کد مطلب: 28872
 
مهم‌ترین اخبار تکنولوژی در سال 2013
سال 2013 در حال اتمام است و امسال شاهد رخداد های بسیار جالب و بحث برانگیزی بودیم. اما ما در این مطلب به بخشی از رخدادهای مهم سال 2013 می پردازیم.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۲۳
سال 2013 در حال اتمام است و امسال شاهد رخداد های بسیار جالب و بحث برانگیزی بودیم. اما ما در ادامه به بخشی از رخدادهای مهم سال 2013 می پردازیم.
در ماه ژوئن، گاردین اولین اسناد فاش شده از پیمانکار آژانس امنیت ملی ادوارد اسنودن منتشر کرد. اسناد طبقه بندی شده حاوی اطلاعاتی در مورد برنامه های بسیار محرمانه دولت است که مقادیر زیادی اطلاعات در مورد تلفن ها و فعالیت های اینترنتی آمریکایی ها جمع آوری شده بود. 
دامنه این برنامه تا دادگاه و تظاهرات کشیده شده بود. بحث های عمومی در مورد حق حریم خصوصی سر گرفت که دولت مجبور شد برای امنیت بیشتر به طور مخفیانه اطلاعات را جمع آوری کند.
یکی دیگر از رخدادهای امسال امنیت سایبری مشهود توسط یک رشته حملات توسط هکرها بر علیه سازمان های خبری، شرکت های بزرگ فن آوری و خرده فروشان بود. انگیزه های پشت این حملات متنوع، انگیزه های مالی بود در حالی که دیگران انگیزه های این حملات را سیاسی یا اقدامات جاسوسی می دانند. تمام این حملات بیانگر محدودیت های امنیت آنلاین و حریم خصوصی است.
امسال شرکت های فناوری برای بالا نگه داشتن اعتبار و سرمایه خود اقدامات مختلفی انجام داده اند.


مایکروسافت در تلاش برای ساخت سیستم عامل ویندوز 8 و گوشی های هوشمند ویندوز 8 خود ادامه داد. حتی تا آنجا پیش رفت که بازار شماره 1 گوشی های ویندوز و بخش موبایل نوکیا را خرید. در نهایت برای مایکروسافت این اقدامات کافی نبود و کنسول جدید بازی خود را با نام ایکس باکس وان معرفی کرد تا در رقابت با پلی استیشن 4 سونی جانماند. (ما در هفته های گذشته به نقد و بررسی ایکس باکس وان پرداختیم که می توانید برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید.)


شرکت اپل به علت محبوبیت بالای این شرکت مانند دیگر شرکت ها لازم به معرفی دستگاه ها و امکانات بسیار زیادی نبود. بروز رسانی سیستم عامل iOS 7  را با تغییرات چشمگیری مانند عمق دادن به آیکون ها انجام داد. معرفی آیفون جدید با ویژگی اسکنر اثر انگشت و قطر نازک تر آیفون و آیپد تنها اقدامات مهم این شرکت بود.


از رخدادهای مهم دیگر امسال عینک گوگل و عینک های مشابه آن از دیگر شرکت ها و معرفی ساعت های هوشمند بود. البته این دو از نظر طراحی و هنجارهای اجتماعی بسیار جای کار دارد و باید بهبود یابد.

گزارش از حسین جاهدی

منبع: edition.cnn.com

Share/Save/Bookmark