کد مطلب: 58699
 
دلواپسی هایی که تمامی ندارد؛
یک بام و دو هوای مسئولان در بازگشایی مدارس/نگرانی والدین از غیبت پروتکل های بهداشتی
بازگشایی مدارس و تداوم شیوع کرونا در کشور، موجی از نگرانی ها را از روند آموزش حضوری در والدین و دانش اموزان ایجاد کرده است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۶
 
به گزارش زاهدنیوز، آغاز سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع کرونا با چالش ها و اما و اگرهای بسیاری همراه بود و در حالیکه به گفته کارشناسان بهداشتی، کشور همچنان پیک دوم کرونا را نگذرانده است آموزش و پرورش در اقدامی عجیب دو هفته مانده به اول مهر، اقدام به بازگشایی مدارس کرد.

اکنون والدین از سویی نگران سلامت فرزندان خود در محیط مدرسه هستند و از سوی دیگر به دلیل تعطیلی طولانی مدارس، آموزش حضوری را برای درک بیشتر دروس توسط دانش آموزان ضروری می دانند.


در این بین سعید نمکی، وزیر بهداشت از همزمانی شیوع آنفولانزا و کرونا در فصل پاییز ابراز نگرانی کرده و با بیان اینکه باید زیرساخت‌های آموزش از راه دور را تقویت کنیم، گفت: «شاید در پاییز مجبور شویم به علت همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا بسیاری از زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تقویت کنیم که آموزش حضوری را به حداقل برسانیم.»


ترس از کرونا همراه دانش آموزان در کلاس درس

رضایی پدر یکی از دانش آموزان زاهدانی دراین باره گفت: برگزاری کلاس ها به صورت حضوری نگرانی ما را صدچندان کرده است، دختر 9 ساله من نمی تواند چند ساعت در مدرسه باشد و پروتکل های بهداشتی را نیز به طور کامل رعایت کند.

وی افزود: اگرچه دانش آموزان به همه دستورالعمل های بهداشتی آگاه هستند و اقلام مورد نیاز مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار آنها می گذاریم اما حضور آنان به مدت طولانی در کلاس درس، باعث خستگی شده و به تدریج میزان رعایت نکات بهداشتی کم می شود.

این شهروند ادامه داد: دختر من در اولین روز مدرسه از نگرانی کرونا هیچ خوراکی نخورده و تمام لحظات حضورش در کلاس درس، نگران ابتلا به کرونا بود و این گونه حضور در مدرسه نیز جز خطر، بهره ای برای دانش آموزان ندارد.

تناقض آشکار بین ادعای آموزش و پرورش و عملکرد مدیران مدارس

صمدی مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز در این باره گفت: دخترم را به دلیل ترس از کرونا در روز بازگشایی به مدرسه نفرستادم و ترجیح می دهم کلاس ها به صورت مجازی برگزار شود تا سلامت فرزندم به خطر نیفتد.

وی خاطرنشان کرد: مدیر مدرسه ادعا می کند اجباری برای فرستادن بچه ها به کلاس درس ندارید و سلامت بچه ها برای اهمیت زیادی دارد اما نمی توانیم برای دانش آموزانی که در کلاس حضور پیدا نکنند کلاس مجازی برگزار کنیم.

وی بیان کرد: اکنون سر دوراهی مانده ام اگر فرزندم را به مدرسه بفرستم جانش به خطر می افتد و از طرف دیگر، آموزش مجازی نیز برای دانش آموزانی که به مدرسه نمی روند، برگزارنخواهد شد، تناقض آشکاری بین ادعای آموزش و پرورش و عملکرد مدیران مدارس وجود دارد.

آموزش مجازی هیچ بازدهی برای دانش آموزان ندارد

میری یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز بیان کرد: آموزش مجازی هیچ بازده آموزشی برای دانش آموزان ندارد و بچه ها به دلیل بازیگوشی، یادگیری چندانی از مطالب آموزشی در فضای مجازی ندارند.

وی ادامه داد: من هم سلامت فرزندم برایم اهمیت دارد اما از طرف دیگر، بچه ها از فضای آموزشی و تحصیل فاصله زیادی گرفته اند و این باعث شده از درس گریزان شوند و ترجیح می دهم فرزندم حضوری به مدرسه برود.

اولویت آموزش و پرورش صیانت از سلامت دانش آموزان است

داوود گلی مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما بیان کرد: آغاز سال تحصیلی جدید در مناطق قرمز به صورت مجازی و روستایی و عشایری با وضعیت سفید به صورت حضوری است اما در مناطقی با وضعیت زرد ، کلاس ها با حضور50 درصد دانش آموزان برگزار خواهد شد و نیمی از دانش آموزان در روزهای زوج و سایرین در روزهای فرد در کلاس درس حضور می یابند.

وی افزود: ساعات آموزشی در مقاطع مختلف به 35 دقیقه کاهش پیدا کرده است و در استان سیستان و بلوچستان براساس پروتکل های اعلامی به مدارس توصیه شده که تاکید بر حضور داش آموزان می باشد اما الزام و اجباری وجود ندارد، اگر یکی از افراد خانواده مبتلا به کرونا باشد دانش آموز به هیچ وجه نباید در مدرسه حضور پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، با همراه داشتن ماسک، موادضدعفونی کننده، دستکش و با حفظ فاصله اجتماعی در مدارس حضور پیداکنند، امسال آموزش های مجازی در بستر شبکه شاد و شبکه های اجتماعی در کنار آموزش حضوری برای دانش آموزان برگزار می شود تا فرآیند آموزش به صورت کامل انجام شود.

ضرورت همکاری و تعامل خانواده ها با آموزش و پرورش

گلی با اشاره به لزوم ارتباط و تعامل خانه و مدرسه، تاکید کرد: همه مدارس برای حضور دانش آموزان و آغاز فرآیند یاگیری مهیا هستند اما با توجه به شرایط موجود، نیازمند همکاری و تعامل خانواده ها با آموزش و پرورش هستیم و بدون این ارتباط و مشارکت دچار چالش خواهیم شد.

وی تصریح کرد: خانواده ها روز حضور فرزندان خود را از مدارس جویا شوند، اجرای پروتکل ها و تهیه اقلام بهداشتی باید از منزل اجرا و ارتباط  والدین با مدارس بیشتر  و مباحث درسی از طریق خانواده ها پیگیری شود، آموزش و پرورش نیز نقطه نظرات و چالش ها را بررسی و اعمال می کند.

وی اذعان کرد: سرانه بهداشتی در 2 مرحله قبل واریز شده و در ادامه نیز اولویت با تامین اعتبارات بهداشتی مدارس است اما انتظار می رود مجامع ، خیران و اولیای دانش آموزان نیز برای تامین اقلام بهداشتی با مدارس به خصوص در مناطق محروم همکاری کنند.

وی با اشاره به شرایط غیراستاندارد برخی مدارس غیردولتی، ادامه داد:در مدارس غیر دولتی نیز چنانچه فضا کوچک باشد آمار کلاس نیز به همان نسبت پایین تر است  که نمی از آنها در کلاس ها حضور خواهند داشت و سعی شده تا تعداد دانش آموزان و زمان آموزش کاهش پیدا کند تا خطری متوجه آن ها نشود.

گلی با بیان اینکه تاکید وزارت آموزش و پرورش بر آموزش حضوری است، گفت: هیچ فرآیندی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود تا ارتباط چهره به چهره بین معلمان و دانش آموزان برقرار شود اما مدیر مدرسه موظف است که رصد کند دانش آموزی از قافله آموزش چه به صورت حضوری و چه مجازی عقب نماند.

وی عنوان کرد: برای هر مدرسه با توجه به شرایط، اطلس آموزشی در نظر گرفته شده که در آن تعداد زنگ ها و کلاس ها مشخص شده و براساس آن، کار آموزش پیش خواهد رفت، الویت آموزش و پرورش صیانت از سلامت بچه ها است.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark