کد مطلب: 48693
 
بازار لوازم آرايشی در قرق قاچاقچيان؛
سرطان پوست رهاورد مواد قاچاق/ فراورده های دارویی با نظارت گمرک وارد سیستان وبلوچستان شوند
معاون سازمان غذا و دارو سیستان و بلوچستان گفت: فرآورده های دارویی خارج از کشور باید بصورت قانونی و از طریق گمرک وارد استان شوند زیرا افراد سودجو روش های مختلفی برای سودجویی در پیش گرفته اند که وارد کردن داروهای غیراستاندارد و تقلبی از جمله این روش ها است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
 
به گزارش زاهدانه، سیستان و بلوچستان بعلت همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان و داشتن مرزهای آبی و خاکی همواره در معرض انواع قاچاق کالا قرار گرفته است بگونه ای که قاچاق سوخت، قاچاق کالا و گاها قاچاق انسان به وفور از طریق این مرزها صورت می گیرد.
قاچاقی که نه تنها به اقتصاد و اشتغال جوانان این خطه از کشور ضربه وارد کرده بلکه سلامتی مردم را هم به مخاطره انداخته است بدین جهت که قاچاق کالا از البسه گرفته تا مواد خوراکی، لوازم خانگی و لوازم آرایشی و غیره همه از طریق مرز بصورت غیر قانونی وارد کشور می شود.
یکی از این قاچاق ها که سلامتی را به خطر انداخته قاچاق لوازم آرایشی است زیرا به دلیل ارزان بودن بازار خوبی در بین مصرف کنندگان دارد اما اینگونه لوازم قاچاق که بصورت تقلبی و فله ای از عراق، افغانستان، پاکستان، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران می‌شوند نامرغوب بوده و کیفیت نداشته که این مهم خود باعث بروز انواع آلرژی ها ،مشکلات تنفسی ، کبدی، کلیوی، سرطان های خون و پوست می شود زیرا حاوی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه هستند.

در كمتر از چند سال رتبه ايران در زمينه مصرف مواد آرايشی رشدی صعودی داشته از اینرو شايد در آينده نه چندان دور بايد منتظر رشد آمار سرطان پوست هم باشيم و اين ارمغان مواد آرايشی غيراستاندارد و قاچاق برای زنان ايرانی است.
اکثر محصولات لوازم آرايشی و بهداشتی، كرم‌های پودر و مواد ساخت ريمل‌های آرايشی تقلبی بوده و حرفه‌ای ‌ها با ترفندهای بسيار، با افزودنی ‌های غيرمجاز و انواع چربی كه معلوم نيست از کجا و چگونه به دست آمده است، آنها را توليد کرده و بيشتر افراد هم به هنگام خريد از كيفيت و مواد اصل ساخت اين مواد اطلاع ندارند و به دلیل ارزان بودن آنها مصرف می کنند که این عدم آگاهی آنان سلامتی شان را به خطر انداخته است.
آمارها می گوید که ايران بعد از عربستان، بيشترين ميزان مصرف لوازم آرايشی را در منطقه به خود اختصاص داده است بدین شکل که هر يک ثانيه، 22 رژ لب در دنيا فروخته می شود که بخش مهمی از آن سهم ايرانيان است.

سرطان پوست رهاورد مواد قاچاق

به گفته مدیر اجرایی انجمن مواد شوینده و بهداشتی صادرات گسترده محصولات آرایشی غيراستاندارد و تقلبی به ايران سلامت مصرف کنندگان بخصوص زنان را تهدید می کند.
دبیر انجمن متخصصین پوست ایران با اشاره به وجود آلودگی‌های سرب و جیوه در مواد آرایشی و بهداشتی غیرمجاز می گوید: وجود این مواد موجب بروز صدمات به سلامتی مصرف كننده می‌شود.
وی هشدار می دهد كه استفاده طولانی‌ مدت از این اقلام موجب بروز عفونت های چشمی، كهیر و زخم های پوستی، التهاب و ریزش مو می شود و در نهایت استفاده مداوم این اقلام به سرطان پوست می انجامد.


فراورده های دارویی با نظارت گمرک وارد استان شوند

معاون سازمان غذا و دارو سیستان و بلوچستان نیز در کارگروه مبارزه با قاچاق کالاها اظهار داشت: فرآورده های دارویی که ازخارج کشور به استان وارد می شوند باید بصورت قانونی و از طریق گمرک وارد شوند زیرا افراد سودجو روش های مختلفی برای سودجویی در پیش گرفته اند که وارد کردن داروهای غیراستاندارد و تقلبی از جمله روش هایی است که با توجه به پیامدهای آن می طلبد تا با قاچاقچیان این اقلام به طور جدی برخورد شود.
دکتر علیرضا مبارکی در خصوص قاچاق کالا گفت: قاچاق اقلام دارویی سلامت محور و فرآورده های غذایی آلوده به سلامت مردم آسیب وارد می کند لذا این مقوله می طلبد تا در کنار مبارزه با قاچاق این اقلام آگاه سازی و اطلاع رسانی های لازم نیز به مردم صورت بگیرد.
وی افزود: دارو های پزشکی و اقلام آرایشی بهداشتی جزء اقلام ممنوعه به حساب می آیند از اینرو باید از قاچاق آنان پیشگیری شود و این پیشگیری باید در بخش اقلام دارویی به دلیل اهمیت و پیچیدگی های خاص دارویی که دارند با شدت بیشتری صورت بگیرد زیرا با سلامت مردم در ارتباط است.
مبارکی بیان کرد: باید برای پیشگیری از قاچاق اقلام دارویی و آرایشی بهداشتی از برچسب کنترل سه بُعدی غیرقابل تقلب سازی استفاده کرد و دارو خانه ها نیز تنها با به کارگیری دستگاه بارکد خوان سه بُعدی می توانند این مهم را کنترلو شناسایی کنند و داروی مطمئن را به مردم ارائه دهند.
این مسئول در خصوص داروهای گیاهی ادامه داد: هر دارویی که به شکل قرص و کپسول درآید قاچاق محسوب می شود که در این خصوص نیز طرح ساماندهی عطاری ها در سطح شهرستان در حال بررسی و اجرا است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark