کد مطلب: 36097
 
اوباما مذاکره‌کننده ارشد خود را برای قانع کردن سناتورها درباره تمدید مذاکرات ایران به کنگره می‌فرستد
المانیتور نوشت کنگره‌ی مردد آمریکا، تمدید مذاکرات هسته ای ایران را ارزیابی می‌کند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۱
به گزارش زاهدانه ، المانیتور در مطلبی نوشت، اوباما مذاکره کننده ارشد خود درباره ایران و کارشناس تحریم ها را هفته آینده به کنگره می‌فرستد تا به اعضای کنگره درباره تمدید چهارماهه مذاکرات توضیح بدهد. قرار است "وندی شرمن" معاون وزارت خارجه آمریکا و "دیوید کوهن" معاون اطلاعات مالی و تروریسم خزانه داری آمریکا، روز سه شنبه در یک جلسه پرسش و پاسخ علنی در برابر سنا و هیات امور خارجی مجلس نمایندگان حاضر شوند. 

"اد رویس" جمهوریخواه کالیفرنیا که ریاست امور خارجی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، در بیانیه ای درباره این جلسه  مدعی شد : من تمدید مذاکرات ایران را یک پیشرفت نمی بینم... همه چیز  درباره برنامه هسته ای ایران از دیروز تا امروز نشان از "بمب هسته ای" دارد و من نگرانم در آینده هم چنین باشد.

المانیتور در ادامه نوشت: جمهوریخواهان سنا پیش از این با مطرح کردن یکسری لوایح به تمدید مذاکرات ایران واکنش نشان داده اند. سناتور "باب کراکر" جمهوریخواه تنسی و از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی سنا ، این هفته لایحه ای را همراه با دیگر اعضای این کمیته ارائه کرد که براساس آن هرگونه معامله نهایی با ایران مستلزم کسب تائید کنگره است. سناتور "مارک کرک" جمهوریخواه ایلینوی به دنبال این اقدام که روز پنج شنبه صورت گرفت، لایحه ای را ارائه کرد که در آن دولت از ادامه کاهش تحریم های ایران منع می شود مگر ‌آنکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بتواند تصدیق کند که هیچ حجمی از 2.8 میلیارد دلار که قرار است طبق این معامله آزاد شود، در توسعه تسلیحات هسته ای یا نقض حقوق بشر صرف نمی شود. شش جمهوریخواه تاکنون موافقت خود را با این لایحه اعلام کرده اند. در نهایت، سناتور "تد کروز" روز جمعه لایحه ای را مطرح کرد که اعمال مجدد و فوری تحریمها و سازوکارهای اجرایی بیشتر و پایان مذاکراتی شکست بی نتیجه را ایجاب می کند. لایحه تحریم ایران بی تردید تحریم های مرتبط با بخش های پتروشیمی و خودروسازی را افزایش می دهد و تامین بودجه برای مذاکره با ایران را بدون تایید کنگره منع می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: دموکراتها نیز از تمدید مذاکرات ابراز نگرانی کرده اند اما این نگرانی در قالب لوایح جدید بروز نکرده است. رابرت منندز دموکرات نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: اگر آنها به توافق نهایی نزدیک نیستند، من از تمدید مذاکرات حمایت نمی‌کنم. براساس همه گزارشها ، آنها به استانداردهایی که من فکر می کنم اکثر کنگره می خواهد، قطعا نزدیک نیستند.

در خبری دیگر، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان نیز روز سه شنبه جلسه ای را درباره وضعیت امنیتی در عراق و سوریه باعنوان گزینه های سیاسی آمریکا و پیامدهای آن بر منطقه برگزار می کند. در این جلسه استفان بیدل کارشناس دانشگاه جرج واشنگتن و ماکس بوت کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا قرار است دیدگاه های خود را بیان کنند.
 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark