کد مطلب: 34434
 
شهر سوخته در آثار جهاني يونسکو ثبت شد
شهر سوخته بعنوان هفدهمین اثر میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شد .
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۳
شهرسوخته
 
شهرسوخته

به گزارش زاهدانه ،دکترطالبیان معاون سارمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت:در اجلاس جهانی یونسکو در دوحه قطر ،پرونده شهر سوخته مطرح شد واین اثر به عنوان هفدهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت .
وی گفت : شهر سوخته که مربوط به 5 هزار سال قبل است به عنوان قدیمی ترین نماد شهر نشینی و شهر سازی در فلات ایران همچنین به عنوان الگوی شهر های اولیه شهری که می تواند سفیر صلح و هم گرای منطقه ای با شد در یونسکو مطرح و به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت تا رسالتش همچنان حفظ شود و بعنوان سفیر صلح و دوستی و هم گرای و همبستگی مطرح شود .
دکتر شیرازی مدیر پایگاه فرهنگی آموزشی شهر سوخته هم در این باره گفت : از مهمترین معیار های که یونسکو برای ثبت این اثر در نظر گرفت نقش این اثر در تجارت آن زمان بود که تمدن های آن زمان را به لحاظ تجارت به هم متصل می کرد .
وی افزود : الگوی شهر سازی و شهر نشینی این محوطه تاریخی در هزاره سوم هم از ویژگیهای دیگر ثبت این اثر تاریخی در فهرست اثار جهانی یونسکو بود .
محوطه تاریخی باستانی شهر سوخته در شمال استان سیستان و بلوچستان در 55 کیلومتری شهرستان زابل قرار دارد .
در نتیجه کاوشهای باستانی در این محدوده تاریخی در طی دوره های مختلف توسط باستانشناسان داخلی و خارجی صدا ها اثر منحصر به فرد از جمله اولین انیمیشن ، اولین خط کش مورد استفاده بشر،چشم مصنوعی و آثار مربوط به جراحی جمجمه در آن کشف شده است .


انتهای پیام /

Share/Save/Bookmark