کد مطلب: 46276
 
زاهدانه گزارش می دهد؛
نیازهای جوانان را جدی بگیریم/ فصلی پربار برای فرزندانمان رقم بزنیم
فصل تابستان آغاز دغدغه برخی خانواده‌ها برای پر كردن اوقات فراغت فرزندانشان است زیراتوجه نكردن به این موضوع می‌تواند اثرات مخربی برای دانش‌آموز به همراه داشته باشد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲
 
به گزارش زاهدانه، تابستان که از راه می‌رسد، بخشی از دغدغه خانواده ها به چگونگی نحوه برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان برمی‌گردد. این دغدغه بعد از سپری شدن یک سال تحصیلی افراد در دوران تابستان که وقت بیشتری در اختیار دارند، آغاز می شود. از آنجایی که نحوه گذراندن اوقات فراغت در بین افراد متفاوت است، برخی با ثبت نام در كلاس های مورد علاقه خود، برخی باگردش و تفریح و عده ای هم بدون هیچ تغییر و تحولی این اوقات را سپری می کنند وموضوع خاصی را در اولویت قرار نمی‌دهند.
نوجوانان دهه شصت هنوزهم به یاد دارند تابستان كه از راه می رسید، ساعت های بیکاری خود را در كوچه های گرما زده سپری می کردند یا برخی همه تابستان را به كاری مشغول می‌شدند تا درآمدی كسب كرده و پولی برای خود پس انداز كنند. اوقات فراغت واژه‌ای نبود كه چندان به كارشان بیاید. گرما كه اندكی فرو می‌نشست، كوچه بود و توپ پلاستیكی و هوار بچه‌ها كه در آسمان بعد از ظهر اوج می‌گرفت. بازی آنقدر كش پیدا می‌كرد كه تاریكی در هوا پخش شود و خستگی بر بدنمان بنشیند. دم غروب كه می‌شد، خانه جایی برای استراحت بود. خسته از یك بعد از ظهر تابستانی به خانه می‌آمدیم تا شب سپری شده و روز دیگر آغاز شود. برای ما اوقات فراغت و نحوه سپری كردن آن به همین موضوعات ختم می‌شد.
این در حالی است كه برای جوانان و نوجوانان دهه هفتاد به بعد مفهوم اوقات فراغت و چگونگی گذراندن آن تغییر كرده است و فصل تابستان که شروع تعطیلی مدارس است واژه اوقات فراغت و نحوه گذراندن آن نقل قول مجالس و محافل می شود.
بلا تکلیفی جوانان و نوجوانان در تعطیلات تابستان باعث می شود که برخی به هر صورت روزهای تعطیل خود را سپری کنند اما باید توجه داشت که در این میان افرادی به واسطه شرایط خاص محیطی، خانوادگی و ... آمادگی و گرایش بیشتری به انجام رفتارهای پرخطر دارند و وجود این موارد نیز زمینه ساز تمایل سایر دوستان این افراد برای مشارکت در رفتارهای پرخطر خواهد شد که در برخی موارد بروز این مشکلات غیرقابل جبران می باشد.

قریب به یکصد هزار نفر از جوانان در اماکن ورزشی استان فعالیت می کنند


مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه در خصوص برنامه ریزی جهت اوقات فراغت دانش آموزان، جوانان و نوجوانان اظهار داشت:
طبق سنوات گذشته همه ساله در خصوص طرح اوقات فراغت جلساتی را باهییت های مختلف ورزشی برگزار کرده، که این هیات ها برنامه های خود را در زمینه آمادگی برای طرح های اوقات فراغت به اداره کل ورزش وجوانان اعلام کرده اند.
«حسین ثوری»افزود: باتوجه به اینکه تابستان، فصل پایان درس، تحصیل و مدرسه می باشد باید به نحو شایسته ای اوقات فراغت دانش آموزان و جوانان را پرکنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون برنامه های ورزشی مختلف در سراسر استان در حال اجرا کی باشد، ادامه داد: تمام تلاش و توان خود را برای فراهم کردن امکانات دراماکن ورزشی برای استفاده جوانان و نوجوانان مهیا کرده ایم به گونه ای که ساعت کاری اماکن ورزشی استان از صبح تا ساعت22 ادامه دارد و افراد می توانند در رشته های مورد علاقه خود فعالیت داشته باشند.
این مسئول با اشاره به اینکه تاکنون استقبال بی نظیری از طرح های ورزشی در این اماکن از سوی افراد صورت گرفته، افزود: از شمال تا جنوب استان افراد می توانند در 47 رشته ورزشی که در حال اجرا می باشد اعم از شنا، ژیمناستیک و ورزش های رزمی و... شرکت کنند.
ثوری خاطر نشان کرد: در این طرح ها تا کنون قریب به یکصد هزار نفر از جوانان و نوجوانان حضور پیدا کرده اند که بیشترین رده سنی شامل نونهالان و جوانان می باشد.

عدم برنامه ریزی مناسب در اوقات فراغت منجر به بروز آسیب های اجتماعی می شود

عضو هيئت علمی دانشگاه درباره لزوم توجه به اوقات فراغت جوانان در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرده بود که: با توجه به فرصت هايی که دانش آموزان و دانشجويان در تعطيلات تابستانی دارند، لازم است که سياست گذاران فرهنگی و مسئولان امور تربيتی به اين نکته توجه داشته و به فکر گذران ايام فراغت جوانان و نوجوانان باشند.
دکتر «ضياء سعيدی»، تصريح می کند: تجربه نشان می دهد، اقدامات سطحی نمی تواند پاسخگوی نيازهای روحی وروانی قشر وسيعی از جوانان باشد، در نتيجه لازم است امکاناتی برای آنان فراهم شود تا با برخورداری از تفريحات سالم اوقات فراغت خود را بگذرانند.
وی تاکيد می کند: مسلما برنامه ريزی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان بايد به شکلی باشد که ضمن رفع خستگی آنها، به منزله کسب انرژی و نيروی تازه برای ادامه تحصيل شان در آينده باشد.
وی بيان می کند: البته نهادها و دستگاه های مربوطه می توانند با بررسی امکانات در هر منطقه، برنامه ريزی خود را در نظر گيرند و اين برنامه ريزی ها بايد مشتمل بر تفريح، مطالعه و انواع سرگرمی های آموزشی باشد.
عضو هيئت علمی دانشگاه می گويد: متاسفانه سال به سال طرح های اوقات فراغت جوانان به علت مشکلات مالی در بحران فرو می رود و دست اندرکاران نهادهای مرتبط طرح های خود را کاهش می دهند.
دکتر ضيا سعيدی اضافه می کند: بدون شک، اگر اوقات فراغت جوانان به تفريح و برنامه های آموزشی نگذرد زمينه بروز آسيب های اجتماعی را در آنها فراهم می کند و سبب به بيراهه کشيده شدن آنها می شود.
وی تصريح می کند: وقتی جوانان مشغول به فعاليت نباشند ممکن است به هر کار ديگری روی آورند و دچار آسيب ها و انحرافات اخلاقی شوند و بدون شک، بيشترين وقت خود را در کوچه و خيابان سپری کنند.
وی خاطرنشان می کند:ممکن است حتی جوانان وقت آزاد خود را با دوستان در چايخانه ها بگذرانند و اين خلاء نبود امکانات سبب به انحراف کشيده شدن آنها و چه بسا سبب روی آوردن آنها به مواد مخدر شود.
وی تاکيد می کند: متاسفانه سن اعتياد در سال های اخير بسيار کاهش پيدا کرده و شايد يکی از مهم ترين دلايل آن اين است که جوانان مکان و شرايط مناسب برای تفريح و گذراندن اوقات فراغت خود ندارند.
عضو هيئت علمی دانشگاه تصريح می کند: ستاد اوقات فراغت، بايد با دقت و برنامه ريزی اصولی تمامی سازمان ها و نهادها را مسئول رسيدگی به طرح های مذکور کند و آنها را هر چه سريع تر و به صورت کيفی به مرحله اجرا برساند.
دکتر ضياسعيدی توصيه می کند: مدارس نيز با برگزاری کلاس های هنری، ورزشی و فرهنگی با نظارت اعضای خانواده، کلاس هايی را برگزار کنند و از انجمن اوليا و مربيان نيز بخواهند که در اين امور مشارکت فعالانه داشته باشند.
وی ادامه می دهد: از سوی ديگر فرهنگ سراها نيز بايد فعال شده و با برگزاری برنامه های فرهنگی سبب جذب دانش آموزان و دانشجويان شوند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark