کد مطلب: 62160
 
مراکزی که به خانه آخر دنیا معروف است؛
صدای سالمندان زاهدانی در سرا‌های نگهداری در همهمه شهر شنیده نمی‌شود
در همهمه شهر و در پی بی‌توجهی مسئولین و روند رو به رشد افزایش نگهداری از افراد سالمند صدای این افراد در خانه سالمندان شنیده نمی‌شود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۶
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، در جوامع شرقی و به‌ویژه در میان مسلمانان با توجه به تأکید کتاب آسمانی و توصیه‌های بزرگان دینی، سالمندان جایگاه ویژه‌ای از لحاظ معنوی دارند، به همین خاطر در جامعه ما هر چند که جوانان از لحاظ نیروی جسمی و شادابی جوانی سرمایه بزرگ مادی باشند اما سالمندان نیز سرمایه معنوی بزرگی هستند که ذخیره‌ای عظیم و پربرکت به جا مانده از گذشته‌ها برای جامعه به حساب می‌آیند.

سالمندی یک مرحله از روند طبیعی زندگی است که با تغییرات بیولوژیکی در نحوه زیست ارگانیسم همراه است و به بیان ساده‌تر سالمندی باعث کاهش نیروی حیاتی می‌شود.

سرا‌های نگهداری سالمندان، جایی برای آرامش سال‌های آخر گروه‌هایی از زنان و مردانی است که فرزندانشان به هر علتی، آن‌ها را به این مراکز می‌سپارند.

مراکزی که تحت نظارت سازمان بهزیستی است و باید شرایط زندگی گروهی از سالمندان را فراهم کنند.

خانه سالمندان آنطور که به نظر می‌رسد مکان نامناسبی برای کهنسالان نخواهد بود چراکه خانه و یا مرکز سالمندان مرکزی است که در آنجا پرستاران و پزشکان شبانه روز سالمند شما را تحت نظر دارند و در صورت بروز هرگونه مشکل جدی با فوریت‌های پزشکی بهترین خدمات را به سالمند بیمار می‌رسانند.

در سال‌های اخیر با افزایش درگیری‌های اجتماعی و اقتصادی تمایل به نگهداری از افراد سالمند در خانه سالمندان روندی رو به رشد داشته است.

در همه همهمه‌های شهر و البته در بی‌توجهی‌های مسئولان، اتفاقاتی تلخ در سرا‌های نگهداری سالمندان اتفاق می‌افتد که این مراکز را به خانه آخر دنیای سالمندان تبدیل کرده و هر روز بیشتر آرزوی مرگ را طلب می‌کنند.

در کلان شهر زاهدان ۲ خانه سالمندان و یک مرکز شبانه روزی

امین الله هاشمزهی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: پدیده سالمندی یک پدیده جهانی و پیری جمعیت، پدیده‌ای که در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی را در کشور‌های درحال توسعه به دنبال داشته است.

به گفته وی؛ در کلان شهر زاهدان ۲ خانه سالمندان و یک مرکز شبانه روزی دائر است.

هاشمزهی گفت: ساختار مراکز شبانه روزی با خانه سالمندان متفاوت است و خدمات صفر تا صد برای سالمند انجام می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در شهر زاهدان مراکز نگهداری سالمندان دارای ملک خصوصی نیستند و خیران در این خصوص همکاری‌های خوبی با این مراکز ندارند و افراد سهیم در این کار خیر از بدنه متوسط جامعه هستند.

به گفته هاشمزهی؛ کار تیمی در زاهدان بسیار ضعیف و فرهنگ مشارکتی در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اکثر بانوانی که در خانه سالمندان نگهداری می‌شوند کسی را ندارند، همسر آن‌ها فوت کرده و یا ازدواج نکرده‌اند اما با این شرایط در آینده با پدیده سالمندی روبه‌رو هستیم چراکه آمار طلاق افزایش و ازدواج و فرزندآوری کاهش یافته است.

این مسئول با اشاره به اینکه سالمندان به‌صورت شبانه‌روزی در این مرکز نگهداری می‌شوند، افزود: کار اصلی ما در این مرکز نگهداری ولی در کنار آن امور توانبخشی هم انجام می‌دهیم که شامل امور فیزیوتراپی، روانشناسی و مددکاری است.

وی با بیان اینکه یارانه دولت برای تأمین نیاز سالمندان کافی نیست، خاطرنشان کرد: مابقی هزینه‌ها از محل شهریه خانواده‌های سالمندان و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و با توجه به اینکه این مرکز در مرکز استان قرار گرفته، به سایر مراکز شهرستان‌های دیگر نیز خدمات ارائه می‌دهد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark