کد مطلب: 58686
 
تنها چند روز مانده به بازگشایی مدارس؛
چالش کرونا و کمبود 6 هزار کلاس درس داد مردم جنوب شرق را در آورد/ سایه سنگین کووید19 بر سر 25 هزار دانش آموز کلاس اولی
با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، نگرانی زیادی بر دانش آموزان و خانواده ها حاکم شده، مبنی بر این که با چه تدبیری قرار است دانش آموزان در شرایط این روزها آن هم در فضاهای کوچک آموزشی بسیاری از مدارس سیستان و بلوچستان از کرونا در امان بمانند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۱۵
 
به گزارش زاهدنیوز،در حالی که شیوع کرونا  و نگرانی ها از خطر ابتلای دانش آموزان به این بیماری و انتقال آن به خانواده ها، سال تحصیلی گذشته یعنی درست چهارماه زودتر،مدارس را به تعطیلی کشاند اما این روزها آهنگ بازگشایی مدارس نواخته می شود، موضوعی که استرس زیادی به خانواده ها تحمیل کرده این است که آیا دانش آموزان می توانند در این شرایط کرونایی و در مدارس سیستان و بلوچستان با محیط هایی کوچک و تعدد دانش آموزان ، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند یا خیر؟

فضای کوچک مدارس غیرانتفاعی و تعداد زیاد دانش آموزان خطرآفرین است
رهدار پدر یکی از دانش آموزان زاهدانی در این باره می گوید: دخترم به جای خوشحالی از بازگشایی مدارس، استرس زیادی به دلیل خطر ابتلا به کرونا دارد، هر چقدر پروتکل های بهداشتی رعایت شود فضای کوچک کلاس ها و تعداد زیاد دانش آموزان خطرآفرین است.

وی ادامه داد: نمی دانم آموزش و پرورش بر مدارس غیر انتفاعی که در محیطی کوچک، دانش آموزان را جا داده و تنها تغییر این مدارس تغییر در میزان شهریه هاست نظارتی خواهد داشت.

رضوانی مادر یکی دیگر از دختران دانش آموز زاهدانی نیز گفت: تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس های درس همه خانواده ها را نگران کرده امیدوارم آموزش و پرورش چاره ای درست برای این موضوع داشته باشد تا رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس تنها محدود به چند هفته آغازین مدارس نباشد.

وی افزود: ضدعفونی مستمر مدارس در شرایطی که دانش آموزان از سرویس های بهداشتی مشترک استفاده می کنند و این موضوع خطر انتقال بیماری را افزایش می دهد چطور ممکن امکان پذیر است؟ از سوی دیگر استنشاق این مواد ضدعفونی کننده نیز سلامت بچه ها را به خطرمی اندازد.

این مادر نگران خاطرنشان کرد: تجربه شیوع آنفولانزا در سال گذشته نشان داد که بهترین راه برای حفظ سلامت بچه ها، تعطیلی مدارس است دختر من یکی از دانش آموزانی بود که سال قبل در مدرسه به آنفولانزا مبتلا شد و این بیماری را به همه اعضای خانواده منتقل کرد.


کمبود 6 هزار کلاس درس در سیستان وبلوچستان
رضا سرحدی نیا مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: چالش های زیادی درباره فضای آموزشی در استان وجود دارد و میزان فضای آموزشی سیستان و بلوچستان فاصله زیادی با متوسط کشوری دارد این استان و البرز، سرانه فضای آموزشی زیر چهار متر مربع دارند.

وی افزود:سرانه فضای آموزشی سایر استان ها بیش از ۴متر مربع برای هر دانش آموز است و سرانه متوسط فضای آموزشی در کشور ۵/۲ و سرانه مطلوب و استاندارد، بالای هشت مترمربع برای هر دانش آموز است.

سرحدی نیا عنوان کرد:فاصله سیستان و بلوچستان با سرانه متوسط کشور ۲متر مربع و استاندارد بیش از پنج مترمربع است، اگر بخواهیم به شرایط استاندارد برسیم باید دو و نیم برابر فضاهای آموزشی موجود، کلاس ایجاد کنیم و برای رسیدن به سرانه متوسط کشور، نیاز به ساخت یک میلیون و پانصد هزار مترمربع فضای آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: رشد جمعیت شامل میزان زاد و ولد و جذب بازماندگان از تحصیل از عوامل کمبود سرانه آموزشی است سالانه چهار درصد رشد جمعیت در دانش آموزان داریم و ۲۵هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید به تعداد دانش آموزان سیستان و بلوچستان افزوده خواهد شد و هزار کلاس جدید مورد نیاز است.

سرحدی نیا با بیان اینکه ۲۶ درصد کلاس های موجود استان تخریبی است، تاکید کرد: اکنون با کمبود 6هزار کلاس درس در استان مواجه هستیم و پنج هزار کلاس درس تخریبی هستند و برای رسیدن به وضعیت مطلوب ۱۱ هزار کلاس درس با اعتباری حدود پنج هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ تعداد ۶۰۰ کلاس کپری در استان وجود داشت که همه برچیده شده است و تنها تعداد۱۰ یا ۱۲ کلاس در مناطق صعب العبورباقی ماند اما از آن جایی که آسان ترین سازه برای ایجاد کلاس های جدید و رفع کمبودها کپر است بعد از طرح کپر زدایی حدود ۱۰۰تا ۱۵۰ کلاس کپری در استان تشکیل شد.

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اذعان کرد: امروز استان سیستان و بلوچستان مقصد خیران مدرسه ساز شده است در ابتدای دهه ۹۰ کل تعهدات خیران ۲۶ میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان بود ، اما تعهدات خیران در سال ۹۸ به ۱۱۰میلیارد تومان رسید و در رتبه های برتر کشوری هستیم.

وی گفت: اکثر پروژه های خیرین به صورت مشارکتی است و در چند سال اخیر تخصیص صدر درصدی پروژه های نیمه تمام تحقق یافته و تکمیل طرح های نیمه تمام  از ۵۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده و این تحقق تعهدات دولتی سبب تشویق خیران مدرسه ساز می شود.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark