کد مطلب: 47765
 
زاهدانه گزارش می دهد؛
آئین ماه محرم در زاهدان/ تعزیه خوانی آئینی قدیمی در بین عزاداران حسینی
ماه محرم که می شود هر کسی با توجه به سن و سال و توان خود از هر قشری که باشد ارادت خود را با برپا کردن تکیه برای مراسم عزا، ایستگاه صلواتی یا سینه زدن و اشک ریختن بر مصیبت وارد شده به خاندان رسول خدا(ص) نشان می دهد .
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
 
به گزارش زاهدانه، باگذشت بیش از یک هزار و400 سال هنوز هم با فرا رسیدن ماه محرم حزن و اندوه میهمان مسلمانان جهان می شود زیرا مصیبتی که بر خاندان رسول الله(ص) وارد شده بزرگترین مصیبت ها بود که تا همیشه در تاریخ حک شده است.
ماه محرم که می شود هر کسی با توجه به سن و سال و توان خود از هر قشری که باشد پیر و جوان فرقی ندارد ارادت خود را با برپا کردن تکیه برای مراسم عزا، ایستگاه صلواتی یا سینه زدن و اشک ریختن بر مصیبت وارد شده به این خاندان نشان می دهد .
در این ماه اهالی هر محله ای دست به دست هم می دهند تا بار دیگر هیئتی باشکوه تر از سال قبل بر پا کنند. در زاهدان نیز مردم در این ماه آداب و رسوم خاص خود را مانند سایر شهرستان ها دارند و عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) نشان می دهند که نمونه ای از آن در این گزارش به روایت کشیده شده است.

علم کردن ایستگاه صلواتی در معابر شهری زاهدان

یکی از رسومات این ماه در بین جوانان برپا کردن ایستگاه های صلواتی در سطح شهر است که با داربست و پارچه سیاه مزین شده است تا در شب های محرم پذیرای میهمانان اباعبدالله الحسین(ع) باشند و افرادی که نذر و نیاز دارند در این ایستگاه ها چه به صورن مادی و چه خدمت حضوری به عزاداران ادای نذر خود را انجام می دهد.
در بیشتر این ایستگاه ها جوانان با پخش کردن چای، شربت، شیر کاکائو و خرما عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) نشان می دهند.

غذای تبرکی از مجلس عزای پسر فاطمه(س)

غذای تبرکی و نذری مجلس عزای پسر فاطمه(س) در این میان صفای دیگری دارد که به غیر از بحث تبرکی بودن یک رسم ورسوم مذهبی نیز قلمداد می شود چرا که همه ما با خوردن این غذا بزرگ شده ایم و از همان کودکی عشق به این خاندان در سینه هایمان نهفته شد و این روزها هم به برکت مراسم عزای سید و سالار شهیدان هر کدام از اعضای خانه که از هیئت بر می گردند یک غذای تبرکی نیز در دست دارند.
در این خطه از کشور نیز مردم با پختن حلیم، غلور، خورشت قیمه و شله زرد آنها را در سه وعده ظهر و شب تاسوعا و ظهر عاشورا بین عزاداران حسینی توزیع می کنند.

ماشین نویسی آرزوی جوانان در دهه محرم است

عشق به اهل بیت (ع) پیر و جوان نمی شناسد و در دل همه غوغا به پا می کند به طوریکه برخی از جوانان نیز در این ماه ارادت خود را به این خاندان با نوشتن اشعاری بر بدنه ماشین بروز می دهند.
در دهه محرم اکثر ماشین های شهر مزین شده به اشعار و نقوش واقعه عاشورا می شود، اشعار و تصاویری که نشان از رشادت های امام حسین(ع) و یاران با وفایش در واقعه عظیم کرب و بلا دارد. این تصاویر از آن جهت جالب تر به نظر می رسد که صدای مداحی از پخش صوت ماشین ها نیز به گوش می رسد.

تعزیه خوانی آئینی قدیمی در این خطه از کشور است

تعزیه خوانی از جمله آیین های عزاداری سنتی است که در این منطقه از دیرباز مرسوم بوده و در طول سال برگزار می شود و طرفداران زیادی را نیز به خود جذب کرده است.
تعزیه خوانی نمایشی است که در آن واقعه کربلا توسط افرادی که هر یک نقشی از شخصیت های اصلی را بر عهده دارند، نشان داده می شود، به تصویر کشیدن آن وقایع برای معرفی جریان همیشه زنده وجاری نهضت عاشورا برای همگان است زیرا این مهم در ذهن بیننده اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark