کد مطلب: 61966
 
استاد و حوزه دانشگاه:
قیام ۲۹ بهمن تبریز، یکی از فراز‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی بود
استاد و حوزه دانشگاه گفت: واقعه قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ به عنوان یکی از فرازهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی باید برای نسل جوان تبیین شود.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۲
 
حجت‌الاسلام مصطفی باهری در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: آذربایجان در طول قرون اخیر نقش مهمی در تحولات سیاسی معاصر ایران داشته است و مردم آذربایجان و به‌طور مشخص مردم تبریز که بیش از یک قرن در عمده‌ترین حوادث و تحولات مثبت این کشور در صف اول قرار داشتند و نقش‌آفرینی کردند.

وی افزود: مردم انقلابی و متعهد در برهه‌های مختلف خودشان را به اسلام اثبات کردند و تعهد خودشان را به نمایش گذاشتند.

حجت الاسلام باهری تصریح کرد: یکی از صحنه‌های ارزشمند و با فضیلت مردم تبریز و آذربایجان در ۲۹ بهمن سال ۵۶ وارد میدان شدند و قیام کردند و چند روز شهر را در اختیار گرفتند.

وی گفت: علت این قیام دفاع و حمایت از کشتار بی‌رحمانه بود که رژیم ستم شاهی برای مردم قم ایجاد کرده بودند و برای بزرگداشت ۴۰ روز شهادت شهدا مردم قم این قیام صورت گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ۲۹ بهمن آغازی برای چهلمین‌ها شد، یعنی بعد از مردم آذربایجان و جریاناتی که اتفاق افتاد مردم کازرون، شیراز و همه ایران به این قیام دست زدند و برعلیه رژیم استبدادی شاه قیام کردند.

حجت الاسلام باهری تشریح کرد: در تاریخ معاصر دو قیام برای مردم آذربایجان و تبریز ثبت شد، در زمان محمدعلی شاه صورت گرفت و این حرکت برعلیه استبداد انجام شد و دیگری در دوره رژیم استبدادی محمدرضا شاه پهلوی انجام شد که قیام کردند.

وی از قیام تاریخی ۲۹ بهمن مردم تبریز به عنوان نماد و مشخصه مهم هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم آذربایجان در دفاع از كیان دینی و هویت ملی یاد كرد و گفت: آذربایجان و تبریز همواره در طول تاریخ با ویژگی‌های اسلامی و شیعی شناخته شده و این ویژگی در جریان مبازرات ضد استعماری و استكباری انقلاب اسلامی به وضوح دیده شد كه قیام ۲۹ بهمن نمونه‌ای از این خصیصه منحصر به فرد است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در ۲۹ بهمن ۵۶ به دستور استاندار آن زمان تعدادی از مردم به شهادت رسیدند و تعداد زیادی زخمی شدند و ارتش وارد صحنه شد و این شهادت و زخمی‌ها نه تنها تزلل و رخنه‌ای در اعتقاد مردم آذربایجان ایجاد نکرد بلکه آن‌ها را مصمم‌تر کرد و یک جریانی به وجود آمد که مردم مسلمان ایران توانسند از این الگوی ارزشمند کپی‌برداری کنند و در شهر‌های دیگر از این مدل ارزشمند بهره‌برداری و ناراحتی خود را از رژیم ستم شاهی شاه اعلام کنند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark