کد مطلب: 33321
 
افتتاح ۸ موزه میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان
معاون مرمت و احیای میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون به منظور معرفی آثار باستانی به علاقه‌مندان، مسافران و گردشگران، تعداد هشت موزه در سیستان و بلوچستان افتتاح شده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۳
افتتاح ۸ موزه میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان
 

به گزارش زاهدانه ، محمد‌رضا سندگل اظهار کرد: یکی از بخش‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان حوزه روابط‌ عمومی امور فرهنگی و اجتماعی است که در کنار واحد بازاریابی و تبلیغات و سایر معاونت‌ها وظیفه معرفی آثار تاریخی و در مجموع جاذبه‌های این استان را انجام می‌دهد.

وی افزود: تهیه و توزیع اقلام فرهنگی شامل بروشور جاذبه‌های شاخص استان، پوستر، تابلو، نقشه، کتابچه، کتاب، فیلم، نرم‌افزار و غیره از اهم فعالیت این حوزه است.

معاون مرمت و احیای میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در طول‌ سال‌های گذشته صدها هزار پکیج‌‌ و بسته فرهنگی در حوزه‌های مختلف تهیه و در بین گردشگران، مهمانان و هم‌استانی‌ها توزیع شده است.

سندگل درباره فعالیت‌های انجام شده برای معرفی آثار تاریخی استان، گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی با هدف معرفی جاذبه‌های استان، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، برگزاری همایش‌ و جشنواره‌ها، اجرای زنده موسیقی، برگزاری حداقل 100 مورد برنامه فرهنگی از جمله جشنواره نوروزی کوه‌خواجه، جشنواره عشایری، جشنواره اقوام شهر سوخته و غیره با هدف معرفی آثار باستانی استان برگزار و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد:  تاکنون به منظور معرفی آثار باستانی استان، تعداد هشت موزه در سطح استان افتتاح شده است.

معاون مرمت و احیای میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: معرفی آثار باستانی و سایر جاذبه‌ها از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها در برنامه‌های مختلف از قبیل مستند، خبر، شبکه هامون، شبکه شما، درج گزارش، روزنامه، خبرگزاری‌ها و ... انجام می‌شود.

سندگل با اشاره به نحوه تقسیم‌بندی اماکن تاریخی در استان بیان کرد: تقسیم‌بندی از لحاظ دوره تاریخی با استفاده از کاوش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی‌ها پس از شناسایی و ثبت آثار در فهرست ملی یک اثر باستانی یا تاریخی براساس دوره‌ تاریخی که معمولا باستان‌ شناسان پس از پژوهش مشخص می‌کنند، تقسیم‌‌بندی دوره‌ای می‌شود.

وی عنوان کرد: آثار قبل از تاریخ باستان از قبیل پارینه سنگی، میان سنگی، نوسنگی و آثار تاریخی از اختراع خط (سکاها، مالها، هخامنش، اشکانی، پارتی، ساسانی) است.

معاون مرمت و احیای میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: تقسیم بندی از لحاظ جنس مصالح و کاربری آنان شامل بافت‌های تاریخی، شهرهای تاریخی و سایت‌های تاریخی است.

سندگل گفت: قوانین ثبت آثار در فهرست ملی و بین‌المللی مشخص است و طبق قوانین و برنامه‌ تعریف شده در سازمان مرکزی ایران، آثاری که شرایط لازم را در زمینه ثبت جهانی داراست پرونده آن آماده و به یونسکو تحویل داده می‌شود البته شورا و کمیته ثبت آثار در معاونت میراث فرهنگی وظیفه معرفی آثار مهم هر استان را به سازمان مرکزی دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در سازمان مرکزی نیز کمیته‌ای تحت همین عنوان پرونده‌ها را بررسی و مهم‌ترین آثار را براساس سهمیه‌ ایدال (دو اثر هر سال) به یونسکو معرفی و پس از تشکیل پرونده، آماده کردن زیرساخت‌ها و بازدید ناظر در صورت داشتن شرایط لازم ثبت می‌شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark