کد مطلب: 35292
 
نیم‌درصد بودجه عمومی کشور به "صندوق نوآوری و شکوفایی" اختصاص می‌یابد
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: قرار است سالانه 0.5 درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یابد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۴۹
نیم‌درصد بودجه عمومی کشور به "صندوق نوآوری و شکوفایی" اختصاص می‌یابد
 
به گزارش زاهدانه به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست خبری بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اهداف شکل گیری و عملکرد شش ماهه صندوق نوآوری و شکوفایی را تشریح کرد و در این رابطه توضیح داد: صندوق نوآوری و شكوفایی به منظور كمك به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تكمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و كاربردی نمودن دانش از طریق ارایه كمك‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، تشكیل شده است. 

بهزاد سلطانی با اشاره به اینکه در سال 1387 لایحه قانونی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به مجلس شورای اسلامی ارسال و در سال 1389 به تصویب رسید، افزود: در سال 1391 اساسنامه و آئین‌نامه اجرائی صندوق تصویب شد و در نهایت پس از انتظار طولانی نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت صندوق از سال 91 آغاز شد.  
 
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با استناد به قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» مصوب 1389 گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق ارایه كمك‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، با هدف كمك به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تكمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری ‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و كاربردی نمودن دانش تشکیل شده است. 
 
به گفته دکتر سلطانی ماموریت‌های اصلی صندوق شامل: تامین مالی توسعه فناوری و کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان، کمک به گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان و ایفای نقش در توسعه کشور می شود. 
 
شروط برخورداری از امکانات صندوق 

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری وشکوفائی درباره شرایط افرادی که می‌توانند از خدمات صندوق استفاده کنند، گفت: بر اساس قانون، تسهیلات این صندوق تنها به شرکت‌ها یا موسسات خصوصی یا تعاونی دانش بنیان اعطا می‌شود و بطور کلی صندوق به طرح‌های این شرکت‌ها که از فاز تحقیقات عبور کرده‌اند، تسهیلات ارائه می‌دهد. در واقع در چرخه نوآوری وشکوفایی به حلقه اول و آخر یعنی مرحله پژوهش آزمایشگاهی و در نهایت حضور در بورس و به سود رسانی، کاری ندارد و فاصله این دو مرحله یعنی «صنعتی و تجاری شدن طرح ها» را حمایت می‌کند.  
 
وی افزود: 1+5 شرط برای برخورداری از امکانات صندوق در قانون ذکر شده است. براین اساس شرکت یا موسسه‌ای که در "اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی به ثبت رسیده" ،"شرکتی که به صورت خصوصی یا تعاونی" اداره می‌شود ، "شرکت‌های دانش‌بنیان"، "شرکت های دانش بنیانی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند"، "شرکت‌هایی که در حوزه فناوری برتر فعال هستند" ، "شرکت‌هایی که طرح آنها دارای ارزش افزوده فراوان باشد" و در نهایت "شرکت دانش بنیانی که سابقه منفی اقتصادی حرفه ای نداشته باشد" می توانند از خدمات صندوق بهره مند شوند. 
 
سلطانی در ادامه گفت: به غیر از این موارد صندوق‌های پژوهش و فناوری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و شرکت‌های خدمات تجاری‌سازی هم می‌توانند از خدمات صندوق بهره‌مند شوند. 
 
ثبت 3500 شرکت دانش بنیان در سامانه معاونت علمی 

وی با بیان اینکه خوشبختانه طی 6 ماه گذشته نام 3500 شرکت در سامانه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به ثبت رسیده است ادامه داد: از این تعداد 413 شرکت دانش بنیان شده اند و از طرف معاونت علمی و فناوری کتباً جهت حمایت به صندوق معرفی شده است. در نهایت تعداد 98 شرکت تاکنون طرح‌های خود را به صندوق ارائه داده‌اند که 21 طرح نهایی و تایید شده است. در مجموع رقم 18 میلیارد و ششصد و هفتاد میلیون تومان تسهیلات برای آنها مصوب شده است. از مجموع طرح‌ها 8 طرح رد شده اند، 15 طرح در مراحل نهائی ارزیابی هستند و مابقی به دلیل دریافت طرح در چند هفته اخیر در مرحله اولیه ارزیابی قرار دارند. 
 
سلطانی در ادامه تاکید کرد: در حالی که برای امسال 1000 میلیارد تومان بودجه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خواهیم داشت، پیش بینی می کنیم علیرغم سونامی مراجعه شرکت های دانش‌بنیان در چند ماه آینده، با کمبود طرح دانش بنیان اقتصادی خوب روبرو شویم. 
 
تامین اعتبار 1000 میلیارد تومانی 

به گفته رئیس هیات عامل و رئیس صندوق سرمایه اولیه صندوق، در ابتدا مبلغ سه هزار میلیارد تومان در حداكثر سه سال در نظر گرفته شد که قرار بود از طریق حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی ، تأمین و پرداخت شود که البته در سالهای 91 و92 این اتفاق محقق نشد و امسال برای اولین بار و با پیگیری و تاکید ریاست محترم جمهوری، امید می رود بودجه 1000 میلیارد تومانی صندوق تامین شود. بعد از آن هم قرار است سالانه 0.5 درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق اختصاص یابد. با وجود حمایت های مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و به امید خدا حتماً این اعتبارات در سال های آینده محقق خواهند شد و از زحمات آقای دکتر نهاوندیان و به ویژه دکتر ستاری در حمایت کامل از صندوق تشکر کرد. 
 
به اعتقاد رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی این مبلغ در مقایسه با آنچه تاکنون برای فناوری در کشور هزینه شده، بزرگ و قابل توجه است، اما در مقایسه با پولی که در کشور هزینه می شود و نیازی که برای توسعه فناوری کشور وجود دارد، بسیار ناچیز است. به خصوص اینکه در حال حاضر تنها 42 هزار میلیارد تومان صرف یارانه و معیشت مردم می شود. قطعا می بایست چندین برابر این مقدار برای توسعه فناوری کشور صرف شود تا بتوانیم همچون کشورهای پیشرفته بعد از 10 سال از محل توسعه فناوری یارانه پرداخت کنیم. 
 
سلطانی در ادامه نشست، عملکرد 6 ماهه صندوق را مثبت ارزیابی و اعلام کرد: موتور محرک صندوق نوآوری و شکوفایی روشن شده است و در لایه‌های بعدی تلاش داریم تا پول بانک ها را به سمت فناوری جذب و شرکت های خطر پذیر را ساماندهی کنیم. ضمن آنکه سرمایه های دولتی را هدایت و فرهنگ وقف فناوری را در جامعه ایجاد کنیم . هدایت سرمایه های مردمی به سمت فناوری و در آخر مشارکت با سرمایه های خطرپذیر خارجی از جمله اهداف آتی صندوق هستند. 
 
تصویب 28 دستورالعمل در صندوق 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفائی افزود: یکی از کارهای مهمی که در این مدت انجام شد تصویب 28 دستور العمل در صندوق بود، تا بتوانیم براساس آن با انضباط مالی بیشتری حرکت کنیم و فعالیت‌های صندوق را نهادینه کرده و از ایجاد رانت جلوگیری کنیم. ضمن آنکه کار با صندوق‌های پژوهش ونوآوری در دستور کار صندوق داریم و تا کنون با 9 صندوق قرارداد به امضا رسیده است، تا در ارزیابی و اعطای تسهیلات به بخشی از شرکت های دانش بنیان به عنوان عامل ما عمل کنند. همچنین با 12 بانک در حال تعامل هستیم تا در نهایت از میان آنها 5 تا 6 بانک که توانایی آن­را داشته باشند تا بیشترین خدمات را در سطح کشور به شرکت‌های دانش بنیان اعطا کنند، انتخاب کنیم. 
 
سلطانی صندوق نوآوری و شکوفایی را یک سازمان هیات امنائی توصیف و ادامه داد: نمایندگان قوای مجریه و مقننه برای تسریع و دقت بیشتر تخصیص اعتبارات در ارکان صندوق حضور دارند و در این خصوص اظهار داشت: این صندوق طبق قانون به صورت هیات امنایی و زیر نظر رئیس محترم جمهور به عنوان رئیس هیات امنای صندوق تشکیل و انجام وظیفه می‌ کند.
 
رئیس جمهور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، بانک مرکزی و بنیاد ملی نخبگان هیات امنای صندوق را تشکیل می دهند. اعضای حقیقی عضو هیات امناء نیز عبارتند از مهندس ترکان، دکتر نهاوندیان و دکتر سهراب پور. اعضاء هیات‌عامل نیز 7 نفر به انتخاب هیأت امناء هستند.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark