کد مطلب: 59143
 
وقتی زوجین تمایلی به فرزندآوری ندارند؛
سبک زندگی غربی عامل کاهش فرزندآوری در جامعه/فرهنگ فرزند آوری باید در خانواده ها تقویت شود
عدم تمایل زوج های جوان به فرزند آوری در سال‌های اخیرسبب افزایش خانواده های تک فرزند و یا بدون فرزند در جامعه شده است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۰۵
 
به گزارش زاهدنیوز، این روزها خانواده های بسیاری را در اطراف خود مشاهده می کنید که اغلب آنها یک یا دو فرزند دارند و یا زوجینی که پس از چند سال ازدواج، هنوز اصرار می کنند که آمادگی لازم برای پرورش فرزند را ندارند و یا از پس خرج و مخارج آن برنمی آیند و این عدم تمایل خانواده‌ها به فرزند آوری سبب کوچک شدن خانواده های جدید شده است تا جایی که شاید در سال های نه چندان دور ، کودکان درکی از واژه های خاله یا عمو و دایی نداشته باشند.

 این در حالی است که برای جلوگیری از بحران و پیری جمعیت، فرزندآوری باید افزایش پیدا کند و در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب نیز مداوم به موضوعات مرتبط با "افزایش جمعیت" اشاره کرده‌اند و درباره مسئله «ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن» و مسئله «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به ‌سمت پیری جمعیت» تذکر داده اند.

هزینه های درمان ناباروری بسیار زیاد است

اسلامی منشی یکی از پزشکان زنان و زایمان در این باره بیان کرد: روزانه بیش از 50 زوج نابارور برای درمان به مطب مراجعه می کنند که هر کدام مشکلات مختلفی برای بارداری دارند.

وی افزود: در این سال ها تعداد ناباروری زوجین بسیار زیاد شده که شاید سبک زندگی و تغذیه در این مورد موثر باشد و هزینه درمان این مشکلات نیز هر سال افزایش پیدا می کند.



فرزندآوری برای مادران شاغل و دانشجو بسیار دشوار است

سبحانی یکی از بانوان زاهدانی نیز در این باره گفت: چهار سال پیش ازدواج کردم اما من و همسرم هر دو دانشجوی دکتری هستیم و در این شرایط فرصتی برای نگهداری از فرزند نداریم و شاید سال های آینده به این موضوع بیشتر فکر کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر مشکلات تحصیلی، وضعیت اقتصادی کنونی جامعه و فشار آن بر جوانان، اجازه فکر کردن به فرزندآوری را به ما نمی دهد.

این بانوی زاهدانی ادامه داد: برخلاف بسیاری از افراد که حتی به فرزندآوری فکر نمی کنند من بچه ها را دوست دارم اما شاید در شرایطی مناسب اقدام به بچه دار شدن کنم.

بارداری مجدد وضعیت ظاهریم را به هم بریزد

زیبا. ش یکی دیگر از بانوان زاهدانی گفت: فرزند آوری یک موضوع شخصی است من یک پسر 10 ساله دارم اما زمانی که فرزند دوم را باردار شدم احساس کردم شرایط روحی لازم را برای بچه دار شدن ندارم.

وی افزود: فکر اینکه بارداری مجدد تناسب اندام و  خیلی ناراحت کننده بود و تصمیم گرفتم که جنین را سقط کنم و این تصمیم کاملا شخصی بود.

گرایش به سبک زندگی غربی عامل کاهش فرزندآوری در جامعه

زهرا هراتی آقایی معاون فرهنگی حوزه علمیه نرجس(س) شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: فرزندآوری برای بقای نسل و ادامه چرخه زندگی در جامعه همواره مورد تاکید دین اسلام بوده است و ائمه اطهار و معصومین (ع) نیز همواره مسلمانان را به ازدیاد نسل و فرزندآوری تشویق کرده اند.

وی افزود: بسیاری از زنان و دختران ما با افزایش گرایش به شبکه های اجتماعی و گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای،با  الگو گرفتن نادرست از مدل ها و هنرمندان غربی به دنبال تناسب اندام و زیبایی بوده و بارداری و فرزند آوری را عامل از دست دادن تناسب اندام خود می دانند و برخی نیز از بچه‌دار شدن یا شیردادن نوزادان خود، خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین چالش‌های فرهنگی ، اجتماعی ناشی از کاهش نفرزند آوری در جامعه شامل  بحران در ساختار خانواده ها، شکاف های نسلی ، پیر شدن جمعیت و کاهش تدریجی سرمایه اجتماعی کشور است.

فرهنگ فرزند آوری باید در خانواده ها تقویت شود

هراتی تاکید کرد: بی تردید مشکلات اقتصادی نقش به سزایی در کاهش فرزند آوری دارد ، فرزندان از قبل تولد تا بعد تولد هزینه هایی برای والدین دارند که مشکلات اقتصادی و تورم، بیکاری و یا مشاغلی با درآمد اندک ، زندگی را برای زوج های جوان بسیار دشوار کرده است و از سوی دیگر این عوامل سبب افزایش   سن ازدواج، کاهش فرزندآوری و افزایش شکاف بین نسلی می شود.

این کارشناس خانواده تاکید کرد: امروزه زوجینی را می بینیم که با گذشت مدت ها از ازدواجشان علاقه ای به فرزندآوری نداشته اند که در کنار عوامل مختلف اقتصادی و فرهنگی، شاغل بودن بانوان و حضور آنان در بازار کار، فرصت ها را برای پرورش دادن فرزند کاهش داده و یکی از عوامل کاهش فرزنداوری در کشور است بنابراین فرهنگ فرزند آوری باید در خانواده ها تقویت شود.

وی اذعان کرد: دولتمردان باید با فراهم آوردن شرایط ازدواج و فرزنداوری و ایجاد شرایطی همچون بیمه کردن زنان خانه دار و پرداخت کمک هزینه به مادران، بهبود شرایط اقتصادی خانواده ها، اختصاص وام های مختص درمان ناباروری و ایجاد شغل ، جوانان را تشویق به افزایش جمعیت کنند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark