کد مطلب: 63090
 
سیستان و بلوچستان استانی با اقلیم خشک؛
 محدودیت اقلیمی باعث محدودیت جدی پوشش گیاهی است
محدودیت اقلیمی باعث محدودیت جدی پوشش گیاهی استسیستان و بلوچستان استانی با اقلیم خشک است که این محدودیت اقلیمی باعث محدودیت گیاهی و پوشش درختی شده است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۴
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، سیستان و بلوچستان استانی خشک بوده و به دلیل محدودیت‌های اقلیمی دچار محدودیت جدی در پوشش گیاهی بخصوص پوشش درختی است و سرانه فضای سبز شهری، روستایی و جنگلی آن نیازمند ارتقای بوده که راه‌حل آن درختکاری است.
 
 بیابان‌های استان پتانسیل بسیار پایین در استقرار پوشش گیاهی دارند و به دلیل محدودیت آبی امکان تبدیل به پوشش درختی را به‌صورت عادی ندارند.
 
 شرایط اقلیمی استان و بخصوص تداوم دوره‌های خشک و تکرار خشکسالی‌ها اقتضا می‌نماید گونه‌هایی در استان کاشت شود که حداقل نیاز آبی را داشته باشد.
 
 باتوجه‌به اقلیم سیستان بلوچستان باید گونه‌هایی کاشته شود که تاب‌آوری آنان در برابر تنش‌ها قابل‌قبول بوده و امکان سازگاری با شرایط اقلیم و خاک در خود داشته باشند.
 
 بدین منظور بهتر است گونه‌های بیابانی و بومی از قبیل گز، تاغ، اسکنبیل، کهور و… در فضاهای برون‌شهری و گونه‌های کم‌توقع در فضای سطح شهری کشت شود.
 
 ۷۵۳۲۳ هکتار جنگل دست کاشت در سیستان و بلوچستان

 مسعود ریگی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در جهت حفظ پوشش موجود پروژه‌های حفاظتی و در راستای ارتقا آن به‌ویژه پوشش درختی باهدف کنترل فرسایش بادی و مقابله با بیابان اقداماتی از جمله نهال‌کاری انجام شده
هزینه کاشت نهال شامل تولید، کاشت و نگهداری بوده که در هر هکتار ۷۵۰ میلیون ریال در یک دوره حداقل سه‌ساله برای بخش بیابان و جنگل هزینه‌بری داشته است.
است تا کنون ۷۵ هزار و ۳۲۳ هکتار جنگل دست کاشت در سیستان و بلوچستان ایجاد شده است.
 
 وی ادامه داد: علت توسعه بیابان و تولید گردوغبار در استان خاک فاقد پوشش مستعد فرسایش به‌عنوان بستر و باد فرساینده به‌عنوان عامل بوده و هر اقدامی که بتواند سطح خاک را پوشانده و یا سرعت باد را کاهش دهد عاملی در جهت بیابان‌زدایی، تثبیت خاک و جلوگیری از تولید گردوغبار و ریزگرد است.
 
 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: عرصه‌های خالی شهری در حوزه مدیریت شهرداری‌ها بوده و به‌تناسب کاربری در عرصه‌های دارای برنامه توسعه فضای سبز مجموعه شهرداری اقدام‌کننده بوده و دراین‌خصوص اقدام به برنامه‌ریزی می‌کند و در حوزه‌های خارج شهر عرصه‌های بیابانی با پروژه متناسب از جمله مدیریت رواناب، بذرکاری، و نهال‌کاری و بر اساس اولویت‌های تعیین شده در مطالعات تحت اقدام است.
 
 وی ادامه داد: حاشیه شهر تحت مدیریت شهرداری بوده؛ اما این اداره کل تمام نهال موردنیاز فضای شهری زاهدان را تولید و در صورت برنامه برای کاشت این نهال به‌صورت رایگان در اختیار مردم و یا شهرداری قرار می‌دهد.
 
۸۰۰ هزار اصله نهال آماده کاشت تولید شده است
 ریگی تشریح کرد: قریب به ۸۰۰ هزار اصله نهال آماده کاشت تولید شده است که باتوجه‌به شرایط اقلیمی استان از پاییز برنامه کاشت آغاز و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
 
 وی ادامه داد: بخشی از نهال‌های تولیدی در اختیار شهرداری‌ها، ادارات، ارگان‌های نظامی و انتظامی و دهیاری‌ها مردم قرار گرفته تا در فضای سبز شهری و روستایی کشت شود و باقیمانده آن مربوط به پروژه‌های جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی بوده که در این عرصه‌ها کشت می‌شود.
 
 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اذعان کرد: هزینه کاشت نهال شامل تولید، کاشت و نگهداری بوده که در هر هکتار ۷۵۰ میلیون ریال در یک دوره حداقل سه‌ساله برای بخش بیابان و جنگل هزینه‌بری داشته و در فضای شهری با عنایت به تفاوت روش کار و محدود بودن سطح این هزینه پایین‌تر است.
 
 وی
کمربند سبز دارای اولویت‌بندی بوده بخصوص که شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اولویت آن است که تعدادی از شهرستان‌های استان را شامل می‌شود.
افزود: در مجموع در استان ۷۵۳۲۳ هکتار در بخش بیابان و ۱۱۰۲۹ هکتار در بخش جنگل مورد نهال‌کاری قرار گرفته و مزید بر آن فضای سبز شهری از سوی شهرداری و مردم مورد اقدام بوده است.
 
 ریگی تشریح کرد: منابع طبیعی در راستای وظایف حاکمیتی در جهت نهال‌کاری‌ها تلاش کرده است که بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را متقبل و درخت پس از استقرار در اختیار دهیاری‌ها قرار گرفته و همچنین بهره‌برداری از محصولات فرعی، بذر و علوفه ایجاد شده در سایه‌انداز درختان در اختیار جوامع محلی قرار می‌گیرد در کنار آن اقدامات آموزشی - ترویجی بخشی از اقدامات اداره کل است.
 
 مشارکت بخش دولتی و مردم به هفت‌برابر میانگین پنج‌ساله گذشته رسیده است
 وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه مهم‌ترین مؤلفه درختکاری تأمین نهال بوده این اداره کل در یک برنامه جهشی ظرفیت تولید نهال استان را با مشارکت بخش دولتی و مردم به هفت‌برابر میانگین پنج‌ساله گذشته ارتقا داده تا محدودیت اصلی در توسعه فضای سبز رفع شود و همچنین جلب مشارکت صنایع و سرمایه‌گذاران بومی برای توسعه پوشش گیاهی از این طریق در دستور کار است.
 
 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مطرح کرد: کمربند سبز دارای اولویت‌بندی بوده بخصوص که شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اولویت آن است که تعدادی از شهرستان‌های استان را شامل می‌شود متعاقب قانون ایجاد کمربند سبز دارای سازوکار خاصی بوده و تقسیم وظایف آن صورت‌گرفته است.
 
 وی در پایان افزود: براین‌اساس طراحی و اجرا بر عهده شهرداری‌ها، تأمین آب بر عهده سازمان آب، تأمین نهال بر عهده منابع طبیعی و تأمین بودجه بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که هر کدام از دستگاه‌ها پیگیر مأموریت محوله بوده که این اداره کل با برآورد نهال مصرفی اقدام به تولید تمام نهال موردنیاز پروژه برای تمام شهرستان‌ها کرده و آمادگی داشته در صورت آغاز عملیات اجرایی از سوی شهرداری‌ها نهال موردنیاز را در اختیار آن دستگاه قرار دهد.
 
 انتهای خبر/
 
Share/Save/Bookmark