کد مطلب: 52646
 
معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان:
محصولات لبنی غیر پاستوریزه عمده ترین راه انتقال بیماری تب مالت
معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان یکی از عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت را مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه مانند پنیر، سرشیر، خامه، بستنی و غیره عنوان کرد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۹
 
به گزارش زاهدانه، تب مالت شایع ترین بیماری واگیردار که از آن به عنوان بیماری هزار چهره نیز یاد می شود. این بیماری از طریق مصرف شیرآلوده به صورت خام و فرآورده های شیری آلوده مانند پنیر تازه، سرشیر، خامه و بستنی به انسان سرایت می کند بگونه ای که در دام ها به صورت سقط جنین و در انسان به صورت تب ظاهر می شود.
گرچه شیوع این بیماری دراستان سیستان وبلوچستان کمرنگ است اما اگر علائم آن به موقع تشخیص و درمان داده شود جلوی انتقال آن به افراد دیگر نیز گرفته خواهد شد.


معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان در این خصوص با بیان اینکه از تب مالت بعنوان بیماری هزار چهره یاد می شود، اظهار داشت: تب مالت یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب است که با علائم مختلفی در بدن افراد ظاهر می‌شود.
مهدی زنگنه با بیان اینکه تب مالت بیشتر در افرادی که با دام یا فرآورده‌های دامی آلوده تماس دارند دیده می‌شود، گفت: باید توجه ویژه ای در زمینه ارتقاء آگاهی و انجام سایر اقدامات مداخله ای پیشگیری از بیماری در گروه‌های در معرض خطر مانند دامداران، قصابان، کارگران کشتارگاه، چوپانان و به ویژه زنان خانه داری که در مناطق روستایی دوشادوش همسرانشان به فعالیت‌های دامداری و کشاورزی می‌پردازند، انجام شود.

وی یکی از عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت را مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه مانند پنیر، سرشیر، خامه، بستنی و غیره عنوان کرد وافزود: استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک، روپوش، و عینک برای تمامی افرادی که به نحوی با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند ضروری است.
این مسئول یکی از راهکارهای موثر در کاهش بیماری را واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری بروسلوز و همکاری دامداران با کارشناسان اداره دامپزشکی عنوان کرد و ادامه داد: این بیماری در استان ما شیوع بالایی ندارد و بیشتر در استان‌های غربی کشور شایع است
زنگنه در پایان گفت: با تلاش تیم‌های سلامت، شاهد کاهش 45 درصدی بیماری تب مالت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هستیم.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark