کد مطلب: 37354
 
فرزند یک شاعر، فرمانده نیروی هوایی شد
طرح‌ها و ابتکارهای بسیاری در تجهیز سیستم‌های راداری و پدافندی به اجرا گذاشت که در طول جنگ تحمیلی، توان نیروی هوایی را در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن دو چندان کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۵
به گزارش زاهدانه ، در هر کشوری شناخت اسطوره‌های مقاومت برای نسل‌های آینده یک ضرورت است.

آشنایی با اسطوره‌های شهادت و مقاومت ایران اسلامی که ویژگی منحصر به فرد ایمان و معنویت را با آمادگی رزمی و دفاعی خود تلفیق کردند برای نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفید است.
اگرچه همه شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران مقاوم و سربلند و عزیز، ستارگان آسمان ایران اسلامی هستند و هرکس در هر شغل و مسئولیتی که قرار دارد و نفس می‌کشد، مدیون این فداکاری‌ها و از جان‌ گذشتگی‌ها است.






شهید سرلشکر "منصور ستاری"


"منصور ستاری" در سال 1327 در روستای ولی‌آباد ورامین دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم "حاج حسن" شاعری فاضل بود که دیوانی از او به نام "ماتمکده عشاق" به یادگار مانده است.

"منصور ستاری" دوران ابتدایی را در مدرسه ولی‌آباد ورامین و دوران متوسطه را در قریه "پوینک" باقرآباد به پایان رسانید.

وی در طول دوران تحصیل همواره یکی از شاگردان ممتاز کلاس به شمار می‌رفت.


  
 

شهید بزرگوار پس از اخذ دیپلم متوسطه، در سال 1346 وارد دانشکده افسری شد و پس از پایان دوره دانشکده به درجه ستوان‌دومی نائل آمد.

در سال 1350 جهت طی دوره علمی کنترل رادار به آمریکا اعزام شد و پس از گذراندن دوره یک‌ساله در سال 1351 به ایران بازگشت و به عوان "افسر کنترل شکاری نیروی هوایی" مشغول به کار شد.


  
 

وی افسری مؤمن، متعهد، شجاع، آگاه، تیزهوش و کاردان بود.

طرح‌ها و ابتکارهای بسیاری در تجهیز سیستم‌های راداری و پدافندی به اجرا گذاشت که در طول جنگ تحمیلی، توان نیروی هوایی را در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن دو چندان کرد.



  
 

"ستاری" به علت فعالیت‌های بیش از حدی که در اجرای طرح‌های جنگی از خود نشان داد در سال 1362 به سمت معاون عملیات "فرماندهی پدافند نیروی هوایی" منصوب شد.

طرح‌ها و برنامه‌هایی که شهید ستاری ارائه می‌داد بسیار منطقی، عملی، کاربردی و موثر بود.




از این رو در سال 1364 به عنوان "معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی" برگزیده شد و در بهمن سال 1365 نیز با درجه سرهنگی به سمت "فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران" منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده‌دار این مسئولیت بود.

وی تنها فرمانده نیروی هوایی بود که خلبان نبوده و به عنوان افتخار "پدافند هوایی" به فرماندهی نیروی هوایی ارتش برگزیده شد.





در شرایطی که فرماندهان عالی‌رتبه جنگ، سرلشکر خلبان "عباس بابایی" را برای فرماندهی نهاجا در نظر گرفته بودند، وی این فرماندهی را لایق سرلشکر "منصور ستاری" دانست.
 
سرانجام در سال 1373 بر اثر سقوط هواپیمای C130 به همراه تعدادی از فرماندهان نیروی هوایی از جمله شهید سرلشکر خلبان "مصطفی اردستانی" و شهید سرلشکر خلبان "سید علیرضا یاسینی" به درجه رفیع شهادت نائل آمد.





روحش شاد و راهش پر رهرو باد.  
 

گفتنی است "سورنا ستاری" فرزند شهید ستاری، از نخبگان کشور و معاون علمی- فناوری رئیس‌جمهور است.




انتهای پیام/  

Share/Save/Bookmark