۱
کد مطلب: 46381
 
عيد فطر نماد وحدت مسلمانان است
کارشناس مذهبی سیستان و بلوچستان گفت: عید فطر نماد وحدت مسلمانان است، روزی که فطرت آدمی به واسطه سی روز اخلاص، شکوفا شده و به معطر کردن فضای زندگی انسان می پردازد.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۶
 
به گزارش زاهدانه، رمضان، دعوتی است به بازیافتن «خود گمشده»، ندایی است برای توجه به خدای فراموش شده، ضیافتی است برای تناول از مائده تقوا و پایان این مهمانیِ خدایی، عید فطر است؛ عید توفیق بر طاعت و اطاعت، عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان.
عيد فطر يكى از دو عيد بزرگ در سنت اسلامى است كه درباره آن احاديث و روايات بی شماری وارد شده است. مسلمانان روزه دار كه ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از كارهاى مباح ديگر امتناع ورزيده اند، اكنون پس از گذشت این ماه پر فیض و برکت در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشى كه خود خداوند به آنان وعده داده است.
حجت الاسلام سجادی، این کارشناس مذهبی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با بیان اینکه عید فطر؛ یعنى بازگشت‏ به فطرت و سرشت، اظهار داشت: واژه «عید» از ریشه عود گرفته شده ‏و به معناى بازگشت است، و واژه «فطر» از فطرت‏ گرفته شده و به معناى سرشت است.
حجت الاسلام سجادی در ادامه افزود: بازگشت از این نظر كه آیا رابطه ما با فطرت پاك انسانى به طور صحیح برقرار است‏ یا نه؟ آیا آن اعماق روح و فطرت پاكى كه خداوند به ما داده و بر اثرحجاب‏هاى ‏جهل، انحراف و گناه، زنگار بر رویش نشسته، در كلاس ماه رمضان زنگارها زدوده‏ شده‏اند یا نه؟
امام جماعت مسجد سهله زاهدان بیان کرد: اگر چنین است ‏باید ابتداى نجات و آغاز پیروزى بر طاغوت نفس را در نماز عید فطر اعلام بدارند و جشن بگیرند زیرا آن چه را در ماه‏ رمضان آموخته‏ اند و در راه خودسازى و بهسازى به كار برده ‏اند ابراز بدارند، با كلمات و حركات، بلكه در قلب و درون، با تمام وجود و احساس، و با شعارآمیخته با شعور و فریاد برون و درون كه: «الله اكبر، الله اكبر، لا اله الا الله و الله اكبر ولله الحمد والحمدلله على ما هدانا وله الشكرعلى ما اولانا»، به این معنا که خدا بزرگتراز آن است كه توصیف ‏گردد، معبودى جز خداى یكتا و بى‏ همتا نیست، و خدا بزرگتراز آن ‏است كه وصف شود، حمد و سپاس اختصاص به ذات پاك خدا دارد به خاطر آن كه ما را در راستاى پاكسازى و بهسازى هدایت كرده، و شكر او را كه جمعیت ما و امت ما را برترین جمعیت و امت قرار داده است.
وی گفت: رمضان اندک اندک به پایان و ‏انتهاى خود مى ‏رسد، مسلمانان درمكتب رمضان و روزه، در پرتو آیات قرآن و نیایش ‏ها وتقویت صبر و اراده، پس از فراگیرى و آموزش به خودسازى پرداخته‏ اند؛ اینک جشن ‏مى‏ گیرند كه در راه پر دست‏ انداز جهاد اكبر، با گام‏هاى استوار عبور كرده‏ و به ‏مقصود رسیده‏ اند. چرا كه براى انسان بازگشت ‏به خویشتن، فرا رسیدن بهار معنویت ‏است؛ مانند درختانى كه پس ازگذران زمستان سرد، به بهار رسیده‏ اند و در مسیرحركت قرار گرفته ‏اند.
کارشناس مذهبی سیستان و بلوچستان مهم ترین اعمال شب عید فطر را غسل کردن بعد از غروب آفتاب، خواندن دعای ویژه رؤیت هلال ماه، خواندن زیارت عاشورا، احیای آن شب به دعا و نماز و استغفار، خواندن ده رکعت نماز، خواندن دعای های مخصوص این شب، کنار گذاشتن زکات فطره عنوان كرد.
وی در خصوص اعمال روز عيد اظهار كرد: اعمال روز عید عبارت است از پوشیدن لباس نیکو، استفاده از عطر و بوی خوش، شرکت در نماز باشکوه عیدفطر در جمع دیگر مومنین، پرداختن زکات فطره، خواندن دعای ندبه، دید و بازدید اقوام و نزدیکان و زیارت اهل قبور.
امام جماعت مسجد سهله خاطر نشان کرد: عیدفطر، نمادی از وحدت مسلمانان است، وحدتی که سبب ذلت و ناامیدی شیطان و نیز خواری استکبار و دشمنان اسلام می شود، آنها با دیدن صف های به هم پیوسته مسلمانان در نماز عید فطر، می فهمند که دیگر جایی برای آنان نخواهد بود و نمی توانند اهداف شوم خود را در جوامع اسلامی پیاده کنند.
حجت الاسلام سجادی در پایان بیان کرد: به راستى چه عیدى شیرین ‏تر و چه پیروزى‏ اى شكوهمندتر از بازگشت ‏به خویشتن، و پیروزى برطاغوت نفس اماره؟ كه فطرت را زیر پاى سهمگین خود منكوب كرده است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
 
 


 
سایت دنیا
باسلام
لينک شما در سايت اشتراک لينک دنيا منتشر و براي هزاران عضو خبرنامه اين سايت ارسال شد
http://2onia.com

اين پيام به منظور ارسال دعوت نامه براي شماست
شما مي توانيد با عضويت رايگان در اين سايت با ارسال لينک از بازديد بيشتر مطالب خود بهره مند شويد
لينک مطلب شما در سايت دنيا:
http://yon.ir/1PEu (1647)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۴-۲۷ ۰۰:۳۱:۵۵