادی غذای گرم طبخ و توزیع شد
وی افزود: گروه‌های جهادی در نقاط مختلف شهر زاهدان به‌خصوص در مناطقی که بافت فرسوده‌تری دارد مثل بلوار حاج‌قاسم سلیمانی و شمال زاهدان حضور دارند، اکیپ های هلال‌احمر در نقاطی که امکان داشت شرایط اسکان را فراهم کردند.

شهرکی اظهار کرد: حضور خودجوش مردم گروه‌های جهادی باعث شد که بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم و تلفات جانی نداشته باشیم به‌وسیله بسیج سپاه شهرستان غذای گرم طبخ شد برای افراد کارتون خواب، بی‌خانمان و افرادی که دچار آسیب شدند توزیع شد.

وی در پایان گفت: از شهروندان درخواست می‌شود باتوجه‌به اینکه هوا مطلوب است و در روزهای پایانی هفته قرار داریم از خارج‌شدن از منازل به سمت مناطق اطراف شهر و طبیعت خودداری کنند، ترددهای غیرضرور به‌شدت خطرناک و هوا مستعد تغییر است با توجه‌به شیب شهر زاهدان احتمال بروز خطر وجود دارد خواهشمندیم شهروندان طبیعت از داخل منزل لمس بکنند و زمانی که شرایط پایدار شد از فضا استفاده کند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark