کد مطلب: 34439
 
معاون رییس جمهوری ثبت جهانی شهر سوخته را تبریک گفت
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت جهانی ˈ شهر سوخته ˈ به عنوان هفدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو را به مقام معظم رهبری ، رییس جمهوری و ملت فرهیخته و فرهنگ دوست کشورمان تبریک گفت.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۴
 
شهرسوخته
به گزارش زاهدانه به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی فر افزود:با تلاش پیگیرانه و علمی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهیه و ارایه پرونده ی شهر سوخته به یونسکو، رویداد مبارک دیگری برای ملت فرهنگ دوست ایران اسلامی رقم خورد و شهر سوخته با رای قاطع تمام اعضا در سی و هشتمین اجلاس یونسکو به فهرست میراث جهانی پیوست.

برپایه این گزارش، پیرو ثبت جهانی پرونده ی شهر سوخته در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در شهر دوحه قطر در حال برگزاری است.

در ادامه این پیام تاکید شده است: به این ترتیب هفدهمین اثر از میراث فرهنگی ارزنده کشورمان جهانی شد، بدون شک ثبت جهانی شهر سوخته به عنوان یکی از نمادهای تاریخی صلح و همزیستی مسالمت آمیز ایرانیان ، پیام دوستی ملت و دولت ایران را بیش از پیش به گوش جهانیان خواهد رساند و موجب شناخت بیشتر مردم کشورهای دیگر نسبت به عظمت تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم خواهد شد.

بر همین اساس یکشنبه، اول تیرماه مصادف با 22 ژوئن 2014 میلادی در سی و هشتمین اجلاس یونسکو که در شهر دوحه قطر در حال برگزاری است، پرونده ی شهر سوخته از طرف ایران مطرح و بدون رأی مخالف ثبت جهانی شد.

شهر سوختهˈ در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده و بنا بر تخمین ها بیش از پنج هزار سال قدمت دارد.

این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و در چهار دوره بین سال های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد سکونت گاه اقوام منطقه بود.


انتهای پیام /
Share/Save/Bookmark