کد مطلب: 47412
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
مشکلات فرهنگی و پایین بودن سواد سلامت عاملی تهدید کننده برای دوران بارداری
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یکی از معضلات مرگ و میر مادران باردار را عدم مراجعه به موقع و تاخیر در شناسایی مادران باردار در بعضی از نقاط استان، مشکلات فرهنگی و همچنین پایین بودن سواد سلامت آنها عنوان کرد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۶
 
به گزارش زاهدانه، در زندگی زناشویی تولد یک فرزند باعث مستحکم تر و با دوام تر شدن آن زندگی می شود. ورود یک فرد جدید بعنوان فرزند در خانواده زمانی شیرین تر است که در زمان بارداری یا هنگام زایمان مادر و فرزند هر دو سالم باشند در این صورت است که تولد يک فرزند سالم با حفظ سلامت مادر، پايان خوش برای بارداری ايمن است. اما در این زمینه حفظ سلامت مادر و نوزاد کار بسيار دشواری است و به همين دليل بارداری فرآيندی خاص و بسيار حساس است که طی آن پزشک با جان ۲ نفر سر و کار دارد. در این زمان است که دسته ای از بارداری ها، بارداری های پرخطر محسوب می شود که شرايط را برای مادر و کودک دشوار می کند اما باید گفت با پيشرفت علم پزشکی به راحتی می توان تحت نظر پزشک معالج مداوا شد و بيماری ها را کنترل کرد تا مادر دوره بارداری را با سلامت کامل پشت سر بگذارد.
از آنجایی که یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر مادران باردار، تعداد زیاد بارداری‌های آنان، عدم مراجعه و یا دسترسی جهت دریافت مراقبت‌های بهداشتی به موقع است که باعث می شود تعداد قابل‌ توجهی از مادران به دلیل اینکه مراقبت‌های کافی دوران بارداری را دریافت نکرده اند در گروه حاملگی پرخطر قرار داشته باشند که این امر لزوم آموزش و مراقبت‌های مستمر برنامه‌های سلامت مادران را می‌طلبد لذا در این وهله از زمان باید با مراجعه با پرشک متخصص مشکلات خود را رفع کنند تا کمتر شاهد خبرهایی از مرگ و میر زنان هنگام تولد فرزندانشان باشیم.
در این راستا رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در کمیته دانشگاهی ارتقای سلامت مادران باردار ضمن ایجاد و راه اندازی واحد مدیریت بارداریهای پر خطر در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مراکز بهداشت شهرستانها در آینده ای نه چندان دور، بیان کرد: عدم مراجعه به موقع و تاخیر در شناسایی مادران باردار در بعضی از نقاط استان و مشکلات فرهنگی و همچنین پایین بودن سواد سلامت یکی از معضلات استان در زمینه مرگ و میر مادران باردار است.
دکتر میری با بیان اینکه در این زمینه باید از وجود بهورزان و پرسنل مراکز بهداشتی درمانی برای شناسایی کلیه مادران به خصوص مادران باردار پر خطر استفاده کرد،گفت:در این راستا خانه های بهداشت روستاها و مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها برای مراقبت از مادران باردار با همدیگر ارتباط فعال داشته باشند که با راه اندازی واحد مدیریت بارداریهای پر خطر این امکان فراهم خواهد شد .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این خصوص با ضروری دانستن خدمات مامایی در این دوران اظهار داشت: براساس مطالعات حدود 15 درصد از کلیه بارداری ها دچار مشکل و عارضه می شوند که نیاز به مداخله پزشکی دارند بنابراین دسترسی به خدمات مامایی برای مقابله با این عوارض ضروری است.
دکتر طباطبایی از خدمات اورژانسی مامایی بعنوان اقدام محوری خدمات به مادران باردار نام برد و افزود: بهبود دسترسی به خدمات مامایی و اورژانسی لازم است و شرط کافی برای نتیجه بخش بودن این خدمات تصمیم به موقع مادران و خانواده آن ها برای بهره بردن از این خدمات می باشد.
وی آموزش علائم خطر و مکان امن برای زایمان به مادران باردار را یکی از راهکارهای مهم در زمینه مقابله با عوارض بارداری عنوان کرد و گفت: برخی مواقع تاخیر در تصمیم گیری و دیر مراجعه کردن مادران به مراکز درمانی مشکلاتی را برای مادران باردار به دنبال دارد که
تصمیم گیری به موقع برای دریافت خدمات مورد نیاز، بهبود دسترسی و انتقال مادر و ارتقای کیفیت مراقبتهای پزشكی از زنان سه راس مثلث مقابله موثر با عوارض جدی بارداری می باشد.
در این زمینه نیز برای آگاه کردن مادران در دوران بارداری یک متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: زنان قبل از باردار شدن باید به متخصص مراجعه کنند و مراقبت های دوره بارداری خود را قبل از بارداری شروع کنند.
دکتر اشرف السادات جمال تاکید داشت: زنان قبل از تصمیم برای بارداری با پزشک متخصص زنان مشاوره ای داشته باشد تا وضعیت خود را از لحاظ ابتلا به کم خونی، کم کاری تیروئید، دیابت، کمبود وزن یا بالا بودن وزن بررسی کنند ، همچنین از لحاظ روحی و روانی برای بارداری آمادگی لازم را به دست آورند.
جمال در ادامه گفت: از هفته ۳۲ تا ۳۶ وضعیت مادر بایدهر دو هفته یک بار از لحاظ وزن و فشارخون چک شود و اگر علایمی مثل سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، استفراغ داشته باشد باید شرح دهد تا پزشک به وضعیت وی رسیدگی کند.
وی افزود: وضعیت سلامتی و تغذیه زنان باردار قبل از بارداری نه تنها توانایی آنها را برای بارداری تحت تأثیر قرار می دهد بلکه روی سلامتی نوزاد و سلامتی مادر بعد از بارداری نیز مؤثر است.
این متخصص بیان کرد: برای آنکه دوران بارداری و زایمان مطمئنی داشته باشید و سلامت خودتان و کودکتان حفظ شود، شما باید وزنتان را همیشه در محدوده نرمال نگه دارید، حتی زمانی که قصد دارید باردار شوید.
Share/Save/Bookmark