کد مطلب: 62611
 
رهاسازی پسماندهای بیمارستانی در خیابان‌های زاهدان؛
مسئول دفع زباله‌های بیمارستانی کیست؟
نادیده‌گرفتن دفع درست و اصولی پسماندهای بیمارستانی تهدیدی برای سلامت جامعه است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۰
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، عدم جمع‌آوری پسماند‌ها و زباله در زاهدان داستانی آشنا است و توجه به جمع‌آوری و دفع اصولی پسماند‌های بیمارستانی از واجبات است، واجبی که گاهی با سهل انگاری نادیده گرفته می‌شود.

دستورالعمل‌های مختلفی برای جمع‌آوری و دفع پسماند‌های بیمارستانی وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته شود که باز هم خطرات آن گریبانگیر مردم و شهروندان می‌شود.

برای جلوگیری از نشر آلودگی و بیماری‌های مختلف توصیه می‌شود که سرسوزن‌ها و نیدل‌های بیمارستانی با شیوه‌های اصولی جمع‌آوری و دفع شود، ولی شاهد آن هستیم که گا‌هی فقط حضور این پسماند‌ها از بیمارستان رفع می‌شود و دفع اصولی انجام نمی‌شود.

زمانی که برای دفع صحیح این پسماند‌ها اقدام نشود آن زمان به صورت جدی سلامت جامعه تهدید می‌شود از زشتی این کار و تصویر نامطلوبی که بر جای می‌گذارد اگر بگذریم زنگ خطر جدی برای جامعه و مردم است.

قانون جمع‌آوری پسماند‌های بیمارستانی بر عهده بیمارستان است


شهروند خبرنگار زاهد نیوز تصویری از رهاسازی سرسوزن‌های بیمارستان در یکی از معابر عمومی و پرتردد زاهدان خبر داد: شهروندان زاهدانی از وجود سرسوزن‌ها در معابر و خیابان‌های شهر به شدت ابراز نگرانی کردند آن‌ها از بابت انتقال بیماری‌ها و خطراتی که متعاقباً از رهاسازی سرسوزن ممکن است ایجاد شود بسیار گلایه‌مند هستند.

محمدرضا مقدم، معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: قانون جمع‌آوری و دفع زباله‌ها و پسماند‌های بیمارستانی طبق شرایط و ضوابط و مقررات خاص بر عهده بیمارستان است و آن‌ها با زباله سوزی اقدام به دفع اصولی این پسماند‌ها می‌کنند و این دفع پسماند‌ها با نظارت آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: شهرداری و دیگر ارگان‌ها به دلیل اهمیت بالا و دفع ویژه این پسماند‌ها اجازه ورود به این جریان را ندارند، علاوه بر بیمارستان‌ها، کلینیک‌های خصوصی نیز باید به روش اصولی اقدام به دفع این پسماند‌ها کنند و به هیچ عنوان اجازه رهاسازی این پسماند‌ها در سطح شهر وجود ندارد و حتی یک سرنگ در مخازن عمومی سطح شهر نباید ورود پیدا کند.

با روش بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی تبدیل به زباله‌های عادی می‌شود

زهرا یوسف‌زایی، مسئول واحد بهداشت محیط مرکز سلامت زاهدان در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: در ارتباط با دفع پسماندهای بیمارستانی ۹ بیمارستان تحت پوشش مرکز بهداشت زاهدان قرار دارد که در این بیمارستان‌ها پسماندها بی‌خطر می‌شود و به پسماند عادی تبدیل می‌شود سپس تحویل شهرداری داده می‌شود که در سایت زباله دفع شود.

وی ادامه داد: پس با روش بی‌خطرسازی پسماندها این پسماندهای بیمارستانی تبدیل به زباله‌ها و پسماندهای عادی می‌شود و بعد از آن مانند سایر پسماندهایی می‌شود که شهرداری از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند.

مسئول واحد بهداشت محیط مرکز سلامت زاهدان اظهار کرد: به دلیل اهمیت دفع پسماندها نظارت بر دفع پسماندها با محیط‌زیست و مرکز بهداشت زاهدان است از سال ۹۰ سوختن زباله‌های عفونی به علت آلودگی هوا منسوخ شده است.
نظارت بر دفع پسماندها با محیط‌زیست و مرکز بهداشت زاهدان است
وی افزود: هرچند که روند دفع اصولی زباله‌ها فرایندی هزینه‌بر برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی بود؛ ولی آن‌ها به دستگاه اتوکلاو برای بی‌خطر و کم‌خطر کردن زباله‌ها مجهز شدند زباله‌ها بعد از طی این مراحل بی‌خطر می‌شوند و تحت کنترل آزمایشگاه‌ها تبدیل به پسماند کم‌خطر و بی‌خطر می‌شود.

یوسف‌زایی گفت: کل بیمارستان‌های زاهدان مجهز به این دستگاه بی‌خطر کننده هستند همچنین کلینیک‌ها و مراکز درمانی موظف هستند با سایت دفع پسماندی که خارج از شهر در مسیر میرجاوه قرار دارد برای دفع پسماندها قراردادی ببندند.

وی افزود: گاهی مطب‌های خصوصی که تازه افتتاح شدند و هنوز بازرسی لازم صورت نگرفته ممکن است به‌صورت غیراصولی اقدام به دفع پسماندها کنند که با حضور زباله‌گردها این زباله‌ها در سطح شهر ممکن است منتشر شود.

بهداشت محیط مرکز سلامت در ارتباط با سر سوزن‌هایی که در معابر ریخته شده است، بیان کرد: مرکز بهداشت نقش نظارت و بررسی را دارد و باید با هماهنگی شهرداری برای جمع‌آوری آن‌ها مراجعه کنیم.

وی تأکید کرد که نظارت با مرکز بهداشت و محیط‌زیست است و بحث اجرایی بر عهده شهرداری است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark