کد مطلب: 48442
 
عقدی که در آسمان‌ها بسته شده است/بالشتی به نرمی جمال و به سختی زندگی جوانان
حساسیت برخی از خانواده‌ها مبنی بر رعایت برخی از سنت‌های اشتباه که گاها نشات گرفته از جهل است متاسفانه نتیجه‌ای جز جدایی برای جوانان ندارد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
 
به گزارش زاهدانه به نقل از خبرنگاران جوان؛ بسیاری از انسان‌ها حتی جسارت بخشیدن و دور ریختن لباس‌هایی که مدت‌هاست بدون استفاده در کمدهایشان خاک می خورد را ندارند، حال از آن‌ها توقع داریم باورهای غلطی را که قرن‌هاست در ذهنشان زنجیر شده را به راحتی کنار گذاشته و دور بریزند...!!

*ازدواج در ادیان مختلف

ترغیب جوانان به ازدواج در ادیان مختلف به روش‌های گوناگونی است که در دین مبین اسلام تشویق به این امر در بسیاری از روایات دیده می‌شود. اسلام برای تشکیل خانواده با تمامی عواملی که ممکن است افراد را از این امر باز دارد به شدت مبارزه می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) از ازدواج به عنوان یکی از سنت‌های خود نام برده است و در این باره می‌فرماید: هرکس توانایی ازدواج کردن داشته باشد و ازدواج نکند از ما اهل بیت(علیه‌السلام) نیست.

ازدواج در دین مسیحیت نیز امری مقدس دانسته شده و کلیساهای کاتولیک و ارتودکس این امر را به عنوان یکی از شعائر دینی پذیرفته‌اند.

*ازدواج در پس سنت‌های خرافی

با توجه به مهم شمردن امر ازدواج در دین اسلام اما متاسفانه در برخی از شهرهای ایران شاهد حضور افرادی هستیم که درگیر بسیاری از خرافات در این امر هستند به طوری که فرزندان خود را مجبور به ازدواج‌هایی می‌کنند که هیچ میلی به آن ندارند و علاوه بر آن از دوام چندانی برخوردار نیستند و تنها برای پیروی از والدین خود و یا از دست نرفتن آبروی پدر و مادرهایشان با این امر موافقت می‌کنند.

*انتخاب شریک زندگی در بدو تولد!

تا به امروز همه ما حداقل یک بار این جمله را شنیده‌ایم که عقد دخترعمو و پسرعمو در آسمان بسته شده و یا این که دختر و پسر را در هنگام نوزادی برای یکدیگر نامزد می‌کنند یعنی آن نوزادان بی‌گناه و از همه‌جا بی‌خبر بنا به سنت‌هایی کهنه به عنوان نامزد اعلام می شدند تا زمانی که طرفین به سن بلوغ برسند و بدون در نظر گرفتن و تغییر شرایط مجبور به ازدواج با یکدیگر می‌شوند.

و یا دخترعمو و پسرعمویی که هنگام تولد بزرگترهای فامیل با افتخار و خوشحالی مبنی بر رعایت سنت‌ها آن‌ها را برای یکدیگر نشان کرده و در بزرگسالی حتی در صورت علاقه نداشتن به یکدیگر و یا نداشتن تناسب و تفاهم باید برای احترام به سنت‌هایی که نشات‌گرفته از جهل است زیر یک سقف بروند و زندگی که انتهای آن از ابتدایش مشخص است را شروع کنند.

*هشت سنت اشتباه در ازدواج از نگاه رهبر انقلاب

رهبر انقلاب در اظهار نظر رسمی درباره آسیب‌های مشکلات فرار روی جوانان فرمودند: بعضی تصورات و سنت‌های غلط در امر ازدواج وجود دارد که این‌ها دست و پاگیر و مانع از ازدواج جوانان‌ است، این سنت‌ها را باید عملاً نقض کرد. شما که جوانید، مطالبه‌گرید، پرتلاشید، پیشنهادکننده نقض خیلی از عادت‌ها و سنت‌ها هستید، به نظرمن این سنت‌های غلطی را هم که در زمینه ازدواج وجود دارد، باید شماها نقض کنید.

مهریه سنگین، جهیزیه سنگین، تجملات زیاد، اسراف، خرید از مکان‌های معروف به گرانی، هتل‌ها و سالن‌های پرخرج، لباس عروس گران‌قیمت، به رخ کشیدن ثروت‌ها، هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبری هستند.

*جدایی در پس رسم و رسومات کهنه و قدیمی

ازدواج‌هایی که براساس رسم و رسوم قدیمی و بدون شناخت انجام می‌شود شاید در ابتدای زندگی مشترک زوجین با مشکلی مواجه نشوند، اما رفته‌رفته و با گذشت زمان تفاوت‌ها مشخص شده و متاسفانه زندگی زوج جوان در عنفوان جوانی به بن‌بست می‌رسد.

امیرعلی و زهره، دخترعمو و پسرعومی هستند که 7 سال گذشته و براساس رسومات فامیل مجبور شدند بر سر سفره عقدی بنشیند که نه تنها هیچ علاقه‌ای به یکدیگر نداشتند بلکه از شناخت کافی و لازم نسبت به یکدیگرهم برخوردار نبودند اما تسلیم خواسته‌ والدین خود شدند و حالا بعد از گذشت 7 سال از زندگی مشترکشان به این نتیجه رسیده‌اند که برای یکدیگر ساخته نشده و اکنون در راهروهای دادگاه خانواده بالا و پایین می‌روند به امید آنکه ادامه زندگی خویش را بدون توجه به علایق دیگران و رسم و رسوم کهنه و قدیمی که چیزی جز تباهی زندگیشان را به دنبال نداشت، ادامه دهند.

*ترویج برخی سنت‌های اشتباه با هدف تحکیم بنیان ایل و طایفه

ربابه غفارتبریزی روان‌شناس بالینی در خصوص ترویج برخی سنت‌های پوشیده و عواقب به وجود آمده در پس اجرای این رسم و رسوم ها می‌گوید: ازدواج‌های فامیلی یکی از سنت‌هایی است که هنوز هم در میان برخی از خانواده‌ها وجود دارد و این سنت به منظور تحکیم بخشیدن بنیان طایفه آن‌ها اجرا می‌شود خواه موردپسند فرزندان آن‌ها باشد یا نه اما این‌روزها از نظر علم ژنتیک سنتی اشتباه و مردود شناخته شده است چرا که فرزندان معلول نتیجه بعضی از همین ازدواج‌های فامیلی هستند از سوی دیگر این ازدواج‌ها تحمیلی هستند که جوانان باید یک عمر به زندگی مشترکی که گاهی بر پایه جهل و نادانی است تن بدهند، از این رو نارضایتی و عدم تمایل خود را در اقداماتی همچون خودکشی و یا زندگی همراه با کراهت و اجبار نشان می‌دهند.

حال بهتر است والدین جوانان را به ازدواج‌هایی که از روی عقل، عشق، علاقه و با شناخت صحیح طرفین از یکدیگر نیست، تشویق نکنند زیرا در غیر این صورت زندگی که از سر اجبار و نارضایتی باشد خیلی زود به بن‌بست رسیده و نتیجه‌ای جز طلاق برای زوجین و تاسف برای والدین در پی نخواهد داشت.
Share/Save/Bookmark