کد مطلب: 62148
 
باید‌ها و نباید‌های روزه داری؛
ماه رمضان و تغذیه مناسب برای دانش‌آموزان
دآنش‌آموزان باید سه وعده غذایی افطار، شام و سحری را در برنامه روزه داری خود رعایت كنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۶
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، تغذیه‌ صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه‌ی غذایی است.

تنوع به معنی استفاده ازگروه‌های غذایی اصلی شامل؛ نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی‌ها، میوه‌ها و گروه گوشت و جایگزین‌های آن و تعادل به این معنی است که از همه‌ گروه‌های غذایی به مقدار کافی مصرف کرده و از کم خوری یا پرخوری پرهیز شود.

درماه رمضان، تغییراتی در سیستم تغذیه‌ای خانواده‌ها رخ می‌دهد با توجه به اینکه نوجوانان که اغلب آن‌ها را دانش‌آموزان و یا کنکوری‌ها تشکیل می‌دهند، باید از برنامه‌ی غذایی خاصی پیروی کنند.

وعده‌های غذایی در ماه رمضان به سه وعده افطاری، شام و سحری تقسیم می‌شوند و دانش‌آموزانی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند باید به این نکته توجه داشته باشند که خوردن افطاری و سحری با رعایت اعتدال ضروری است.

وعده سحری باید تأمین‌کننده بیشتر انرژی بدن در طول روز باشد در وعده سحری، مصرف غذا‌های سبک و مختصر شامل؛ گروه‌های غذایی شیر و لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، میوه‌ها و سبزی‌ها، نان و غلات (برنج و نان) توصیه می‌شود.

لبنیات باعث استحکام استخوان‌ها و تقویت دندان‌ها می‌شود

منصور شهرکی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: دختران و پسرانی كه به سن تكلیف نرسیده‌اند، به خصوص آن‌هایی كه از نظر جثه كوچک و كم وزن هستند بهتر است روزه كامل نگیرند.

وی افزود: روزه داری پیش از این سن بسته به میزان تحمل كودك، وضعیت عمومی سلامت و تغذیه وی متفاوت است.

شهرکی گفت: وجود لبنیات در رژیم غذایی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلول‌های عصبی بسیار مفید بوده و موجب آرامش اعصاب در دانش‌آموزان خواهد شد.

به گفته متخصص تغذیه؛ همچنین لبنیات باعث استحکام استخوان‌ها و تقویت دندان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید سبزیجات تازه و میوه را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند و این مواد برای رفع یبوست و بوی بد دهان، مفید هستند.

شهرکی تشریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که در مورد تغذیه در ماه رمضان باید به آن توجه کرد میزان غذا خوردن است یکی از مشکلات در سیستم غذایی دانش‌آموزان حجم غذا تحت کنترل نیست.

این متخصص گفت: حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از معضلات غذا خوردن برخی از دانش‌آموزان سریع خوردن غذا که معمولاً به دلیل محدودیت زمانی، استرس داشتن در موقع غذا خوردن و یا به رسم عادت است به هر دلیل که باشد تأثیرات مضرش در روی معده بسیار شدید خواهد بود و عواقبی ناگوار به دنبال خواهد داشت.

شهرکی تصریح کرد: دانش‌آموزانی كه به هر علت نمی‌توانند غذای كافی و مغذی دریافت كنند، بعد از افطار از شربت‌ها و قرص‌های ویتامین مناسب سن استفاده تا نگرانی‌های والدین برای ایجاد كمبود‌های تغذیه‌ای در این ماه برطرف شود.

متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می‌شوند که به هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش پیدا کند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark