کد مطلب: 36759
 
اسرائیل با یورش وحشیانه به فلسطین مرتکب جنایات جنگی شده است
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع مجالس آسیایی با یادآوری حملات رژیم صهیونیستی به سرزمین فلسطین، گفت: رژیم صهیونیستی با یورش وحشیانه خود به فلسطین مرتکب نسل کشی و جنایات جنگی علیه بشریت شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۰
اسرائیل با یورش وحشیانه به فلسطین مرتکب جنایات جنگی شده است
 
به گزارش زاهدانه ، «محمد حسن ابوترابی‌فرد» امروز دوشنبه (۲۰ مرداد ماه) در سخنرانی مجمع مجالس آسیایی و نشست کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی در هتل اسپیناس تهران به سخنرانی پرداخت که متن آن به شرح زیر است:
 
همکاران گرامی،
 
روسا و نمایندگان محترم مجالس آسیایی،
 
دبیرکل محترم،
 
خانم‌ها و آقایان،
 
در آغاز سخن به میهمانان عزیز خیرمقدم می‌گویم و مراتب تشکر صمیمانه مجلس شورای اسلامی را از حضور و مشارکت نمایندگان محترم مجالس آسیایی در نشست کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی ابراز می‌دارم.
 
ما در هنگامه‌ای در اینجا گرد آمده‌ایم که خاورمیانه هفته‌ها و روزهای سختی را می‌گذراند چنان که می‌دانید، طی هفته‌هایی که گذشت، فصلی دیگر از تاریخ سرزمین فلسطین با خون پاک فرزندان آن رقم خورد، با هجوم ماشین جنگی رژیم اسرائیل به نوار غزه از طریق هوا و زمین، مردم بی‌گناه فلسطین به ویژه کودکان و زنان به خاک و خون کشیده شدند هنوز آمار دقیقی از شمار کشته شدگان، زخمی‌ها و میزان خسارات وارده به غزه تدوین و منتشر نشده است اما برابر آمار موجود، تاکنون بیش از ۱۸۰۰ نفر، که اکثریت آنان غیر نظامی بودند با بمباران‌ها و موشک باران‌ها و دیگر جنگ افزارهای سنگین و سبک اسرائیل کشته شده‌اند که برابر آمار سازمان ملل متحد، ۴۰۸ تن از آنان کودک بوده‌اند نیمی از قربانیان این تجاوز آشکار را کودکان و نوجوانان زیر شانزده سال تشکیل می‌دهند تاکنون بیش از نیم میلیون نفر از ملت فلسطین آواره شده و دست کم ۱۰ هزار ساختمان در غزه ویران شده که خانه‌های مسکونی مردم، مراکز درمانی و آموزشی، اماکن مقدس مذهبی، مساجد و بناهای تاریخی را دربر می‌گیرد میزان خسارات وارده به غزه تا این زمان از رقم پنج میلیارد دلار فرا‌تر رفته است رژیم اسرائیل با این یورش وحشیانه و فاشیستی به سرزمین فلسطین، مرتکب نسل کشی، جنایات جنگی علیه بشریت، نقض اعلامیه‌ها و کنوانسیون‌های مبتنی بر حقوق بشر و حقوق انسان دوستانه، به ویژه اعلامیه جهانی حقوق بشر شده است، در برابر مردم محاصره شده فلسطین در زندان بزرگ غزه، با حداقل امکانات از خود دفاع کرده و می‌کنند. دفاع حداقلی آنان به شکل فردی و جمعی، برابر با آموزه‌های جهانشمول عقلانی، دینی، اخلاقی و وفق ماده ۵۱ منشور ملل متحد است.
 
جهانیان بار دیگر دریافتند که اسرائیل با اعمال سیاست‌های ضد انسانی و ضد اخلاقی و زیرپا نهادن حقوق بین الملل، التزامی به نظم، قانون و اخلاق ندارد. اکنون زمان آن فرا رسیده است تا جامعه جهانی از طریق سازمان ملل متحد برپایه موازین حقوق بین الملل، رفتار جنایتکارانه دولت و ارتش اسرائیل را به دقت مطالعه و ارزیابی کند و عوامل کشتار‌ها و ویرانی‌های غزه را در دادگاه جنایتکاران جنگی به پای میز محاکمه بکشاند.
 
از سوی دیگر مشارکت جدی کشور‌ها در مرهم نهادن به زخم‌های عمیق ملت مظلوم فلسطین و بازسازی ویرانی‌های جنگ اخیر، وظیفه‌ای انسانی و تعهدی اخلاقی به شمار می‌رود شایسته است مجالس کشورهای آسیایی در دو امر بنیادین پیگیری تنبیه متجاوز و بازسازی غزه، ظرفیت‌ها و امکانات خویش را با تمام توان به کار گیرند.
 
همکاران گرامی
 
هم زمان با تجاوز نظامی اسرائیل به غزه، جامعه جهانی شاهد حملات گروه واپسگرا و تروریستی داعش به عراق می‌باشد در حال حاضر تروریست‌های داعش خاک عراق را میدان تاخت و تاز و رفتار وحشیانه خویش قرار داده‌اند. طی این حملات سازمان یافته تروریستی شمار زیادی از مردم عراق به اشکال بی‌رحمانه‌ای به قتل رسیده‌اند و یا آواره کوه و بیابان شده، شهر‌ها و روستاهایی از عراق اشغال شده و همچنین بخش‌های ارزشمندی از اماکن مقدس، مساجد، کلیسا‌ها و دیگر بناهای تاریخی عراق ویران شده است.
 
بایستی تاکید کنم که در هم شکستن ماشین جهنمی تروریست‌ها در عراق، کاری ضروری و فوری است که لازم است بدون فوت وقت با قدرت به انجام برسد هرگونه تعلل و وقت کشی جامعه بین المللی خاصه سازمان ملل متحد در این زمینه، منطقه و جهان را دستخوش ناامنی و بی‌ثباتی خواهد کرد به گونه‌ای که پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن غیر قابل پیش بینی خواهد بود.
 
اتحاد و همبستگی دولت و ملت عراق با تشکیل عاجل دولتی فراگیر در این کشور از سویی، و حمایت بین المللی و منطقه‌ای از امنیت و صلح در عراق به عنوان کشوری یکپارچه در عین برخورداری از تنوع قومی و مذهبی از سوی دیگر، می‌تواند این کشور را از تنگناهای موجود، به ویژه پاکسازی تروریست‌های بنیادگرا، برهاند.
 
نمایندگان محترم،
 
مجمع مجالس آسیایی نیازمند همکاری‌های فشرده در راستای تحقق هدف‌های بنیادین بر پایه قطعنامه‌های گوناگون با موضوعات حیاتی است. ارتقاء و گسترش فعالیت‌های مجالس آسیایی در گروه شفافیت بیشتر، اتخاذ سیاست گذاری‌های عمل محور، دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات پارلمانی، تحکیم ساز و کارهایی برای افزایش مسئولیت مجالس در برابر مردم و ژرفا بخشیدن به گفت‌و‌گو میان اعضای مجالس است.
 
در اینجا بازبینی خطوط کلی هدف‌ها و سیاست گذاری‌های مجمع مجالس آسیایی، ضروری و مفید است:
 
۱. در زمینه بهداشت و سلامت، لازم است گام‌های اساسی تری در مورد نظام مالی و تبادل اطلاعات و تجربیات میان مجالس آسیایی برداشتهن شود، و سازمان‌های غیردولتی و نهادهای جامعه مدنی به همکاری گسترده دعوت شوند.
 
۲. مجالس آسیایی می‌توانند نقش برجسته‌ای در مبارزه با فساد مالی و اداری بر مدار چهار اصل شفافیت، مشارکت، پاسخگویی و یکپارچگی، از رهگذر وضع قوانین لازم و پرسشگری منظم از دستگاه‌های اجرایی کشور‌ها ایفا نمایند.
 
۳. در سال اخیر، مهاجرت از آسیا به مناطق دیگر جهان، به کاری خطرخیز و نابسامان تبدیل شده است. این معضل انسانی، نیازمند نظارت فعال و ایفای نقش مستمر از سوی مجالس آسیایی است.
 
۴. تاثیرات سوء تولید، انتقال، توزیع و مصرف مواد مخدر، افزون بر اینکه سلامت جوامع آسیایی به ویژه جوانان را به گونه‌ای جدی تهدید می‌کند امنیت و صلح بین المللی را از طریق تامین هزینه برای جنایات سازمان یافته، همانند تروریسم و جنگ داخلی، بیش از پیش به خطر انداخته است. مجالس آسیایی با کمک به تغییر الگوی کار و ایجاد مشاغل جدید از رهگذر وضع قوانین و نظارت فعال، و با بهره گیری از دانش و تجربیات سازمان ملل متحد، می‌توانند توانایی‌های خود را در این زمینه بسیج نمایند.
 
۵. در آغاز دومین دهه سده بیست و یکم، موضوع نابرابری و تبعیض در مورد زنان در آسیا، نیازمند امعان نظر جدی است. افزایش کمی و کیفی مشارکت زنان در امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، پارلمانی، فرهنگی و علمی، در گرو دو کار بنیادین است: نخست، آموزش و پرورش نوبنیاد و کارآمد. دوم، بالا بردن سطح مهارت‌های جمعی از طریق مشارکت فعال زنان در فعالیت‌های گروهی، برپایه عدالت توزیعی و برابری فرصت‌ها.
 
۶. از آنجا که بن مایه ادیان آسیایی، اصول انسان دوستی، آزادی، مدارا و صلح می‌باشد، تقویت گفت گو میان مجالس آسیایی از سویی، و مجمع مجال آسیایی با دیگر مجامع مجلس‌های جهان از سوی دیگر، به انزوای بنیادگرایی، خشونت ورزی و تروریسم، و گسترش صلح، امنیت و توسعه پایدار کمک می‌کند. در واقع، تروریست‌ها و حامیان آشکار و پنهان آنان، با القاء دین هراسی، اعمال خشونت آمیز، قانون شکنانه و تجاوزکارانه خود را توجیه می‌نمایند. در شرایطی که افزایش خشونت گرایی در خاورمیانه، زنگ خطر جنگ، ناامنی و فقر را به صدا در آورده است. اهتمام نسبت به مهار امواج ویرانگر تروریسم و خاموش کردن نوای شوم جغد جنگ، وظیفه‌ای خطیر و بنیادین است. اکنون قاره آسیا و دیگر مناطق جهان، راهی جز تکاپوی خستگی ناپذیر به سوی صلح پایدار در فرایندی مداوم و گام به گام ندارد.
 
۷. حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی، سنگ بنای ارتقاء تنوع فرهنگی در قاره آسیا است. جنگ‌ها و ناآرامی‌های اخیر در سوریه، عراق، افغانستان و فلسطین، آسیب‌هایی بزرگ و در مواردی جبران ناپذیر به میراث گرانسنگ فرهنگی آسیا وارد کرده است. به ویژه درعراق و فلسطین، اماکن مقدس، مساجد، کلیسا‌ها و دیگر بناهای تاریخی ارزشمند به دست گروه تروریستی داعش و ارتش سرکوبگر اسرائیل ویران شده است. پیشنهاد ما این است که دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی، در گام نخست، گزارش مستند و دقیقی از مناطق ویران شده و میزان تخریب اماکن تاریخی تهیه کند، تا ابعاد این فاجعه فرهنگی و تاریخی به درستی شناسایی شود. پس از آن، می‌باید مرمت و بازسازی این میراث کهن تاریخی و فرهنگی، با مساعدت کشور‌ها و نهادهای بین المللی به ویژه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و سازمان‌های غیر دولتی و نهادهای مدنی، در دستور کار قرار گیرد.
 
میهمانان عزیز؛
 
در پایان امیدوارم در پرتو هم اندیشی و همکاری شرکت کنندگان گرامی در این نشست مهم اجتماعی و فرهنگی، گام‌های اساسی در راه تحقق هدف‌های بلند مجمع مجالس آسیایی برداشته شود و اندیشه‌های بلند و برنامه‌های سودمند جامه عمل به خود بپوشد. همچنین بر خود فرض می‌دانم که مراتب امتنان خویش را از تلاش‌های مجدانه همکاران ارجمند در مجالس آسیایی، دبیر کل محترم و دبیرخانه این مجمع ابراز دارم. /
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark