کد مطلب: 45526
 
زاهدانه گزارش می دهد؛
دعوای امروز والدین، مشکل فردای فرزندان
دعوا، نمک زندگی است، قبول، اما گاهی شوری این نمک برای فرزندان غیرقابل تحمل است. دعوای والدین در مقابل فرزندان می تواند اثرات بدی به دنبال داشته باشد و به احساسات آنان آسیب وارد کند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۳
 
به گزارش زاهدانه، همه اش تقصیر تو بود، از همان اول به من احترام نمی گذاشتی، فکر کردی من کُلفَتم هر چه دلت خواست به من بگویی و در مقابلت جز سکوت کاری نکنم، نخیر آقا دیگه خسته ام از زندگی با تو صبرم تمام شده!
چند لحظه بعد صدای شکستن شیشه و فریادهای مرد به گوش می رسد و کودکی حیرت زده با صدای گریان به والدینش نگاه می کند، نمی داند در این دعوا به مادرش پناه ببرد یا از پدرش دفاع کند.
جر و بحث های بین زن وشوهر که با فریاد، قهر و آشتی همراه است شاید برای خود شما مشکلی ایجاد نکند اما جر و بحث های خانوادگی بدترین اتفاقی است که فرزند شما می تواند در محیط خانه تجربه کند و یاد بگیرد. دعوا، نمک زندگی است؛ قبول، اما گاهی شوری این نمک برای بچه ها غیرقابل تحمل است. دعوای والدین در مقابل بچه ها می تواند اثرات بدی به دنبال داشته باشد و به احساسات فرزندان آسیب وارد کند.

تحمل این شوری سخت است

کارشناس مرکز مشاوره مهر در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با بیان اینکه خانواده، پویاترین نظام اجتماعی است می گوید: خانواده سالم، خانواده ای است که در آن گله مندی با بی احترامی و حرمت شکنی همراه نباشد، به هر حال مشاجره در هر خانواده ای وجود دارد و نمی توان این واقعیت زندگی را منکر شد، اما آنچه باید در این میان رعایت شود حرمت زن و شوهر است.
مهدوی فر بیان می کند: زن و شوهر می توانند در مقابل فرزندانشان از هم گله کنند، اما حق ندارند به یکدیگر لطمه روحی و جسمی وارد کنند، چرا که این کار صدمات جبران ناپذیری را روی فرزندانشان می گذارد.
وی با بیان این نکته که احساسِ امنیت حق فرزندان است، تاکید می کند: هر فرزندی به امنیت روانی نیاز دارد والدین موظف هستند این نیاز را برایشان تامین کنند چرا که درگیری های اندک و مشاجره های محدود والدین، می تواند زندگی سایر اعضای خانواده را دچار آشفتگی و بحران جدی کند، حتی زمانی که والدین با سردی یا رفتار خصمانه با یکدیگر برخورد می کنند و سعی دارند فرزندان متوجه اختلاف آنها نشوند، فرزندان احساس پریشانی و اضطراب را همواره در خود حس می کنند.
وی می گوید: فرزندان در واقع نقش بزرگ ترها را بازی می کنند و دیدن مداوم دعوا می تواند موجب این تصور در آن ها شود که دعوا کردن و جروبحث، یک امر طبیعی در زندگی است و همین، یعنی قرار دادن نامناسب ترین الگو برای زندگی آینده فرزند، اثرات این آموزش ناخودآگاه و غلط را می توان در همان کودکی و در بازی های کودکانه فرزندان و نحو تعامل آن ها بادوستان و همسالان شان مشاهده کرد.

خانواده سالم در گرو افراد سالم در خانواده است

کارشناس مرکز مشاوره مهر ادامه می دهد: همانطور که جامعه سالم در گرو خانواده سالم است، خانواده سالم هم در گرو افراد سالم در خانواده است. مسلما تنش ها و اختلافات زناشویی والدین می تواند احساس امنیت و آرامش فرزندان را سلب کند و از اعمال وظیفه نقش والدین بکاهد، به همین منظور فرزندان در جنبه های مختلف زندگی قادر به رشد نبوده، بلکه دچار مشکلات روحی و رفتارهای بزهکارانه و ضد اجتماعی می شوند که در پی آن جامعه نیز دچار مشکل می شود.
وی با بیان اینکه والدین الگوی فرزندان هستند، می گوید: مشاجره والدین بعنوان الگوی فرزندان اثرات مخربی وی آنان دارد، تصور کنید اگر در خانه ای2 بچه وجود داشته باشد آن ها نسبت به هم پرخاشگر می شوند. تک فرزندهایی هم که شاهد دعواهای پدر و مادر هستند ممکن است نسبت به دوستان و همکلاسی های شان رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشند و الگوی دعوا پدر یا مادر را در محیطی دیگر اجرا کنند.

دعوا، نمک زندگی نیست

مهدوی فر در خصوص اینکه گروهی از خانواده ها معتقدند دعوا نمک زندگی است، می گوید: واقعیت این است که مشاجره زن و شوهر نه تنها نمک زندگی نیست، بلکه باعث از هم پاشیدگی زندگی و تیرگی روابط و ناراحتی اعصاب، بالا رفتن فشار خون، سوء هاضمه، بی خوابی و مهم تر از همه از بین رفتن محبت در زندگی زن و شوهر و فرزندان می شود.
وی در پایان بیان می کند: مهمترین ارتباط موثر بین والدین، گوش کردن واقعی به صحبت های همدیگر است، هر چند گاهی این مهارت ساده چندان دشوار می شود که افراد خود را به نشنیدن می زنند و جواب را از قبل حاضر و آماده دارند، به طور قطع گوش کردن، مهمترین مهارتی است که می تواند از ایجاد اختلافات جلوگیری کند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark