کد مطلب: 63173
 
اتمام ساخت بزرگراه زابل - زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۳
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: ساخت بزرگراه در محور زابل - زاهدان بر توسعه استان از طریق کریدور شمال - جنوب بسیار تأثیرگذار است و این اداره کل بر کاهش تلفات جاده‌ای با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه مهم راه‌سازی تا پایان سال ۱۴۰۳ عزم دارد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۶
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، عطاء اله اکبری در بازدید از عملیات ساخت بزرگراه در محور زابل - زاهدان بیان کرد: سال ۱۳۹۹ قول دادیم که ساخت بزرگراه را در این محور سیستان و بلوچستان تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام برسانیم که خداوند این توفیق خدمت را داد که بتوانیم با تلاش گسترده علاوه بر ۱۱۰ کیلومتر باند دوم دو پل بزرگ نهراب و شیله را در این مسیر به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: دستاوردهای اخیر در این محور ترانزیتی استان در حالی محقق شد که هم‌زمان در تمام مسیرهای بین‌شهری و بین استانی تکمیل شبکه بزرگراهی باهمت مضاعف به‌منظور جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی این بخش استان موردتوجه قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تأکید کرد: دشوارترین بخش ساخت بزرگراه در محور زابل - زاهدان حدفاصل سه‌راهی دشتک تا تاسوکی بود که کمبود منابع آبی، طوفان‌های سهمگین شن و دمای بالای ۵۰ درجه کار را سخت و طاقت‌فرسا کرده بود ولیکن باتدبیر دو شیفت و حتی سه شیفت کردن کار توانستیم به‌سرعت از منطقه بحرانی عبور نموده و طبق برنامه پروژه را به شهر سوخته برسانیم.

اکبری اضافه کرد: در حال حاضر نیز ساخت بزرگراه در قطعه دو محور زابل - زاهدان به‌عنوان تنها قطعه باقیمانده این محور به طول ۲۳ کیلومتر در دو جبهه کاری در حال ساخت و تکمیل‌شدن است به‌طوری که هم‌زمان هم از حدفاصل شهر سوخته تا پلیس‌راه زابل - زاهدان ونیز حدفاصل پلیس‌راه تا منطقه ورودی به دشت سیستان (لوتک) فرایند کار در حل انجام است.

وی اقدامات صورت‌گرفته در تکمیل و بهره‌برداری از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در سه سال اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در شرایطی این اقدامات انجام گرفت که منابع مالی محدود و افزایش قیمت‌ها تأثیر بسزایی در سرعت عملیات راه‌سازی که به منابع زیادی نیاز دارد گذاشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه هزینه ساخت یک کیلومتر بزرگراه در این استان در حال حاضر به بیش از ۴۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: پروژه‌های راه‌سازی این اداره کل در تمامی محورهای تحت پوشش در حالی فعال است که بدهی پیمانکاران از ۱۴۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.

اکبری با اشاره به نگاه دولت سیزدهم به توسعه سیستان و بلوچستان تصریح کرد، دولت عزم خود را جزم کرده است تا شبکه کریدور اصلی این استان را در قالب باند دوم تکمیل نماید به‌گونه‌ای که با چنین رویکردی سال گذشته نخستین شهر استان (نصرت‌آباد) به مرکز آن متصل شد و سال جاری نیز به یاری خداوند و دعای مردم در حق خدمتگزاران خویش دومین شهر و منطقه استان که سیستان باشد به زاهدان متصل خواهد شد.

وی تأکید کرد: همچنین در تداوم این رویکرد تا سه سال آینده استان سیستان و بلوچستان به‌صورت بزرگراه به استان خراسان جنوبی متصل خواهد شد و این فرایند برای استان کرمان نیز برنامه‌ریزی دقیق شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دولت بر این مهم مصمم است و ما نیز تلاش داریم با وجود موانع پیشرو و نیز کمبود منابع مالی متناسب با حجم سنگین‌کار و نیز بدهی به پیمانکاران این فرصت مناسب را از دست ندهیم .

اکبری از نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی و معاونین وی به توسعه سریع سیستان و بلوچستان در کنار حمایت و همراهی ارزشمند استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان قضایی، نظارتی، امنیتی، ادارات کل، پیمانکاران و مشاوران که برای توسعه این بخش استان کمک یار اداره کل راه و شهرسازی بودند قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد با همین شتاب اگر حرکت کنیم در سه سال آینده پرونده عقب‌ماندگی شاخص بزرگراهی استان با سایر استان‌ها که ۳۰ سال مردم این خطه را رنج می‌داد بسته خواهد شد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark