کد مطلب: 45960
 
بهترین و بدترین نتیجه مذاکرات هسته ای برای ایران/برخورد منطقی آمریکا به معجزه نیاز دارد
حمیدرضا آصفی درخصوص پیش بینی اش نسبت به تمدید مذاکرات و یا نهایی شدن آن، اذعان داشت: اگر آمریکایی ها واقعیات را ببینند و بخواهند منطبق بر منطق حرکت کنند، می شود در همین دو هفته به نتیجه رسید.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰
 
به گزارش زاهدانه، حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه دولت محمد خاتمی و سفیر سابق ایران در امارات در گفت‌وگو با راه دانا در خصوص مذاکرات هسته ای ضمن بیان این موضوع که اساس روند مذاکرات در فضای بی اعتمادی میان طرفین است و دو طرف نهایت دقت را به خرج می دهند تا در آینده دچار مشکل نشود، در مورد بی اعتمادی طرف آمریکایی اظهار داشت: ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه به ایرانی ها بی اعتمادیم، حرف بی اساسی است چراکه مقامات آمریکایی اعلام می کنند و می دانند که ایران دنبال بمب و سلاح هسته ای نیست. اوباما در سخنرانی اش در نیویورک، اعلام کرد که فتوای رهبری در این زمینه بسیار مهم است. لذا بی اعتمادی آمریکا کاملا واهی و خودساخته است.

 

وی درباره به حق بودن بی اعتمادی طرف ایرانی به آمریکا ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران حق دارد که به خاطر سابقه آمریکا و بهانه جویی و زیاده خواهی های آن در همه زمینه ها، نسبت به آنها بی اعتماد باشد. بنابراین زمانی که اساس مذاکرات بر بی اعتمادی شکل گرفته، روشن است که هم دشوار است و هم در بعضی مقاطع پیچیدگی پیدا می کند و حتی گاهی اوقات دچار پسرفت نیز می شود.

 

مواضع 5+1 و مشخصا آمریکا و فرانسه در مقابل تیم ایرانی، همراه با زیاده خواهی و دبه کردن است

 

آصفی درخصوص میزان انعطاف آمریکایی ها از خواسته هایشان در مقابل انعطافی که تیم مذاکره کننده ایرانی از خود نشان داده است، بیان داشت: نمی شود گفت آمریکایی ها تا به حال از مواضع شان کوتاه نیامده اند. به نظر من زمانی که این روند را تحلیل می کنیم، باید به نقاط قوت مان نیز توجه کنیم. آمریکایی ها هیچ گاه نمی پذیرفتند که ما غنی سازی داشته باشیم، اما اکنون پذیرفته اند. همین طور آنها در موضوع تحقیق و توسعه همواره مواضع سخت تری داشتند؛ ولی در حال حاضر این موضوع را نیز پذیرفته اند.

 

وی ضمن تجلیل و مؤثر دانستن موضع گیری های مقام معظم رهبری و بیان خطوط قرمز توسط ایشان در انعطاف بیشتر آمریکایی ها در مذاکرات و همین طور پافشاری مثبت تیم مذاکره کننده بر این خطوط قرمز، درخصوص دلایل مطرح کردن این خطوط قرمز  توسط رهبری معظم عنوان کرد: یکی از دلایل مهمی که رهبری موضع گیری علنی کردند این بود که به طور شفاف و روشن مواضع کشور را به آمریکایی ها و 5+1 گوشزد کنند وگرنه این مواضع را از طرق دیگر هم می شد به تیم مذاکره کننده ابلاغ کرد.

 

سخنگوی سابق وزارت خارجه ادامه داد: پافشاری جمهوری اسلامی ایران چه در سطح بالای نظام و چه در سطح تیم مذاکره کننده، باعث شده است که آمریکا و 5+1 در بعضی از زمینه ها انعطاف داشته باشند؛ اما این انعطاف به اندازه کافی نیست و غالبا تحت تأثیر زیاده خواهی و بعضا دبه کردن 5+1 قرار می گیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران براساس NPT و حقوق و تکالیفی که معاهدات بین المللی در این زمینه برای ایران وضع کرده اند، از خودش انعطاف و نرمش داشته است. گروه 5+1 و مشخصا آمریکا و سپس فرانسه باید شرایط و واقعیات را درک کنند و مواضع شان را با واقعیات هماهنگ کنند نه با آرزوها و خواست شان.

 

اگر تحریم ها اثر داشت، آمریکایی ها به میز مذاکره نمی آمدند و یکی دو سال دیگر صبر می کردند

 

آصفی در پاسخ به سؤالی راجع به مواضع برخی مسئولین که رفع همه نواقص و نیازهای کشور را منوط به لغو تحریم ها می دانند، موضع سؤال را تغییر داد و درخصوص نیاز غرب به مذاکرات و همچنین بی اثر بودن تحریم ها در قبال سیاست های ایران اذعان داشت: آقای بلینکن قائم مقام وزیر خارجه آمریکا و برخی از مسئولین دیگر غربی بارها گفته اند که این خیال واهی است که فکر کنیم تحریم ها سیاست ایران را تغییر می دهد. مقامات آمریکایی اذعان کرده اند که اگر روش دیگری وجود داشت که می شد برنامه هسته ای ایران را متوقف کرد، آن را به کار می گرفتند. آمریکایی ها خوب می دانند که ما در شرایط تحریم تعداد سانتریفیوژهای خود را به حدود 20 هزار عدد رساندیم. لذا من فکر می کنم آمریکا و کشورهای 5+1 به توانمندی ها و واقعیات جمهوری اسلامی ایران آگاهند و اگر تحریم ها می توانست ایران را از پای دربیاورد، لزومی نداشت آمریکایی ها پای میز مذاکره بیایند و یکی دو سال دیگر صبر می کردند تا تحریم ها می شد آنها را به اهدافشان برساند.

 

وی افزود: گاهی اوقات برخی از مسئولین درخصوص تحریم و مشکلاتی که ایجاد شده است، موضوعاتی را مطرح می کنند؛ چراکه بالاخره تحریم ها در برخی از حوزه ها تأثیرات جدی گذاشته است. به نظر من ذکر کردن این موارد خیلی ایرادی ندارد؛ اما این موارد نباید رسانه ای شود.

 

بهترین و بدترین نتیجه مذاکرات هسته ای برای ایران

 

سفیر سابق امارات در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما بهترین و بدترین نتیجه از مذاکرات هسته ای برای ما چه می تواند باشد؟» تصریح کرد: اگر حقوق جمهوری اسلامی ایران کاملا به رسمیت شناخته شود و ما بتوانیم فعالیت های خودمان را چه در حوزه تحقیق و توسعه و چه بعد از یک مدت معقول در دامنه ای وسیع تر و به صورت صنعتی دنبال کنیم؛ ایران به عنوان عضو درجه دو NPT تلقی نشود و همان حقوقی برای ما درنظر کرفته شود که برای سایر اعضا درنظر گرفته می شود و در کنار این موارد تحریم ها نیز برداشته شود، می توان این را یک توافق خوب دانست. اما به نظر من چیزی که می تواند توافق را خطرناک کند این است که تمام این مراحل تدریجی و طولانی شود و در کنار آن اسرار و اطلاعات کشور نیز به دست بیگانگان بیفتد و همچنین ما نتوانیم در یک زمان مناسب به شرایطی که عرف و مقررات بین المللی برای ما تعریف کرده، دست پیدا کنیم.

 

منطقی برخورد کردن و لحاظ کردن واقعیات از سوی آمریکایی ها به معجزه نیاز دارد

 

وی درخصوص پیش بینی اش نسبت به تمدید مذاکرات و یا نهایی شدن آن، ضمن بیان اینکه در عرصه سیاست خارجه پیش بینی اتفاقات خیلی دشوار است، در خصوص شرایط و الزامات رسیدن به توافق نهایی اذعان داشت: اگر آمریکایی ها واقعیات را ببینند و بخواهند منطبق بر منطق حرکت کنند، می شود در همین دو هفته به نتیجه رسید. ولی تجربه من می گوید که منطقی رفتار کردن و لحاظ کردن واقعیات از سوی آمریکایی ها محقق نمی شود، مگر اینکه معجزه ای رخ دهد. بنابراین من احتمال تمدید مذاکرات را خیلی بیشتر می بینم.

سیره و روش امام روشن است و نباید با آن گزینشی برخورد کرد

آصفی در انتها درباره مواضع اخیر مقام معظم رهبری نسبت به تحریف امام گفت: سیره و روش امام مشخص است و اگر ما بخواهیم سیره و روش امام را بررسی کنیم باید در یک چارچوب و روند مشخص به آن توجه کنیم. اگر کسی غفلت کند و بخواهد موردی و گزینشی با فرمایشات و عملکرد امام برخورد کند، حق مطلب ادا نمی شود و ممکن است تحریف یا ناقص بیان کردن مواضع ایشان رخ دهد.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark