کد مطلب: 49333
 
در گفتگوی علمای اهل سنت با زاهدانه عنوان شد؛
توجه نظام پس از انقلاب به اهل سنت غیرقابل توصیف است/ افتتاح 150 مسجد اهل سنت در چابهار ثمره انقلاب است
یکی از علمای شهرستان خاش با بیان اینکه تحولات نظام پس از انقلاب بیش ازحد و غیرقابل توصیف است، گفت: در زمینه های دینی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی پیشرفت های زیادی را شاهد بوده ایم که همه آنها به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲
 
به گزارش زاهدانه، با توجه به سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برخی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در حوزه های دینی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی بیان داشتند: پس از انقلاب خدمات ارزنده و شایسته ای برای قشر اهل سنت در استان شکل گرفت که امروزه با گذشت سال های متمادی نیز هر روز شاهد پررنگ تر شدن روابط و جایگاه این استان در انظار عمومی هستیم که این ثمره و برکت انقلاب اسلامی است.

انتظار توجه بیشتری ازمسئولان را داریم
امام جمعه مسجد مکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: امکاناتی که پس از انقلاب به دست آمد در زمینه های مختلف به صورت وسیع و گسترده می باشد به گونه ای که خدمات ارزنده ای در زمینه های سیاسی، فرهنگی، هنری، دینی و غیره در کشور و به ویژه سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی تصریح کرد: از آنجایی که سیستان و بلوچستان استانی وسیع و پهناور است انتظار داریم مسئولان توجه ویژه ای به این استان کنند چرا که گستردگی و تنوع قومی و منطقه ای استان می طلبد که توجه بیشتری به این خطه اعمال شود.

خدمات ارائه شده قبل و بعد از انقلاب قابل قیاس نیست
وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده بعد از انقلاب با قبل آن قابل قیاس نیست، افزود: امروز به برکت انقلاب در هر شهری دانشگاه و مراکز علمی و حوزوی زیادی وجود دارد.
وی گفت: امنیتی که امروز در سیستان وبلوچستان شاهد آن هستیم از هر زمان دیگر بهتر و مناسب تر می باشد.

تشکیل نهاد رهبری در امور اهل سنت گامی برای پیشبرد اهداف
امام جمعه مسجد جامع میرجاوه در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات انجام شده بعد از انقلاب در امور اهل سنت اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث توسعه مساجد و خدمات رسانی به حوزه های علمیه اهل سنت توجه ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری به قشر طلاب، روحانیون، علماء، سران طوایف و قبایل اهل سنت در کشور بالاخص سیستان و بلوچستان شد.
مولوی عبدالرحیم ریگیان پور با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در همه مناطق سنی نشین کشور اقدام به ایجاد یک نهاد مبنی بر" نهاد رهبری در امور اهل سنت" کرده است، گفت: پس از انقلاب خدمات بی نظیری همچون تحت پوشش بیمه قرار دادن طلاب و روحانیون، اعطای تسهیلات بدون بهره تا سقف چهار میلیون تومان، خدمات بازنشستگی برای علما و روحانیون اهل سنت از طریق این نهاد انجام شده است.
وی تصریح کرد: پس از تشکیل این نهاد توسط رهبر انقلاب اهم مشکلات و مسائل مربوط به حوزه ها، مساجد، روحانیون، طلاب و مدارس اهل سنت رفع و رجوع شد.
امام جمعه مسجد جامع میرجاوه بیان داشت: در کنار این نهاد نیز سازمان اوقاف و امور خیریه نقش خوب و بسیار موثری برای فرهنگ وقف و مساجد برنامه ریزی کرده است.

به برکت انقلاب طلاب اهل سنت در داخل کشور به تحصیلات حوزوی می پردازند
وی ادامه داد: قبل از انقلاب طلبه ها برای گذراندن سطح حوزوی خود به افغانستان و پاکستان می رفتند اما امروز به برکت انقلاب اسلامی در کشور خودمان این امکان فراهم شده است تا طلاب به تحصیلات خود بپردازند.
مولوی ریگیان پور با بیان اینکه بعد از انقلاب به برکت انقلاب اسلامی ایران حق علما و روحانیون ضایع نگردید، گفت: ما از خدماتی که بعد از انقلاب شامل حال اهل سنت در کشور به ویژه سیستان وبلوچستان شد راضی هستیم زیرا این خدمات باعث ایجاد دلگرمی روحانیون و علما، ایجاد اتحاد و همدلی شد تا دشمنان از قومیت های مختلف در این خطه از کشور سو استفاده نکنند.
وی بیان داشت: امروزه شاهد آن هستیم که پس از انقلاب بسیاری از افراد اهل سنت هم در ادارات دولتی و خصوصی مشغول بکار هستند.

150 مسجد در چابهار ثمره انقلاب است
نویسنده اهل سنت چابهار نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه قبل از انقلاب توجه چندانی به اهل سنت صورت نمی گرفت، گفت: قبل از انقلاب در شهرستان چابهار فقط چهار مسجد و یک خیابان اصلی داشتیم اما امروز به برکت انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه بیش از 150 مسجد در این شهرستان ساخته شده، راه ها و جاده های مواصلاتی زیادی ایجاد و آسفالت شد و امکاناتی نظیر روشنایی، آب، برق و تلفن در تمام روستاها فراهم گردید.

قبل از انقلاب هیچ توجهی به مساجد و حوزه های اهل سنت نمی شد
سید محمد درتکیده اظهار داشت: پیش از انقلاب فقط یک مکتب خانه بود که تعداد معدودی از طلاب در آن مشغول به تدریس بودند اما پس از انقلاب حوزه های علمیه به صورت شبانه روزی دایر گردید و از سایر شهرستانهای هم برای تدریس به آن مراجعه می کنند.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب باغ و مزرعه ای وجود نداشت که روستائیان از آن بهره مند شوند، ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب حمایت های ویژه ای از سوی مسئولین صورت گرفت که ثمره آن رونق گرفتن کشاورزی و ایجاد اشتغالزایی در سیستان وبلوچستان بود.
این نویسنده اهل قلم در شهرستان چابهار با تاکید بر اینکه قبل از انقلاب هیچ توجهی به مساجد و حوزه های اهل سنت نمی شد، بیان داشت: بعد از انقلاب اسلامی ارگانی به دستور رهبر انقلاب با عنوان " نهاد رهبری در امور اهل سنت" و با هدف خدمت رسانی به طلاب، علما و مساجد اهل سنت در سیستان وبلوچستان تشکیل شد.
وی افزود: رفع مشکل بیمه خدمات درمانی و تحت پوشش قرار گرفتن علما و روحانیون اهل سنت در بیمه تامین اجتماعی از دیگر خدماتی بود که به واسطه رهبر انقلاب برای این قشر از جامعه در نظر گرفته شد و بارقه ای از امید و دلگرمی را در دلهایشان بوجود آورد.
درتکیده تامین شهریه طلاب توسط مقام معظم رهبری، ساماندهی مدارس و حوزه های علمیه را از دیگر خدمات پس از انقلاب برای جامعه اهل سنت عنوان کرد و ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که افرادی از اهل سنت هم در مراکز آموزشی و ادارات مشغول به فعالیت می باشند.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب امنیت در شهرها به ویژه سیستان و بلوچستان تحت سلطه حکام و امیران محلی بود، بیان داشت: در آن زمان حرف اول و آخر را حکام محلی با زور، فشار و تهدید عملی می کردند و با اخذ مالیات های سنگین ناعدالتی های زیادی را در حق مردم روا داشتند اما پس از انقلاب شاهد افزایش پاسگاه ها و نیروهای سپاهی هستیم که برای تامین آسایش و آرامش مردم اقدام به ایجاد پایگاه های محلی کرده اند.

تحولات نظام پس از انقلاب غیرقابل توصیف است
یکی از علمای شهرستان خاش نیز در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر بیان داشت: نظام جموری اسلامی ایران طلوع نوری بر جهانیان بود بگونه ای که تحولات بسیار عظیمی به ویژه در جمهوری اسلامی ایران در بین ملت به وجود آورد.
مولوی یعقوب حسین بر با بیان اینکه تحولات نظام پس از انقلاب بیش ازحد و غیرقابل توصیف است، گفت: در زمینه های دینی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی پیشرفت های زیادی را شاهد بوده ایم که همه آنها به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
وی اهم اقدمات گسترده در حوزه دین که پس از انقلاب به وقوع پیوسته است را گسترش حوزه های علمیه و مدارس، افزایش تحصیلات طلاب و روحانیون در داخل کشور و گسترش مراکز فرهنگی بیان کرد و افزود: امروز بیش از یکصد هزار دانشجو در استان مشغول به تحصیلات در سطوح مختلف حوزوی و دانشگاهی هستند.
این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی بیش از 30 نماز جمعه در استان برگزار می شود، ادامه داد: در زمینه آموزشی، اقتصادی و علمی نیز پیشرفت های چشمگیر زیادی داشته ایم که همه اینها از اعتماد و اعتقاد مردم به ولایت فقیه ونظام اسلامی است.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت معدود حوزه های امور اهل سنت سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب گفت: به طور عموم علما برای ادامه تحصیل به هند، پاکستان، کشورهای عربی و پاکستان می رفتند اما امروز هیچ طلبه ای در خارج از کشور برای تحصیلات نمی رود مگر عده معدودی که ما به آنها نیاز داسته باسد.
مولوی حسین بر وجود بیش از پنج هزار مسجد در استان را از برکات مقدس انقلاب اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: در بُعد مذهبی اهل سنت پس از انقلاب رشد مناسبی داشته است.

گزارش: نجمه خسروپرست
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
مرجع : پایگاه خبری زاهدانه